בחינות הבגרות כבר כאן - גם בלבנון, שם תושבים זועמים על ההחלטה לשלוח את תלמידי הדרום לבחינות, לאחר שעזבו את בתיהם מחשש לפריצת עימות נרחב בין ישראל לחיזבאללה, בעוד שחלקם ממשיכים ללמוד בדרום המדינה על רקע חילופי האש בין ישראל לארגון הטרור.
בהלה במבחן: מטוסי קרב שברו את מחסום הקול

מאז שחיזבאללה פתח בעימות עם ישראל, תלמידי דרום לבנון שעזבו את בתיהם לומדים מרחוק, בעוד שאלה שנשארו בכפרי הגבול עם קרוביהם התמודדו עם השלכות הלחימה השוטפת בחודשים האחרונים בגבול, בהן הפסקות חשמל ואינטרנט תכופות, ורעשי התקיפות. בכתבה שפורסמה השבוע באל-ג'זירה נכתב כי ההסלמה הצבאית המתמשכת בגבול זה תשעה חודשים "השפיעה על עתידם של אלפי תלמידים בדרום לבנון", אך משרד החינוך במדינה החליט לקיים את בחינות הבגרות בתיכונים כרגיל ולא לדחות או לשנות אותן. הנושא עורר ויכוח ארוך, כאשר חלק טענו כי יש להתחשב במציאות אליה נקלעו התלמידים.
במקביל, בתיעוד שפורסם השבוע ברשתות תועדו תלמידים מבוהלים עם סיום בחינה מקצועית באזור א-נבטיה שבדרום לבנון. לפי הדיווחים ברשת, מטוסים ישראלים שברו את מחסום הקול והרעש העז הביא לבהלה בקרב התלמידים. משרד החינוך הלבנוני הכחיש אז כי הייתה הפרעה לבחינות או בהלה כלשהי באזור.
2 צפייה בגלריה
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
"אנחנו הרוסים והמורל שלנו בתחתית", סיפרה תלמידת התיכון, חוראא' מיאסי לאל-ג'זירה. חוראא' מתגוררת כיום עם עוד ארבע משפחות בבית אחד בעיירה כפר סיר באזור א-נבטיה בדרום לבנון, אחרי שנעקרה מהעיירה מיס אל-ג'בל. בריאיון לאל-ג'זירה היא סיפרה כי "לא היינו השנה בכיתה. חודשיים אחרי פתיחת שנת הלימודים עברנו ללמוד מרחוק. אנחנו מקבלים הקלטות קוליות בטלפון וככה לומדים". מיאסי טענה כי נהרגו שלושה מורים ותלמיד אחד מבית הספר בתקיפות הישראליות, ותהתה "איך אפשר לגשת למבחנים במצב הזה?".
עוד סיפרה מיאסי כי התלמידים חולקו למרכזי בחינות הקרובים לגבול, למשל בעיירה תבנין. לדבריה, מתייחסים אליהם "כמו לתלמידים לבנונים שלמדו כל השנה והשלימו את תכנית הלימודים". היא הוסיפה כי רוב התלמידים שנעקרו מבתיהם החליטו לא לגשת לבחינות, כי מסוכן להגיע למרכזים "וישראל חסרת רחמים". גם אמה של מיאסי התראיינה ושאלה כיצד היא אמורה לשלוח את בתה לאזור תבנין, "כשכל האזור מותקף".
"האם אני שולחת את הילדים שלנו למות כדי לקבל תעודה רשמית? הדרך מסוכנת וישראל תוקפת רכבים ואופנועים. אם היא תכוון לאוטובוס בית ספר? האם השר נושא באחריות לביטחון ילדנו?", שאלה.
2 צפייה בגלריה
חיילים יוניפיל יוניפי"ל בדרום לבנון
חיילים יוניפיל יוניפי"ל בדרום לבנון
"יהיו הסעות לתלמידים בליווי של צבא לבנון ויוניפי"ל"
(צילום: EPA/STR)
לפי אל-ג'זירה, גם במרכזי הקליטה של העקורים בלבנון המצב לא פשוט. מוחמד טבאג'ה סיפר לרשת כי נעקר מביתו בעיירה אל-עדיסה ללא ספרים או חומרי לימוד בסיסיים. "התחלתי ללמוד רק לפני שבוע בעזרת חבר מאזור דיר א-זהראני. הוא מביא את הספרים שלו למרכז כדי לעזור לי", סיפר, והוסיף כי לא יצליח להדביק את הפער של שנה שלמה. "אנחנו תחת לחץ רב ומצב נפשי קשה. קשה להתרכז עם כל מה שקורה", אמר. טבאג'ה פנה לשר החינוך בלבנון, ואמר שאם הוא לא רוצה לתת הקלות לתלמידי הדרום שלפחות יקל על תוכנית הלימודים, שהבחינות יהיו פשוטות יותר ועם שאלות לבחירה.
שר החינוך הלבנוני, עבאס אל-חלבי, הודיע מצדו לפי פרסומים כי הבחינות יתקיימו במועדים שנקבעו בהתחשב בתנאים במדינה, בעיקר באזורי הגבול. באתר של המנהל הכללי לחינוך מקצועי וטכני פורסם מוקדם יותר החודש כי תינתן אפשרות לתלמידים מאזור הגבול להבחן במקום חלופי. אל-חלבי אמר כי "המבחנים מתקיימים ויש הסעות לתלמידים באזורים המתוחים בליווי של צבא לבנון ויוניפי"ל. ההחלטה לקיים את הבחינות היא שלי. אם הגורמים הביטחוניים יודיעו לנו שאין אפשרות לקיים את הבחינות בדרום - נבטל אותן".
בתוך כך, ארצות הברית הזכירה היום לאזרחיה כי קיימת אזהרת מסע ללבנון - לפיה עליהם "לשקול מחדש" נסיעות למדינה, ולא לשהות בדרום לבנון, גבול סוריה או במחנות הפליטים - בעוד שכמה מדינות אחרות, בהן גרמניה והולנד, קראו לאזרחיהן לעזוב את המדינה. בהודעתה הוסיפה שגרירות ארה"ב במדינה כי "ממשלת לבנון לא תוכל להבטיח את ביטחונם של האזרחים האמריקנים מפני התפרצויות פתאומיות של אלימות או סכסוך מזוין". בנוסף ביקשה השגרירות האמריקנית מהאזרחים לדאוג שמסמכי הנסיעה שלהם בתוקף, והם נמנעים מהתקהלויות.