סרטון שהודלף אמש (יום ג') הפך במהרה לוויראלי ובו נראה המועמד העצמאי לנשיאות ארה"ב רוברט קנדי ג'וניור משוחח בטלפון עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שקולו נשמע דרך הרמקול. בהקלטת השיחה, שנערכה ביום שלאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ, נשמע טראמפ מנסה לשדל את קנדי לפרוש מהמרוץ כדי לסייע לו להיבחר מחדש לנשיאות. החלק הנפיץ ביותר אולי בשיחה, וזה שמעורר עניין יותר מכל, הוא קטע בתחילת ההקלטה שבו המועמד הרפובליקני לנשיאות מדבר על חיסונים לילדים וטוען שהם מקבלים חיסונים כה רבים בזריקה אחת, עד שנראה כאילו הם מיועדים לסוסים.
"חיסון לילדים - כמו לסוס": הודלפה הקלטת שיחה של טראמפ
(צילום: X)

"אני רוצה לתת מנות קטנות", טראמפ נשמע אומר לקנדי ג'וניור, ואז יוצא נגד המנהג שבו נותנים כמה חיסונים בבת אחת: "חיסון שהוא למעשה 38 חיסונים נפרדים, זה נראה כאילו זה מיועד לסוס, אתה יודע, לא לתינוק במשקל של 4.5 ק"ג או 9 ק"ג. ואז אתה רואה שהתינוק עובר פתאום שינוי רדיקלי. ואז אתה שומע שאומרים שאין השפעה, נכון? אבל אתה ואני מדברים על זה המון זמן". קנדי ג'וניור, נזכיר, נודע כפעיל נגד חיסונים ונחסם בעבר על-ידי אינסטגרם משום שפרסם מידע כוזב על מגפת הקורונה. הוא מבין מייסדי ארגון בשם Children’s Health Defense, שבמשך שנים קידם טענות סביב סכנות לכאורה בחיסוני ילדים – טענות שמחקרים מדעיים הפריכו.
הסרטון פורסם אמש על-ידי לא אחר מאשר בנו של קנדי ג'וניור, שטען כי רצה לחשוף בכך את "עמדותיו האמיתיות" של טראמפ בנוגע לחיסוני ילדים. "אני מאמין באופן עמוק ששיחות שכאלו צריכות להיות פומביות. כאן טראמפ מספר לאבי את עמדותיו האמיתיות על חיסונים לילדים", כתב הבן, בובי קנדי השלישי. זמן קצר אחרי שפרסם את הסרטון ברשת X הוא מחק אותו, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. אביו קנדי ג'וניור מיהר להתנצל בפומבי בפני טראמפ, וכתב בציוץ משלו: "כאשר הנשיא טראמפ התקשר אליי הצטלמתי בתוך הבית עם מתעד וידאו. הייתי צריך להורות לצלם להפסיק להקליט מיד. אני מזועזע שזה פורסם".
6 צפייה בגלריה
תיעוד שהודלף משיחה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עם המועמד העצמאי לנשיאות רובט קנדי ג'וניור
תיעוד שהודלף משיחה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עם המועמד העצמאי לנשיאות רובט קנדי ג'וניור
טראמפ וקנדי ג'וניור בסרטון שפרסם בנו של המועמד העצמאי
(צילום: NORTH AMERICA / AFP, X)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
ארה"ב המועמד העצמאי רוברט קנדי ג'וניור ב עצרת הכרזה על ניקול שנהאן כמועמדת ל סגנית הנשיא
קנדי ג'וניור. יכול "לגנוב" קולות הן מטראמפ והן מביידן
(צילום: JOSH EDELSON / AFP JOSH EDELSON / AFP)
בשיחה שהוקלטה משוחחים קנדי ג'וניור וטראמפ על נושאים נוספים, וטראמפ נשמע בה כמי שמאשר את הדיווחים שביקש מיריבו העצמאי לפרוש על מנת לסייע להביס את הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן. "הייתי שמח שתעשה משהו ואני חושב שזה יהיה טוב לך וטוב כל כך עבורך", אומר טראמפ בהקלטה. "אנחנו הולכים לנצח", הוא מוסיף, קנדי משיב לו "כן" וטראמפ ממשיך: "אנחנו מובילים על הבחור הזה", כשכוונתו כמובן לביידן. עד כה ממשיך להתעקש קנדי, שניסה להתמודד תחילה נגד ביידן בפריימריז הדמוקרטיים אבל אז הכריז על ריצה עצמאית, כי אין בכוונתו לפרוש. הוא נתפס כמי שעלול לפגוע גם בטראמפ וגם בביידן, ו"לגנוב" משניהם קולות של בוחרים לא מרוצים.
טראמפ מדבר בהקלטה גם על השיחה הנדירה בינו לבין ביידן, שדרש בשלומו אחרי ניסיון ההתנקשות. "זה היה מאוד נחמד, למען האמת. הוא התקשר אליי, הוא אמר 'איך בחרת לזוז ימינה?'", אמר – תוך התייחסות להסטת הראש שלו רגע לפני הירי, שלדבריו הצילה את חייו. טראמפ סיפר לקנדי ג'וניור גם על מה שהרגיש כאשר הקליע חדר את אוזנו: "זה הרגיש כמו היתוש הגדול בעולם". על רובה הסער מדגם AR-15 ששימש את היורה שחוסל, תומאס מת'יו קרוקס, הוא נשמע אומר: "אלו רובים קשוחים, נכון?". טראמפ, נדגיש, הוא תומך נלהב בזכותם של האמריקנים לשאת כלי נשק, גם כאלו שפותחו במקור לשימוש צבאי, ולא צפוי לשנות את עמדתו אחרי ניסיון ההתנקשות.
השיחה התפרסמה רגע לפני תחילת הערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית שנערכת במילווקי, וויסקונסין. אתמול, כאשר טראמפ הוכרז בה רשמית כמועמד המפלגה לנשיאות והכריז על סגנו ג'יי.די ואנס, הוא הופיע לראשונה עם תחבושת על אוזנו – אך לא נאם. טראמפ הופיע פומבית גם הלילה, אבל את הנאום שלו יישא רק בערב האחרון של הוועידה, בלילה שבין חמישי לשישי. הלילה נאמו, בין היתר, יריביו לשעבר בפריימריז הרפובליקניים ניקי היילי ורון דסנטיס. נאמו גם יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון ולארה טראמפ – אשתו של בנו של הנשיא לשעבר אריק, שמונתה לאחרונה ליו"ר-שותפה של הוועדה הרפובליקנית הלאומית.
6 צפייה בגלריה
ניקי היילי בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
ניקי היילי בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
היילי, הלילה בוועידה הרפובליקנית במילווקי. הביעה תמיכה ברורה בטראמפ
(צילום: EPA/JIM LO SCALZO)
6 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ עם סגנו ואנס, הלילה במילווקי. ינאם רק בלילה שבין חמישי לשישי
(צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
6 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images/AFP (Photo by Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ראשונה עלתה היילי, שעל רקע הביקורת הקשה שהטיחה בעבר בטראמפ הדגישה: "לדונלד טראמפ יש את התמיכה החזקה שלי. נקודה. לא חובה להסכים איתו במאה אחוז כדי לתמוך בו במאה אחוז". היא הוסיפה: "כשטראמפ היה נשיא, פוטין לא עשה שום דבר. לא פלישה, לא מלחמה. פוטין לא תקף את אוקראינה כי הוא ידע שטראמפ היה חזק. נשיא חזק לא מתחיל מלחמות, הוא מונע אותן".
אחריה נאם דסנטיס. "אמריקה לא יכולה להרשות לעצמה עוד ארבע שנים של ג'ו ביידן, האויבים שלנו לא עובדים רק בין 10:00 בבוקר ל-16:00 אחר הצהריים", אמר. "במשך עשרות שנים, הבחירות בפלורידה היו צמודות מאוד. כיום, המפלגה הדמוקרטית בפלורידה נהרסה. וירוס ה-woke מת. בחירת טראמפ נותנת לנו הזדמנות לעשות זאת בכל רחבי אמריקה".
הוועידה הרפובליקנית נערכת כשברקע התהיות באשר להשלכות הפוליטיות של ניסיון ההתנקשות בטראמפ, שעוד לפני כן הוביל על ביידן בפער קטן בסקרים – ועוד יותר חשוב מכך נהנה מיתרון במדינות המפתח המתנדנדות, שבשיטת הבחירות האמריקנית יכריעו את זהות המנצח. סקר חדש של רויטרס ומכון איפסוס שפורסם אמש מעיד שאף שטראמפ ממשיך להוביל על ביידן, לא נראה שניסיון ההתנקשות הוביל לזינוק לטובת הנשיא לשעבר. לפי הסקר, שנערך אחרי הירי, 43% מהמצביעים הרשומים אמרו שיבחרו בטראמפ, ו-41% אמרו שיצביעו לביידן. מדובר בפער של 2%, שקטן מטעות הדגימה של הסקר (שבו השתתפו כ-1,200 איש).
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הפער לטובת טראמפ לא זינק. ביידן
(צילום: Erin Schaff/Pool via REUTERS)
ניסיון ההתנקשות, כך לפי הסקר, מחמיר את התפיסה של האמריקנים לגבי עתיד ארצם: 80% מהנשאלים אמרו כי אמריקה "יוצאת משליטה". 84% הביעו חשש מאלימות של קיצונים אחרי הבחירות, זינוק של 10% ביחס לסקר קודם שנערך במאי. 5% מהמשתתפים אמרו שאלימות פוליטית היא דבר שמקובל מבחינתם, לעומת 12% שהשיבו כך בסקר קודם ביוני 2023. 65% מהרפובליקנים שהשתתפו בסקר אמרו כי טראמפ נהנה מ"השגחה עליונה או סיוע אלוהי". רק 11% מהדמוקרטים הסכימו עם האמירה הזו. טראמפ, יצוין, הודה בעצמו לאלוהים אחרי הירי ואמר שרק בזכותו ניצל ממה שכינה "הבלתי נתפס".
ציפי שמילוביץ השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 00:02, 17.07.24