סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בצהריים (יום חמישי) כי איראן ושלוחיה דנים בטהרן באפשרויות תגובת הנקמה לישראל. הדיווח מגיע בזמן שישראל עומדת מול שלוש חזיתות פתוחות - בתימן, בלבנון ובאיראן. הדיווח מגיע יממה לאחר הדיווח ב"ניו יורק טיימס", שלפיו המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה, בפגישה עם המועצה העליונה לביטחון לאומי של הרפובליקה האיסלאמית, לתקוף את ישראל ישירות בתגובה לחיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן.
מחאות בעולם הערבי אחרי החיסול
(צילום: רויטרס)

בדיווח ברויטרס, שמסתמך על חמישה מקורות, נכתב כי בכירים איראנים נפגשו עם עמיתיהם מלבנון, מעיראק ומתימן כדי לדון בתגובה לישראל.
בחודש החולף תקפה ישראל בזירה רחוקה ביותר, נמל חודיידה, אחרי פגיעת הכטב"ם החות'י בתל אביב. בעקבות הטבח במג'דל שמס, שבו נרצחו 12 ילדים, חיסלה ישראל את פואד שוכר, המפקד הצבאי הבכיר ביותר של חיזבאללה. שעות בודדות לאחר מכן, לפי פרסומים זרים וההאשמות שנשמעו מחמאס ומאיראן, חיסלה ישראל את איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס. זה מותיר שלוש חזיתות פתוחות מול ישראל - והמתנה דרוכה לתגובה, ולאפשרות שהיא תגיע במשולב דרך "ציר ההתנגדות" האיראני.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
איסמעיל הנייה פואד שוכר החאג' מוחסן
הנייה, התקיפה בחודיידה ופואד שוכר
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo, AFP)
ב-20 ביולי פתחה ישראל במבצע "יד ארוכה" בחודיידה שבתימן. מטוסי קרב ישראליים פגעו במחסני אמל"ח, במתקני זיקוק נפט ובתחנת כוח, מה שהביא לפי הדיווחים בתימן למותם ולפציעתם של עשרות אנשים. התקיפה הישראלית בתימן הגיעה אחרי פגיעת הכטב"מ ששלחו שלוחי איראן בתימן, החות'ים, לעבר תל אביב, שגרמה למותו של יבגני פרדר.
אחרי המבצע, שעליו לקחה ישראל אחריות, החות'ים, שמרבים לאיים בצורה גלויה על ישראל, מיהרו להודיע כי התקיפה לא תגרום להם "לסגת מהתמיכה בפלסטין". מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, הודיע יום אחרי התקיפה בחודיידה כי החות'ים ימשיכו ב"שלב ההסלמה" החמישי נגד ישראל, וכי התקיפה בתל אביב הייתה רק ההתחלה שלו. הוא גם הוסיף כי פניהם לשימוש בנשק חדש. על התקיפה בחודיידה, החות'ים עדיין לא הגיבו בפעולה כלשהי.
בחודשים האחרונים הם החלו לבצע פעולות משולבות יחד עם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", ולאורך המלחמה הם טוענים כי מתנהל שיח שוטף בינם לבין גורמי "ציר ההתנגדות". במהלך המלחמה ירו כבר החות'ים טילים וכטב"מים לשטח ישראל פעמים רבות.
פגיעת הכטב"ם החות'י בת"א

בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, נכתב מספר ימים אחרי התקיפה הישראלית בחודיידה כי "המבצעים הקרובים של החות'ים לא יתקיימו לבד אלא עם מספר תנועות התנגדות", וכי "שלב ההסלמה" החמישי נגד ישראל יכלול פעולות פתע באזורים שהחות'ים לא הגיעו אליהם עד כה והסלמה בתקיפת ספינות ישראליות וכאלה הקשורות לישראל, וכן יכלול הכנסת נשק חדש לשימוש, "שלא ניתן ליירט", לטענתם. בעיתון נכתב כי התקיפה בחודיידה הביאה את החות'ים לכלול את שדות הגז, תחנות הכוח ומכלי הנפט הישראליים בטווח היעדים.
החזית השנייה הפתוחה, מיום שלישי האחרון, עם חיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, היא חזית לבנון. שוכר חוסל בתקיפה בדאחייה של ביירות, תקיפה שנייה באזור מתחילת המלחמה, לאחר שבראשונה חוסל בכיר חמאס סאלח אל-עארורי. רק יום אחרי כן הודיע חיזבאללה כי גופתו של שוכר נמצאה במקום, והוא אכן חוסל.
ישראל לקחה אחריות על התקיפה. שוכר היה אחראי לטבח במג'דל שמס בשבת האחרונה, והתקיפה נגדו בוצעה על ידי ישראל כתגובה. חיזבאללה לא הגיב לאירוע עדיין, אך הבטיח כי מנהיגו חסן נסראללה ימסור את "עמדתו" על החיסול בנאום שיישא הערב, בטקס ההלוויה של שוכר.
אחרי חיסולים רגילים, הארגון פותח בדרך כלל בסדרת תקיפות לעבר ישראל באמצעות נחילי כטב"מים או רקטות – אבל אתמול, וגם היום עד כה, לא פרסם כלל לקיחות אחריות על ירי לשטח ישראל. מתחילת המלחמה היו רק ימים בודדים כאלה.
2 צפייה בגלריה
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
מסע הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
מסע הלווייתו של הנייה בטהרן. חמינאי הורה על תקיפה ישירה
(צילום: AFP)
אחרי החיסול בלילה שבין שלישי לרביעי של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, החזית השלישית והמרכזית שישראל ניצבת מולה היא החזית האיראנית. מרגע ההודעה על חיסולו, האיראנים – שתמיד מאיימים, ובימים האחרונים איימו גם שאם ישראל תפתח במלחמה בלבנון, תתפתח "מלחמת השמדה" – העלו את הטון. על התקיפה ישראל לא לקחה אחריות.
מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, הבטיח כי ישראל "תיענש בחומרה" על חיסול הנייה. עדיין לא ברור באיזו עוצמה, ומתי תבחר איראן להגיב. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי חמינאי קבע שהתקיפה תהיה ישירה נגד ישראל, אך יש לזכור כי מיליציות פרו-איראניות פועלות בסוריה ובעיראק, וחיזבאללה והחות'ים גם הם שלוחי איראן ומקבלים ממנה נשק, כך שקיימת אפשרות לתגובה משולבת של הציר השיעי-איראני מהחזיתות הפתוחות.