ממשלת יפן אישרה היום להסיר את מצב החירום בטוקיו, מעט יותר מחודש לפני פתיחת האולימפיאדה. עם זאת יישארו בתוקף הנחיות שצפויות להגביל משמעותית את כמות הקהל שיוכל לצפות במשחקים.
4 צפייה בגלריה
יותר מחודש לאולימפיאדת טוקיו
יותר מחודש לאולימפיאדת טוקיו
יותר מחודש לאולימפיאדת טוקיו
(צילום: AP)
יפן מתאוששת בימים אלה מגל רביעי של נגיף הקורונה. בסוף אפריל הוטל בטוקיו ובאזורים אחרים מצב חירום שהגביל את שעות הפתיחה של בתי הקפה והמסעדות, ואסר עליהם למכור אלכוהול. ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, הודיע כי החל מיום ראשון, 20 ביוני, יוסר מצב החירום בטוקיו ובשמונה אזורים נוספים. המסעדות ובתי הקפה יוכלו למכור אלכוהול עד השעה 19:00, ויידרשו לסגור את שעריהם ב-20:00.
בשיא הגל הרביעי בחודש מאי הגיע מספר הנדבקים ביפן ליותר מ-7,000 ביממה. מספר הנדבקים באמצע מאי עמד על כ-1,100 ביממה. היום הודיעה טוקיו על 452 נדבקים חדשים. "שיעור התחלואה ברחבי המדינה נמצא בירידה מאז אמצע מאי", אמר סוגה, וציין כי בנוסף חלה ירידה במספר המאושפזים בבתי החולים. "מצד שני, בכמה אזורים יש סימנים של האטה בקצב הירידה בתחלואה".
4 צפייה בגלריה
מתכוננים לאולימפיאדה שנדחתה בגלל המגפה
מתכוננים לאולימפיאדה שנדחתה בגלל המגפה
מתכוננים לאולימפיאדה שנדחתה בגלל המגפה
(צילום: AP)
אולימפיאדת "טוקיו 2020" הייתה אמורה להתקיים בקיץ שעבר אבל נדחתה בגלל המגפה. היא תיפתח ב-23 ביולי ותסתיים ב-8 באוגוסט. עדיין לא ברור כמה קהל יוכל להגיע למשחקים. במסגרת מצב החירום הנוכחי בטוקיו חלה הגבלת קהל של עד 5,000 צופים – או 50% מתפוסת המושבים באצטדיון (הכמות הקטנה מבין שתי האפשרויות). יפן שוקלת להתיר כניסה של עד 10,000 לאצטדיונים – אך מארגני התחרות טרם קיבלו החלטה. הם אמרו שהם מחכים להסרת מצב החירום כדי להכריע בנושא.
היועצים הרפואיים של ממשלת יפן אמורים לפרסם בקרוב את חוות דעתם על כמות הקהל במשחקי טוקיו. הנושא מעורר מחלוקת גדולה, וחלק מאנשי המקצוע חוששים שהתקהלויות באצטדיונים יובילו לגל תחלואה נוסף. עמדתם היא לקיים את המשחקים ללא קהל. זו גם עמדתו של ראש הממשלה סוגה, שאמר: "חשוב לקיים משחקים בטוחים, להגביל את התפשטות הנגיף ולמנוע הדבקה במשחקים. אני מבקש מכולם לתמוך בספורטאים מהבית, באמצעות צפייה בטלוויזיה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
(צילום: AP)
בשנה שעברה – עוד לפני ההחלטה על דחיית האולימפיאדה – נמכרו ביפן מיליוני כרטיסים לאולימפיאדה. מאות אלפים אמנם ביקשו לקבל את כספם בחזרה – אך עדיין, כרגע מספר בעלי הכרטיסים גבוה מהמספר המשוער של הצופים שיוכלו להיות באצטדיון. יפן כבר אסרה על מכירת כרטיסים לקהל מחו"ל, ושוקלת לעשות הגרלה בין רוכשי הכרטיסים המקומיים כדי לקבוע מי יהיה רשאי לצפות במשחקים.
הסקרים האחרונים ביפן מצביעים על שינוי קל ביחס הקהל לקיום המשחקים. הסקרים הקודמים הראו שרוב היפנים בעד דחייה נוספת של האולימפיאדה - או בביטולה - אך כעת רוב הציבור תומך בקיום המשחקים בחודש הבא.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
ראש ממשלת יפן יושיהידה סוגה
רק 6% מהיפנים מחוסנים בשתי מנות
(צילום: רויטרס)
האולימפיאדה תהיה האירוע הבינלאומי הגדול מפרוץ מגפת הקורונה, ומארגני התחרות מנסים לזכות באמון הציבור ומתחייבים שהמשחקים יעברו בשלום ולא יובילו להדבקה המונית. מארגני המשחקים אמרו שיותר מ-80% מהספורטאים יהיו מחוסנים וייאסר עליהם להיות באינטרקציה עם התושבים המקומיים. בניגוד למדינות מפותחות אחרות מבצע החיסונים של יפן התנהל באיטיות, ועד כה רק 6% מהאוכלוסייה חוסנו בשתי מנות. בשבועות האחרונים חל שיפור מסוים בקצב.