לראשונה במשרד הביטחון - פעיל פוליטי מונה לתפקיד ניהולי בכיר: המשנה למנכ"ל משרד הביטחון יהיה אלוף משנה במיל' מרדכי בניטה (56), פעיל מרכזי בליכוד ופוקד משמעותי למפלגה, שיזכה לתפקיד השני בבכירותו בהנהלת המשרד הממשלתי הגדול ביותר. כך החליט שר הביטחון יואב גלנט. בעבר אויש התפקיד על ידי מנהלים מקצועיים בלבד במשרד הביטחון, שצמחו בו או שירתו לפני כן בתפקידים בכירים בצה"ל, בניגוד לבניטה שמגיע מבחוץ.
בניטה לא הסתיר בשנים האחרונות את פעילותו הפוליטית בליכוד, גם בקמפיין פריימריז בו התמודד למפלגה, אך לא נכנס לרשימה בכנסת. הוא הודיע במסגרת המירוץ כנציג מחוז ירושלים כי אם ייבחר יפעל לחיזוק ההתיישבות היהודית במזרח העיר, בה הוא מתגורר, בשכונת מעלה הזיתים הסמוכה לראס אל-עמוד.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בסיום קורס חובלים
יואב גלנט בסיום קורס חובלים
מינוי פוליטי במשרד הביטחון? גלנט
(צילום: גיל נחושתן)
המינוי של בניטה קיבל פטור ממכרז בניגוד למינויים הקודמים של משנה למנכ"ל משרד הביטחון, ובהמשך לשינוי החוק שהובל לפני כארבע שנים לפיו שרים יוכלו למנות גם משנים למנכ"לים במשרדם כמשרת אמון שפטורה ממכרז, חרף הביקורת שהדבר עלול להוביל לפוליטיזציה של משרדי ממשלה.
במשרד הביטחון אומרים בתגובה כי המינוי אושר כחוק בוועדה מסודרת וכי בניטה יהיה אחראי במסגרת תפקידו על התיאום בין משרד הביטחון למשרדי הממשלה האחרים. יחד עם זאת, גורמים במשרד הביטחון ששוחחו עם ynet הביעו פליאה על המינוי: "משרד הביטחון, בניגוד למשרדי ממשלה אחרים ובדומה לצה"ל, הקפיד על מראית עין במינויי מנהליו, החולשים על תקציבי עתק של עשרות מיליארדי שקלים ועל אלפי עובדים. מנהלי אגפים וסמנכ"לים, כמו המשנה הקודם, מונו משיקולים נקיים וללא זיקה פוליטית".
3 צפייה בגלריה
אלוף משנה במיל' מרדכי בניטה
אלוף משנה במיל' מרדכי בניטה
אלוף משנה במיל' מרדכי בניטה
"מנכ"ל תמיד היה משרת אמון של השר, כמו צוותו הקרוב בלשכתו", הם הבהירו, "אך בשדרת הניהול לא נמצא מקום לסידורי עבודה פוליטיים. המשנה למנכ"ל הוא תפקיד עוצמתי ורגיש עם כוח גדול ביד על משאבי המשרד ומול ועד העובדים".
בניטה יכהן בתפקיד לצד המנכ"ל החדש, האלוף במיל' אייל זמיר, שהשתחרר זה מכבר מצה"ל לאחר שהתמודד על הרמטכ"לות, ולכן מינויו נחשב לטבעי ומקצועי, בדומה ליתר האלופים במיל' שהיו בתפקיד לפניו - בהם אודי אדם, דן הראל והמנכ"ל האחרון - אמיר אשל.
מי שיכהן תחת זמיר, אל"מ במיל' בניטה, כיהן בעבר בתפקידים ניהוליים במשרדים ממשלתיים קטנים לתקופות קצרות. בין היתר כיהן במשרד להשכלה גבוהה ובמשרד ירושלים ומורשת. משרדים אלו הוקמו בין לילה בשנים האחרונות מאילוצים פוליטיים. בניטה השתחרר מצה"ל בדרגת אלוף משנה ובעבר גדוד עליו פיקד זכה בהצטיינות הרמטכ"ל.
3 צפייה בגלריה
אלוף במיל' אייל זמיר
אלוף במיל' אייל זמיר
יכהן תחתיו. אלוף במיל' אייל זמיר
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
במשך שנים ארוכות בניטה ניהל את ישיבת עטרת כהנים בבירה. תפקיד המשנה במשרד הביטחון נחשב ליחסית חדש, והבכיר שיצק לתוכו תוכן ומשמעות היה רוני מורנו, האחרון שכיהן בו. מורנו, תת-אלוף במיל', תכלל בשנתיים האחרונות את תפקידי משרד הביטחון במיפת הקורונה, עמד מאחורי רפורמת נפש אחת למען נכי צה"ל, וכן היה אחראי על תוכניות העבודה של מערכת הביטחון ופרויקטי ענק שמחייבים תיאומים בין משרדיים. מורנו נבחר במכרז ומינוי נחשב למקצועי גרידא.
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "אל"מ במיל' מרדכי בניטה שימש בעברו כמנכ"ל של שני משרדי ממשלה וכמנהל מכינה קדם צבאית. לבניטה ניסיון וכישורים מקצועיים אשר יסייעו לו בתפקידו, בעיקר בתחומי הפעילות האזרחית- חברתית של משרד הביטחון. הוועדה למינויים בכירים בשירות המדינה, בראשות נציב שירות המדינה, אישרה את המינוי וקבעה כי לאור תפקידיו ועיסוקיו הקודמים, הידע וההיכרות הנרחבת שלו עם עבודת משרדי הממשלה ועם תחומי פעילות משרד הביטחון, יש לו את הניסיון והידע שעונים על דרישות התפקיד".
גורמים במשרד הביטחון הוסיפו כי "בהחלטת הממשלה 2073 משנת 2017 נקבע כי בכל משרד ממשלתי, שבו מעל 150 עובדים, תתאפשר משרה אחת של משנה למנכ"ל, כחלק מלשכת המנכ"ל, שתהיה פטורה מחובת המכרז".