ברקע חידוש המו"מ על עסקה מול חמאס מסרו אחר הצהריים (שבת) משפחות חטופים הצהרה לתקשורת ליד בסיס הקריה בתל אביב, ובמרכזה דרישה מחברי הקבינט לדאוג שהמגעים לא יטורפדו. בהמשך הבכיכר החטופים העצרת השבועית בקריאה לשחרור הישראלים והישראליות המוחזקים זה 274 ימים בשבי בעזה, ובמהלכה הוקרן מסר מצולם של אלמוג מאיר ג'אן, שחולץ בחודש שעבר עם נועה ארגמני, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב במסגרת "מבצע ארנון":
המסר המצולם של אלמוג מאיר ג'אן
(צילום: מטה משפחות החטופים)

הצהרת משפחות חטופים, אחה"צ בתל אביב
(צילום: יריב כץ)

בהצהרה לתקשורת אמרה עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר: "לראשונה מזה חודשים ארוכים אנחנו מרגישים תקווה. לראשונה אני מרגישה שאני קרובה לחבק את מתן שלי. זו הזדמנות שאסור להחמיץ. נתניהו, ראינו איך שוב ושוב טרפדת עסקאות ברגעי האמת. שלא תעז לשבור לנו את הלב שוב. די לטרפודים. חובתך להחזיר את כל האזרחים שהפקרת. עכשיו כשהגענו לרגע האמת, אנחנו קוראים לעם: רק לחץ ציבורי יביא לעסקה. צאו איתנו לרחובות".
דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט המוחזק בעזה, הוסיף: "העם איתנו. רואים את זה בכל סקר. העם רוצה להציל חיים ואת החטופים בבית. העם מבין שלא תהיה למדינה תקומה בלי החזרת כל החטופים. חבורת קיצונים בממשלה, המנותקים מהעם, רוצים לגזור את דינם למוות. מצופה ממנהיגות לפעול לפי רצון העם ולשמוע את הזעקה של הציבור".
אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר: "גלנט, דרעי, ראשי מערכת הביטחון וצוות המו"מ - כל העיניים נשואות אליכם. אל תיתנו לו לטרפד שוב את העסקה. חובתכם לוודא שהעסקה הזו יוצאת לפועל. אסור להחמיץ את ההזדמנות. אם נתניהו מערים קשיים או תוקע מקלות בגלגלי המו"מ – צאו לציבור ואמרו אמת".

אלמוג מאיר ג'אן: "אהבה אינסופית"

בסרטון שהוקרן בעצרת בכיכר החטופים ביקש אלמוג מאיר ג'אן להשתתף בצער משפחתו של קצין הימ"מ פקד ארנון זמורה, שנהרג במבצע החילוץ שלו בנוסייראת, והוסיף: "יצאתי לפני ארבעה שבועות מהשבי בעזה. ברגע שהגעתי חיבקו אותי כל כך הרבה אנשים, אהבה פשוט אינסופית. זה שחזרתי זה כמו יום הולדת בשבילי, כמו לידה מחדש, ואני מצפה שכל החטופים בעזה יחוו אותה כמוני.
"חשוב שנגיע לעסקה כדי שכל האימהות יוכלו לחבק את הילדים שלהן ואת הבעלים שלהן, כמו שאני מחבק את אמא שלי עכשיו כל בוקר. לפגוש אותה היה מדהים. היא הבן אדם הכי קרוב אליי. אני מבין אותה והיא אותי רק במבט.
"בעזה חשבתי על זה שאם אני חוזר בחיים, לא 'אם', כש-אני אחזור בחיים, המשמעות של הקעקוע alive תקבל משמעות אחרת לגמרי ממה שתכננתי בהתחלה. זה כל כך מרגש כל האנשים שנרתמים לעשייה הזו בצורה אינסופית. זה מחזק ברמות ומרגש לעלות על הבמה ולראות את התמונות שלנו ששבנו הביתה. אנחנו מחכים לכולם, זו המשאלה והתפילה היומיומית שלי".
הוא הוסיף: "הייתי רוצה גם להגיד לכל החיילים שנפצעו בקרבות, ולכל הלוחמים והאריות שנמצאים עכשיו בעזה: אתם מרגשים אותי כל יום. אתם הצבא הכי חזק שיש ואני גאה להיות חלק מכם".
אלה חיימי ודניאל אלוני, הערב בכיכר החטופים
(צילום: SATVIEW.TV)

אחרי הקרנת הסרטון אמרה אימו אורית מאיר על הבמה: "246 ימים אלמוג לא קיבל ממני חיבוק, מילה טובה, או אפילו גערה. אבל כבר 274 ימים שלירי, ארבל, קרינה, עומר, אלקנה, אביתר ועוד רבים אחרים לא מקבלים את מה שאלמוג זוכה לו מאז 8 ביוני. ולכן אני כאן, לא בבית, לא על הספה, אלא פה לצד המשפחה הנוספת החדשה שלי. עבור 120 החטופים רק עט ונייר יעשו את העבודה. על ההנהגה לעשות את המהלך הנכון. עליהם לחתום עכשיו".
אלה חיימי, אשתו של טל חיימי ז''ל שילדה את בנם הרביעי בחודש מאי: "שלושה שבועות עברו מהרגע שאתה ואני גילינו שאני בהיריון ועד 7 באוקטובר. כשהבנתי שאתה חטוף חשבתי שעד הלידה בוודאי תחזור, הרי תשעה חודשים זה המון זמן. אי-הוודאות שורפת. בכל בדיקת היריון אמרתי לעצמי שבבדיקה הבאה תגיע, ואז הגיעה הבשורה שלא ניתנת לעיכול. לפני חודשיים נולד לוטן. הוא יפה ומתוק באותה עוצמה של טעם ההחמצה שלא תכירו האחד את השני. אין לו שמץ של מושג לאיזו סערה הוא הגיח.
"ברור לכולנו שרק עסקה תחזיר את כל החטופים. כאלמנת חטוף אני קוראת לכם – ראש הממשלה וחברי הקבינט - אל תפספסו. נתניהו - אתה הבטחת, תקיים. האסון קרה במשמרת שלכם וזו האחריות שלכם. תסתערו על המשימה הזו בנחישות ואומץ לב בדיוק כמו טל וחבריו. השלימו את המו"מ, זה אפשרי".
ענת אנגרסט חושפת: "'יבלתי אות חיים מבני"
(צילום: SATVIEW.TV)

על הבמה נשאה דברים דניאל אלוני, ששוחררה מהשבי בעסקה בנובמבר עם בתה אמיליה. "אנחנו בעצרת מיוחדת בסימן זעקת האימהות אבל יש אמא אחת שלא יכולה לזעוק את זעקתם של ילדיה שנמקים בשבי חמאס: קוראים לה שירי ביבס", אמרה. "שירי לא יכולה לזעוק. אסור לה. אסור לה לדבר בשבי, אז בטח שאסור לה לזעוק. כמי שהייתה 49 ימים בשבי החמאס עם ילדה בת 5, אני יודעת מה עובר על שירי. במשך 49 ימים נאלצתי לשקר לאמיליה ולבנות לה סיפור כיסוי איך הגענו לגיהינום הזה. בואו נזעק יחד: את כולם עכשיו. את כפיר עכשיו. את אריאל עכשיו. אני קוראת מכאן, אפילו מתחננת, לראש הממשלה וחברי הקבינט: אסור לפספס את ההזדמנות. אדוני ראש הממשלה, תן מרחב תמרון לצוות המו"מ לחזור עם עסקה ולהחזיר את כולם הביתה".
ענת אנגרסט, אימו של החייל החטוף מתן: "הוא נחטף פצוע קשה וללא הכרה מקרב שבו שלושת חבריו לצוות נרצחו. תומר נמצא הרוג בטנק ואימו קרן כאן לצידי. דניאל פרץ ואיתי חן ז"ל נחטפו כשאינם בין החיים. חגית, אימו של איתי, נמצאת גם כאן לצידי. שלי אימו של דניאל לא נמצאת כאן בגלל קדושת השבת. ארבעה חיילים שמסרו נפשם בקרב והצילו חיים רבים.
"קיבלתי אות חיים ממתן. בסרטון הוא נראה כשהוא מישיר מבט פצוע אל המצלמה ופונה אליך ראש הממשלה. הוא זועק – 'נתניהו, אני לא מבין איך זה קרה, אבל אני סומך עליך שתוציא אותי מפה'. כמה אכזבה. ראש הממשלה לא הוציא אותך. לא מדברים עליך בפעימה הבאה. המדינה שנלחמת עליה החליטה שאתה נשאר שם".

דיווחים: זאת העסקה שעל השולחן

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי אמש מסרו אנשי המוסד למדינות המתווכות שהם אופטימיים שהקבינט המדיני-ביטחוני והממשלה בישראל יאשרו את העסקה. זאת אחרי שראש המוסד דדי ברנע חזר מביקור קצר של שעות ספורות בדוחא, בירת קטאר. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הוחלט שבשבוע הבא יצא צוות להמשך המשא ומתן לעסקה, וצוין כי "עדיין קיימים פערים בין הצדדים".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
בנימין נתניהו, דדי ברנע ורונן בר
ארכיון. בנימין נתניהו עם ראש המוסד דדי ברנע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לפי דיווחים שונים, העסקה מחולקת לשלושה שלבים שונים. בשלב א', שיימשך כשישה שבועות, יוחזרו 33 חטופים – כל הנשים שבשבי, מבוגרים וחולים וכמה גופות. במקביל יתנהל מו"מ על שלב ב' – שבמסגרתו דורש חמאס נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה בתמורה ליתר החטופים החיים (ככל הנראה חיילים וגברים צעירים). במקביל לשני השלבים הראשונים ישוחררו מבתי הכלא בישראל מאות מחבלים, כולל כאלה עם דם על הידיים. בשלב ג', על-פי התוכנית, יוחזרו יתר גופות הישראלים.
אבל הפערים עדיין קיימים. לפי גורמים המעורים בנושא, המחלוקות נוגעות לסוגיות של ביטחון, וטו על זהות האסירים הכבדים שישוחררו ופריסת כוחות. אחד המכשולים נעוץ בדרישת חמאס לנסיגה ישראלית מציר פילדלפי. מכשול אחר הוא דרישת הארגון להתחייבות שלפיה המשא ומתן על הארכת הפסקת האש יהיה ללא מגבלת זמן - דבר שישראל מתנגדת לו. בנוסף, חמאס הודיע גם כי לא יסכים להצבת כוחות זרים בעזה, ב"יום שאחרי".
פורסם לראשונה: 18:12, 06.07.24