ראש האופוזיציה יאיר לפיד ייצא הלילה (בין שבת לראשון) לביקור מדיני ב"פרופיל גבוה" בוושינגטון. במסגרת הביקור ייפגש לפיד גם עם בכירים בממשל האמריקני, ובהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן. זו הפעם הראשונה מאז ממשלת בנט-לפיד שבה האמריקנים פותחים את דלתות הבית הלבן בפני ראש האופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
יאיר לפיד אנתוני בלינקן ביקור נגב קבר בן גוריון שדה בוקר ישראל פסגת הנגב
ייפגשו בוושינגטון. לפיד ובלינקן
(צילום: רפי בן חקון, שלומי אמסלם, לע״מ)
במהלך ביקורו לפיד גם ייפגש עם סנאטורים אמריקנים בכירים בגבעת הקפיטול, בהם יו"ר ועדת החוץ של הסנאט, הסנטור בן קרדין, הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם ומנהיג הרוב הדמוקרטי בסאנט, צ'אק שומר, שקריאתו לקיים בחירות בישראל בעקבות טבח 7 באוקטובר עוררה סערה מדינית.
בהודעה המקורית על ביקורו של לפיד נכתב כי "הפגישות יתמקדו בחיזוק היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב, המאמצים להשבת החטופים וסוגיית גבול הצפון".
ביקורו של לפיד מגיע לאחר אלה של שר הביטחון יואב גלנט וחבר קבינט המלחמה השר בני גנץ, ובזמן המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הבוקר פרסם "ניו יורק טיימס" פרטים חדשים על השיחה הקשה בין ביידן לנתניהו, שבה הנשיא איים בפועל בשינוי מדיניות כלפי ישראל והמלחמה בעזה – אם נתניהו לא ישנה את המדיניות שלו.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ לפני הפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון
בני גנץ לפני הפגישה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון
גנץ בוושינגטון, לקראת פגישה עם בלינקן
(צילום: AP / Mark Schiefelbein)
גורמים המעורים בשיחה, שנעשתה בעקבות התקרית שבה צה"ל הפציץ והרג שבעה עובדי סיוע מהארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK), ציינו כי ביידן פירט במהלכה שורה של דרישות ספציפיות שהוא מבקש שישראל תעשה, כדי שהתמיכה שלו במלחמה נגד חמאס לא תיפגע.
לדברי הגורמים, נתניהו לא התווכח והבטיח שבתוך שעות יקבל החלטה על הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, כפי שאכן קרה: הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס באותו לילה אישר לפתוח לראשונה במלחמה את מעבר ארז בצפון הרצועה כדי להכניס דרכו סיוע לפלסטינים, וכן לאפשר הזרמת סיוע מנמל אשדוד ולהגדיל את מספר משאיות הסיוע שמגיעות מירדן.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
יחסים מתוחים. ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
ב"טיימס" מדווחים כי בשיחה הבטיח נתניהו להיענות "בתוך ימים" לצעדים נוספים שהנשיא האמריקני דרש. הצעדים הללו לא פורטו במדויק בדיווח, אבל נכתב בו כי הציפייה בבית הלבן היא שבימים הקרובים ישראל תפרסם נהלים צבאיים חדשים שמטרתם להימנע מהרג אזרחים ועובדי סיוע.