הבית התחתון של הפרלמנט הספרדי אישר אחר הצהריים (חמישי) הצעת חוק שתעניק חופשה רפואית בתשלום לנשים הסובלות מכאבי מחזור עזים, ובכך הפכה ספרד למדינה האירופית הראשונה שמקדמת חוק שכזה. ממשלת השמאל במדינה מסרה כי החקיקה, שעברה בקריאה ראשונה ברוב של 190 תומכים מול 154 מתנגדים ו-5 נמנעים, נועדה לשבור את ה"טאבו" סביב נושא זה.
2 צפייה בגלריה
שרת השוויון ב ספרד אירנה מוטריו (שמאל) עם המלכה לטיסיה ב מרץ 2020 ב מדריד
שרת השוויון ב ספרד אירנה מוטריו (שמאל) עם המלכה לטיסיה ב מרץ 2020 ב מדריד
"נלחמים נגד הדעות הקדומות והשתיקה". שרת השוויון מונטרו והפרלמנט
(צילום: gettyimages, shutterstock )
חופשת המחזור ניתנת כיום רק במספר מצומצם של מדינות ברחבי העולם, בהן יפן, אינדונזיה וזמביה. הצעת החוק, שעברה בבית התחתון ותעבור כעת לאישור הסנאט, מזכה עובדות החוות כאבי מחזור בחופשה ללא הגבלה, על חשבון מערכת הביטוח הלאומי ולא המעסיק. כמו בחופשת מחלה, יידרשו העובדות להציג אישור מרופא.
שרת השוויון בממשלת ספרד אירנה מונטרו בירכה על המהלך, שלדבריה מקדם טיפול בבעיה בריאותית שעד כה טיטאו מתחת לשטיח. מונטרו אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP: "במעשה הזה אנחנו מכירים בנושא המחזור כחלק מזכותנו לבריאות, ואנחנו נלחמים גם נגד הדעות הקדומות וגם נגד השתיקה".
מנגד, ארגונים פמיניסטיים בצרפת התקשו לקבל את המהלך שהוביל בית המחוקקים בספרד. יסמין קנדאו, נשיאת עמותת EndoFrance, אמרה כי "כמה ימי חופשה, בלי שיתווספו לזה צעדים שיובילו לטיפול, לא יפתרו את הבעיה. במיוחד לא עבור נשים הסובלות מאנדומטריוזיס". לדבריה, "הדרך הטובה ביותר להתמודד היא לעודד נשים להיפגש עם הרופא שלהן כדי לקבל אבחנה רפואית".
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מחזור
אילוסטרציה מחזור
"חופשה בלבד תהפוך את כאבי המחזור לבלתי נראים". ביקורת מצד ארגונים
(צילום: shutterstock)
"הכוונה היא טובה, אך אני חוששת שיהיו לכך השפעות שליליות על נשים", אמרה פביאן אל-חורי, דוברת העמותה הפמיניסטית Osez le Féminisme. לדבריה, "זה שולח מסר שכאבי המחזור הם נורמליים, והופך אותם לבלתי נראים ולמשהו שנתפס כשגרתי. עדיף להשקיע את הכסף במחקר כדי להעלים את את הכאבים. מדובר בבעיה נרחבת: 10% מהנשים והנערות בגיל הפוריות ברחבי העולם סובלות מאנדומטריוזיס".
ראש אגודת Règles Élémentaires העוסקת בענייני מחזור, מוד לבלון, אמרה כי "למרות שזו יוזמה טובה, זהו רק צעד ראשון". לבלון דורשת לראות מאמצים נוספים כמו חינוך בבתי הספר ובמקומות העבודה, הספקת מוצרי היגיינה לנשים ללא ביטחון כלכלי ומימון מחקרים בתחום. בנוסף, היא העלתה את התהייה אם נשים אכן ייקחו חופשות מחזור בהתחשב בעובדה שלא ניתן לעשות זאת תוך שמירה על אנונימיות. ביפן, שמאפשרת חופשת מחזור בתשלום מאז 1947, פחות מ-10% מהנשים מנצלות אותן כדבר שבשגרה.
הצעת החוק, שכוללת גם צעדים להגברת הנגישות להפלות בבתי חולים ציבוריים, ובין השאר אמורה לאפשר לנערות לעבור הפלה ללא אישור הורים כבר מגיל 16, יצרה מחלוקות הן בקרב פוליטיקאים והן בקרב איגודי עובדים. ה-UGT, אחד מהאיגודים המקצועיים הגדולים בספרד, הזהיר כי החוק עלול להדביק לנשים סטיגמה ולגרום למעסיקים להעדיף גיוס של גברים לעבודה.