4 צפייה בגלריה
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל, בן 12 מתל אביב, מתחסן
מיכאל (12) מתחסן בתל אביב
(צילום: AFP)
משרד הבריאות לא המליץ באופן גורף – וההורים הגיבו בהתאם. הבוקר (א') החל באופן רשמי מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה לבני 15-12 ובתגובה לבקשת ynet בקופות החולים דיווחו על שיעורי היענות נמוכים במיוחד שנרשמו עד כה.
מקופת החולים כללית נמסר כי עד כה הוזמנו 3,000 תורים בלבד, פחות מ-1% מכ-320 אלף מבוטחים בגילים הרלוונטיים, אם כי יש מבוטחים שכבר נדבקו בעבר והחלימו. במאוחדת הוזמנו כ-1,400 תורים מתוך כ-80 אלף מבוטחים ובלאומית כ-400 תורים מתוך כ-60 אלף מבוטחים בני 15-12. במכבי הוזמנו 5,300 תורים מתוך כ-145 אלף מבוטחים.
4 צפייה בגלריה
אגם כהן בת ה15 התחסנה בנתניה
אגם כהן בת ה15 התחסנה בנתניה
אגם כהן בת ה-15 מתחסנת בנתניה
(צילום: דוברות כללית)
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בחודש שעבר שינה המשרד את עמדתו ובסופו של דבר הומלץ רק לקבוצות הסיכון להתחסן באופן גורף ולא לכלל בני ובנות הגילאים הללו. עם זאת, החיסון זמין לכל מי שמעוניין להתחסן. הסיבה לכך הייתה חשש לשכיחות גבוהה יותר של דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) בקרב מתחסנים צעירים, ותחלואה חדשה אפסית שגרמה לכך שהורים רבים בכל מקרה יעדיפו לא לחסן את ילדיהם.
עם זאת, שיעורי הרישום לחיסון משתנים בין האזורים השונים ובמערכת הבריאות אומרים כי נסיעות לחו"ל עשויות לשמש אחד התמריצים להתחסנות בקרב בני ובנות הנוער. "בנתניה יש הרשמה מאוד משמעותית", הסביר ד"ר איתמר נצר, מנהל מנהלת חפר בכללית. "באחת התחנות כמעט ונגמרו התורים ובאחרת נשארו מספר תורים. יש היענות להתחסן אבל אנשים לא רצים, וטוב כך. התחלואה היא נמוכה ואנחנו נמצאים במצב שאנשים לא חייבים לרוץ ולהתחסן".
נצר ציין כי "מגפת הקורונה לא הסתיימה אבל כרגע מבחינת מדינת ישראל אנחנו במצב טוב מאוד ולכן יש לנו זמן. יש הורים שמאוד מעוניינים, יש כאלו שלא ויש כאלו שעדיין מתלבטים ולא קיבלו החלטה. יש הורים שמרגישים שאם הם התחסנו ועברו את זה בסדר אין סיבה שלא יחסנו את הילדים ויש אנשים שחוששים או כאלו שמתחסנים מסיבות נוספות. טיסות לחו"ל הן גורם משמעותי בקרב חלק מהישראלים".
נעם זאבי, בן 14 מפרדס חנה שהתחסן ביום שישי, סיפר כי בחר להתחסן כי לא רצה להידבק או להיכנס לבידוד אם ייחשף לחולה. "רציתי להיות קצת יותר בטוח ואני סומך על הבדיקות. זה לא בדיוק נכון להגיד שאין קורונה, רק לפני חודש היה מקרה של קורונה בבית הספר שלי, ובפעם הבאה זה יכול לקרות גם בכיתה שלי. אני רוצה לטוס לחו"ל וזו הסיבה המרכזית שהתחסנתי. אני לא חושב שלהתחסן זה משהו שיפריע לי אז העדפתי לסיים עם זה. חלק מהחברים שלי מתחסנים ואחרים מעדיפים לחכות. הם חלוקים ובערך חצי מעוניינים וחצי לא. אחד החברים שלי אמר לי שאמא שלו לא מסכימה לו להתחסן בגלל שהקורונה נגמרה, וחבר אחר העדיף לחכות קצת".
4 צפייה בגלריה
נועם זאבי בן ה14 מפרדס חנה התחסן במרכז החיסונים של כללית בחדרה
נועם זאבי בן ה14 מפרדס חנה התחסן במרכז החיסונים של כללית בחדרה
"הסיבה המרכזית - רוצה לטוס לחו"ל". נעם זאבי
(צילום: דוברות כללית)
4 צפייה בגלריה
נערה מתחסת לקורונה בירושלים
נערה מתחסת לקורונה בירושלים
נערה מתחסת לקורונה בירושלים
(צילום: AFP)
על פי ההחלטה הרשמית, ההמלצה כעת היא שרק המשתייכים לקבוצות סיכון מקבוצת הגילים הזו יוכלו להתחסן. הכוונה היא בעיקר לבני נוער הסובלים ממחלות כרוניות, מחלות נשימה, סוכרת, עודף משקל וחולי סרטן. עם זאת, יש לציין כי כבר כיום ניתנים החיסונים לחולים צעירים במחלות כרוניות. באשר לבני הנוער הבריאים – הם יוכלו להתחסן אם יבחרו בכך, אך כאמור זו לא תהיה המלצה גורפת. בדומה לבני ה-16 ומעלה, גם בני 15-12 יקבלו שתי מנות חיסון בהפרש של 21 ימים לפחות בין המנה הראשונה לשנייה. בתוך כך, יש לציין כי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר בחודש שעבר את מתן החיסונים לבני 12 עד 15. "ההחלטה נותנת אוטונומיה מלאה להורים להחליט והכל נעשה בשקיפות מאוד גדולה", ציין ד"ר נצר.
לדברי ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים בחטיבת הרפואה של לאומית, הדעיכה החדה בשיעורי התחלואה תרמה גם היא להתמהמהות של ההורים. "ההיענות הנמוכה קשורה בשני גורמים קשורים זה בזה, אם כי יש היענות כלשהי", הוא מסביר. "אין כמעט מקרים חדשים של קורונה ולכן אין תחושה שדוחפת את האוכלוסייה להתחסן. זה לא נדרש פורמלית לשום דבר למעט נסיעות לחו"ל, אבל התחושה הכללית היא שאין מחלה ולכן אפשר שלא להתחסן. מציבים את זה כאופציה פתוחה והשילוב הזה מביא לכך שאין תחושת דחיפות. מי שמאוד רוצה את זה מתאם תור לילדים אבל הרוב כנראה יושבים על הגדר והם מבינים שזו המלצת אנשי המקצוע. כשהורים שאלו אותי מה דעתי ההמלצה שלי הייתה לגופו של מקרה ולהתמקד יותר בבני נוער בסיכון, אבל אמרתי גם שעצם העובדה שאין תחלואה – זו לא סיבה לא להתחסן".
בסקר שביצע מכון המחקר והחדשנות של מכבי שירותי בריאות (KSM קאהן-סגול-מכבי) בימים האחרונים עולה כי רוב המבוטחים דווקא תומך בחיסוני בני הנוער. 686 מבוטחים של הקופה השיבו על השאלון, מתוכם 400 גברים ו-286 נשים, 93% מהנשאלים קיבלו שתי מנות חיסון. 62% מהנשאלים יסכימו לחסן בני נוער - מתוכם 50% מהנשאלים הביעו הסכמה רבה לחסן בני נוער בגילאים 16-12, ו-12% מהנשאלים הסכימו באופן חלקי. שאר המשיבים לא מסכימים עם המדיניות, בעוד ש-24% טרם גיבשו דעה.
בתוך כך, בכירי משרד הבריאות קיימו היום דיון על הסרת המסכות בחללים סגורים, אך לא הגיעו להחלטה. בזמן הקרוב צפוי להתקיים דיון נוסף כדי להחליט אם להסיר את המסכות כבר בעוד שבוע, או לקיים הערכה מחודשת.