יותר מחצי מיליון תלמידי כיתות י' עד י"ב יישארו גם היום (שלישי) בבית בחוסר מעש, בעקבות שביתת ארגון המורים במחאה על כך שלא נחתם איתם הסכם שכר. גם תלמידי כיתה ט' בבתי ספר ארבע שנתיים לא פתחו את שנת הלימודים בשל השביתה.
רן ארז מודיע על השביתה
(צילום: ארגון המורים)

2 צפייה בגלריה
השביתה בתיכונים נמשכת - והצדדים לא מגיעים להסכמות
השביתה בתיכונים נמשכת - והצדדים לא מגיעים להסכמות
השביתה בתיכונים נמשכת - והצדדים לא מגיעים להסכמות
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן, שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
פגישת המו״מ במשרד החינוך בתל אביב בעניין שכר מורי העל יסודי
פגישת המו״מ במשרד החינוך בתל אביב בעניין שכר מורי העל יסודי
פגישת המו"מ שנערכה במוצאי שבת
(צילום: הלל פרטוק)
נציגי ארגון המורים העל-יסודיים, משרדי האוצר והחינוך והשלטון המקומי נפגשו אתמול למשא ומתן שנמשך כמה שעות - אך הסתיים ללא שום התקדמות. הדיונים התמקדו בדרישת האוצר לכלול בהסכם העסקת מורים ומנהלים בחוזים אישיים. אך כיוון שלא הייתה התקדמות, הצדדים קבעו להיפגש גם היום למשך שעתיים.
בשלב זה נראה כי כל צד דבק בעמדתו, ויו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז הבהיר כי השביתה תימשך ככל שיידרש. לדבריו, ארגון המורים ערוך לסייע כלכלית למורים במצוקה, לחד-הוריים ובני זוג מורים באמצעות קרן שביתה.
היועצת המשפטית של ארגון המורים עורכת הדין סיגל פעיל, שחברה בצוות המשא ומתן, אמרה כי התניית האוצר לחתימה על הסכם שכר עם המורים בהסכמה לחוזים אישיים, הינה כסות פיקטיבית להפרטת החינוך הציבורי. לדבריה, "כל ההצעות שלנו נדחות על הסף. האוצר נעול על שיטת העסקה פוגענית של עובדים חסרי זכויות.
"המורים ללא הסכם שכר מזה שנתיים וחצי, מגיעות להם תוספות שכר - שהם אינם מקבלים", הוסיפה פעיל. "ודאי שבעת מלחמה זה לא הזמן לשנות סדרי עולם. אך האולטימטום שמציב סמוטריץ' להעסקה בחוזים אישיים כתנאי להסכם שכר - הוא אכזרי וחסר אחריות, ולא נסכים לזה".
שר החינוך קיש בפתיחת חדר המצב
(צילום: גיל נחושתן)

פניית סמוטריץ' למורים, שבה הזהיר שלא יקבלו שכר בחזרה

ביום שבת האחרון, שעות ספורות לפני פתיחת שנת הלימודים באופן רשמי, עוד ניסו הצדדים להגיע להבנות. אך הניסיון של הרגע האחרון נכשל, והתיכונים הושבתו החל מיום ראשון. שר החינוך יואב קיש היה מי שזימן את אותה "פגישת חירום" במוצאי השבת, שבה נכחו יו"ר ארגון המורים רן ארז, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס והממונה על השכר במשרד האוצר אפי מלכין.
בתום הפגישה הודיע ארז על כך שאין הבנות והשביתה תתקיים, ומסר כי "לשר החינוך כנראה לא אכפת להתעלל במורים ובתלמידים למען יחסי הציבור שלו. לנו אכפת מהם. אנו מודיעים, אין כל היתכנות לחתום על הסכם קיבוצי במהלך הלילה, גם אם יקרה הנס הבלתי אפשרי ודרישותינו ייענו". לדבריו, "ללא הסכם מושלם וחתום לא יסתיים המאבק, לכן השביתה בעינה עומדת ותתקיים כמתוכנן. אם למדינה לא אכפת להתעלל בתלמידים ובמורים - לנו זה חשוב, ואנו נמנע זאת".
שר החינוך קיש מסר כי מפגש החירום שכינס - אותו כינה "מו"מ לילי" אף שנמשך כשעה אחת בלבד - נכשל. לדבריו, הוא הציע במפגש מתווה פשרה חדש, אך גם ההצעה הזו לא הביאה לפריצת דרך: "הגעתי למסקנה ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' וגם רן ארז רוצים את השביתה. צר לי שהם אינם מבינים את גודל השעה, מדינת ישראל נמצאת במלחמה והם בקרב אגו פוגעים בתלמידים ובמורים. שניהם נכשלו להתעלות לגודל השעה ואת המחיר משלמים כולנו. כולי תקווה שהם ישימו את האגו בצד ונגיע להסכמות מוקדם ככל שניתן".