מדינות באיחוד האירופי דורשות לחדש את היחסים עם משטר אסד, כדי להפחית את זרם הפליטים: שרי החוץ של איטליה, קפריסין, סלובניה, סלובקיה, אוסטריה, צ'כיה, יוון וקרואטיה ניסחו נייר עמדה לקראת מפגש שרי החוץ של האיחוד – ובו קראו לשנות את מתווה היחסים עם סוריה. שר החוץ האיטלקי אנטוניו טיאני ושותפיו טוענים כי מדיניות העזרה ההומניטרית של האיחוד האירופי כשלה לחלוטין.
במהלך המלחמה בסוריה השקיעו חברות האיחוד האירופי סכום של יותר מ-33 מיליארד אירו בסיוע הומניטרי לעקורים בסוריה, ולמי שהפכו לפליטים ועזבו את המדינה. לטענת שמונת שרי החוץ, האסטרטגיה הזו נכשלה ולא השיגה את מטרתה.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני בשאר אסד
ג'ורג'ה מלוני בשאר אסד
בשאר אסד וראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
(צילום: AP Photo/Evan Vucci, EPA)
"אחרי 13 שנות מלחמה וסיוע של האיחוד תשעים אחוז מתושבי סוריה חיים מתחת לקו העוני, ושבעה מתוך עשרה תושבים זקוקים לסיוע הומניטרי", נכתב במסמך שהוגש לשר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל. "הסיוע ההומניטרי לבדו אינו מספיק. האיחוד צריך לבטל חלק מהסנקציות נגד המשטר של הנשיא אסד ולפתוח עמו ביחסים דיפלומטיים. בשנתיים האחרונות הנושא הזה קצת חסה בצל המלחמות באוקראינה (שפרצה בפברואר 2022) ובעזה, אבל אנחנו חייבים לחזור ולדבר עליו".
האסטרטגיה הדיפלומטית המוצעת עומדת בניגוד גמור לאסטרטגיה של האיחוד מאז 2017, לפיה יש להביא לסיום מלחמת האזרחים הסורית בעזרת שינוי פוליטי, להציל את קורבנות המלחמה, לקדם ערכים של דמוקרטיה וחופש ביטוי, לשקם את סוריה ולהביא לדין את האחראים לסבלם של התושבים. כיצד מסבירים את המהפך של מדינות באיחוד, התומכות בערכים ליברליים, ומבקשות כעת למסד יחסים דיפלומטיים עם משטר שאחראי לעינויי אזרחים ומוות מסיבי - חלקו בעזרת נשק כימי - ועם מדינה בעלת קשרים הדוקים לרוסיה ואיראן? התשובה היא שלשרי החוץ הללו אכפת פחות מתושבי סוריה ויותר מהפוליטיקה הפנימית בארצם.
ההצעה נועדה לענות על עליית הימין הקיצוני בארצות רבות באירופה, ודרישת התושבים לפתור את בעיית הפליטים - שיותר ממיליון מהם הגיעו למדינות האיחוד מסוריה. יצירת קשרים דיפלומטיים, כך טוען נייר העמדה, ויצירת מדיניות פרואקטיבית וריאליסטית של האיחוד כלפי סוריה, תהפוך את סוריה למקום שאליו אפשר להחזיר אזרחים סוריים חזרה לארצם, אפילו מרצונם החופשי.
2 צפייה בגלריה
סוריה ילדים מחנה פליטים ליד גבול טורקיה מזג אוויר סוער
סוריה ילדים מחנה פליטים ליד גבול טורקיה מזג אוויר סוער
ילדים סורים במחנה פליטים בקרבת הגבול עם טורקיה, ארכיון
(צילום: AFP)
הדיונים לגבי הפליטים הסוריים המגיעים לאירופה קיבלו רוח גבית בחודשים האחרונים, הן בגלל תוצאות הבחירות לפרלמנט האירופאי והן בגלל אלפי הסורים שמנסים בחודשים האחרונים להגיע מלבנון לקפריסין - בסירות שחלקן אינן ראויות לבני אדם, מה שגם מגביר את הפחד מפני אסונות הומניטריים בים.
"הצעדים שנעשו עד עכשיו פגעו בעיקר באזרחים ולא במשטר וברשויות", כתבו שרי החוץ. "אנחנו חייבים ליצר מציאות שבה לתושבים יהיה רצון ואינטרס להישאר בסוריה ולחזור אליה". אך במציאות שבה 12.9 מיליון אזרחים יסבלו השנה מרעב בסוריה, ולפי ההערכות שמונה מתוך תשעה ילדים לא יקבלו את כמות האוכל המינימלית שהם זקוקים לה, קשה לראות איך צעד התקרבות של האיחוד לפושע מלחמה כמו אסד יוכל לעזור לסורים, או למדינות האיחוד.