שורה של אנשי ציבור הגיבו לחשיפת ynet בנוגע למצב התחבורה והכבישים ביהודה ושומרון. מהדוח המיוחד של מרכז המחקר בכנסת, שנחשף הבוקר (ראשון), עלה בין היתר כי אין פיקוח על כלי רכב פלסטינים שעולים על הכביש ומבצעים עבירות תנועה חמורות. בנוסף, נכתב, היעדר רישום מסודר הוביל לחוסר יכולת לאכוף את הקנסות שמוטלים על הנהגים הסוררים.
חבר הכנסת מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה, אמר כי כבר מחר יתקיים דיון בנושא: "מדובר בעניין אקוטי שמשמעותו חיי אדם. יש להגדיל את האכיפה באזור יהודה ושומרון בכל ימות השבוע, לרבות בדרך של אכיפה אלקטרונית, ולהפסיק את החרפה שאין ניידת תנועה בלילות". עד הוסיף ביטון כי "על משרד התחבורה ועל המשטרה להקצות לכך תקציבים ותקנים באופן שתואם את כמות האוכלוסייה ואת מספר הנהגים בכביש, בין אם הם ישראלים או פלסטינים". לדבריו, "האכיפה צריכה להפסיק להיות תלויה בחיילים. זו בושה גדולה שזו המציאות".
במועצת יש"ע אמרו כי התריעו על הבעיה במשך שנים, וציינו שיידרשו בוועדת הכלכלה תוכנית רחבת היקף לפתרונה. "אוזלת היד של גורמי האכיפה כלפי תושבי הרשות הפלסטינית מובילה להפקרות ביטחונם של הנהגים והנוסעים בכבישי יהודה ושומרון, וגובה קורבנות רבים". עוד נמסר כי "אנחנו עוסקים לילות כימים בפיתוח וקידום תשתיות הכבישים, אך הבעיה לא תיפתר כל עוד אין מאגר מידע מסונכרן אודות הנהגים הפלסטינים".
1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בכביש 465
תאונת דרכים בכביש 465
ארכיון. תאונה בכביש חוצה בנימין
(צילום: מעטרת,דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, ביקר בחריפות את התנהלות המדינה. "יש כאן לכאורה אפליה כפולה. מחד, מתעלמים מההרוגים הערבים כדי לחסוך את הכסף שיושקע בהגדרת הכבישים כ'אדומים', ומאידך מפלים בין דמם של תושבי יהודה ושומרון לבין דמם של אלו שחיים בתחומי הקו הירוק". נאמן הוסיף כי "לא מדובר בעניין של שמאל או ימין. מדובר בחיי אדם, והזלזול הזה בחיינו חייב להיפסק".
ראש מועצת קרית ארבע, אליהו ליבמן, אמר שכינה את התופעה כ"טרור הכבישים" כבר לפני זמן רב. "אנחנו חיים בין עבריינים פלסטינים שהרגו בכבישי יהודה ושומרון לא מעט תושבים. חוקי התנועה אצלם הם בבחינת המלצות בלבד. הם נוסעים במהירויות מטורפות, נוהגים בשכרות, עוברים באדום וחוצים קווי הפרדה לבנים כדבר שבשגרה", סיפר ליבמן. "המשטרה לא יכולה להתמודד איתם עם הכלים שיש ברשותה. אנחנו דורשים שהמדינה תשליט את ריבונותה ביהודה ושומרון בתחום עבריינות הכביש. כל דקה שווה חיים", הוסיף.
ראש מועצת בית אל, שי אלון, טען כי הדוח מעיד על זלזול ובוז בחייהם של תושבי יהודה ושומרון, "בשם האידיאולוגיה של התעללות במתנחלים וייבוש כל תקציב אפשרי שקשור אליהם". ראש מועצת קדומים חננאל דורני אמר כי "פניות למשטרה בנושא נענות באי יכולת להשתלט על המצב בכבישים עקב מחסור בכוח אדם", וראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, מסר כי "זעקנו במשך שנים שהיעדר הריבונות וחוסר האכיפה נגד הנהגים הפלסטינים מביאים לקיפוח חיי אדם, הן של יהודים והן של ערבים. מדינת ישראל מתרשלת בתפקידה ועוצמת עין אל מול מחדל לאומי".