משטרת האיים המלדיביים הודיעה כי היא חוקרת ניסיון להפיל את ממשלתו של הנשיא מוחמד מואיסו, במסגרת מחאה על המצב הכלכלי ההולך ומחריף ביעד התיירותי הנחשק.
בשבוע שעבר החליט BML, הבנק המסחרי הגדול ביותר במלדיביים, להגביל באופן דרמטי את כמות המט"ח שיכולים תושבי המדינה למשוך – החלטה שעוררה זעם גדול. הנשיא מואיסו אמר כי הצעד הוא "ניסיון בלתי חוקי" להפיל את ממשלתו, לפגוע במעמדו ולעודד הפגנות נגדו. אתמול אמרה המשטרה במלדיביים כי "נפתחה חקירה בחשד לניסיון הפיכה".
2 צפייה בגלריה
המלדיביים
המלדיביים
המשטרה חוקרת חשד לניסיון הפיכה במלדיביים
(צילום: shutterstock)
בעיר מאלה, בירת המלדיביים, לא פרצו הפגנות. הזעם הציבורי בא לידי ביטוי בעיקר ברשתות החברתיות, שם פורסמו תגובות זועמות נגד הממשלה. לפי המשטרה, ברשתות "נעשה שימוש במאות 'בוטים' כדי לעודד אנשים לצאת לרחובות, להפיל את הממשלה ולעורר אי-שקט ציבורי".
אתמול, אחרי התערבות של קרן המטבע במלדיביים, ביטל בנק BML את ההגבלה על משיכת מט"ח – ואמר שהצעד היה בתגובה לעלייה חדה בשימוש במט"ח במלדיביים. מואיסו אמר אמש לתומכיו כי ההגבלה של הבנק הייתה מזימה שנועדה לערער את האמון בו, והאשים את ראשי ה-BML בכך שהם נאמנים לממשלה הקודמת. "יש מקום להאמין שהגבלת ההוצאות הזו הייתה ניסיון לא חוקי להפיל ממשלה לגיטימית", אמר הנשיא מואיסו.
בחודש יוני הורידה סוכנות דירוג האשראי "פיץ'" את הדירוג של המלדיביים. הורדת הדירוג הייתה כמה שבועות אחרי שקרן המטבע הבינלאומית ׁׁׂ(IMF) הזהירה כי מדינת האיים לא תהיה מסוגלת לכסות את חובותיה. יתרות המט"ח של המדינה ירדו בחודש מאי ל-492 מיליון דולר, ולפי הנתונים הרשמיים, החוב החיצוני של המלדיביים זינק אשתקד ל-4.038 מיליארד דולר.
הורדת הדירוג ואזהרת ה-IMF היו על רקע ההרחקות של המלדיביים מבעלת הברית ההיסטורית שלה, הודו, והתקרבותה לסין. מאז שנבחר לנשיא בשנה שעברה מטפח הנשיא מואיסו את היחסים עם בייג'ינג, ומגדיל גם את התלות הכלכלית במעצמה.