ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, האלוף אליעזר טולדנו, אמר בצהריים (יום ראשון) בישיבת הממשלה כי לפי ההערכות צה"ל הרג מתחילת המלחמה 7,860 מחבלים. המספר מתבסס בין השאר על חקירות המחבלים השבויים, שמספרים כמה נהרגו מכוחותיהם, וגם על הערכות של צה"ל על מחבלים שנהרגו בהפצצות מהאוויר ובהיתקלויות.
4 צפייה בגלריה
הצגה לכ''צים של עיקרי התחקיר של האירוע בגבול מצרים בו נהרגו ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז
הצגה לכ''צים של עיקרי התחקיר של האירוע בגבול מצרים בו נהרגו ליה בן נון, אוהד דהן ואורי אילוז
אלוף אליעזר טולדנו
(צילום: שאול גולן)
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי פרסם כבר אתמול כי על פי הנתונים שהצטברו עד כה, צה"ל הצליח להרוג מהאוויר ומהקרקע בין 7,000 ל-9,000 מחבלים מהחמאס והג'יהאד האיסלאמי - ולפצוע בדרגות שונות כ-20 אלף מהם. המשמעות היא דרמטית, אבל לא מרתיעה את מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שמאמין עדיין כי באמצעות מנוף החטופים ישיג זמן - ושבאמצעות הזמן הזה הוא ישיג לחץ בינלאומי על ישראל להפסקת הלחימה.
יצוין כי לפי הפלסטינים מספר ההרוגים ברצועת עזה מפרוץ המלחמה עומד על 20,424 בני אדם - כשנתוני משרד הבריאות בעזה, שפועל תחת שלטון חמאס, לא מבדילים בין אזרחים למחבלים. לטענת משרד הבריאות העזתי רק ביממה האחרונה נהרגו ברצועה 166 פלסטינים. רבבות נפצעו, ולפי הפלסטינים ישנן גם גופות רבות שקבורות מתחת להריסות.
באשר למצב בצפון הרצועה - שם צה"ל אומר שהשיג שליטה כמעט מלאה - האלוף טולדנו אמר בישיבת הממשלה כי אי אפשר להתחייב שלא תימשך שם לוחמת הגרילה. המחבלים שנשארו שם לא מקבלים הוראות מהמנהיגות שלהם. הם מנותקים מהם, ועוד עלולים לקרות מצבים כמו שהיו בסוף השבוע - שהסתיים ב-14 לוחמים הרוגים, בצפון ובדרום הרצועה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד פעילות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד פעילות צה"ל ברצועת עזה
לוחם צה"ל בעזה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
המצב בדרום הרצועה, בכל אופן, הרבה יותר מורכב: שם יש הרבה שטח תת-קרקעי, ומדובר בפעולה שתימשך חודשים רבים.
בישיבה הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו גם הוא למצב המלחמה, ואמר כי ישראל יודעת "בערך" את סביבת הימצאו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. בצה"ל העריכו לאחרונה שסינוואר נמצא במנהרות באזור חאן יונס, ובשבוע שעבר דווח על התקדמות משמעותית בלחימה שם - שכללה איתור של חומרים מודיעניים.
בפתח דבריו בישיבת הממשלה התייחס נתניהו לאובדן הקשה של 14 לוחמים בסוף השבוע: "המלחמה גובה מאיתנו מחיר כבד מאוד, אבל אין לנו ברירה אלא להמשיך להילחם. כוחותינו חיסלו עד היום אלפים רבים של מחבלים, ואנחנו ממשיכים בכל הכוח עד הסוף, עד הניצחון, עד שנשלים את כל מטרותינו".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו בישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: מרים אלסטר)
ראש הממשלה התייחס במרומז גם לדיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל", ולפיו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עמו בימיה הראשונים של המלחמה ושכנע אותו להימנע ממלחמת מנע נגד חיזבאללה. נתניהו הכחיש כבר אמש את הדיווח הזה, והבוקר אמר: "ישראל היא מדינה ריבונית, ההחלטות שלנו במלחמה מבוססות על שיקולים שלנו. ההחלטה על אופן הפעלת כוחותינו היא החלטה עצמאית של צה"ל. שיהיה ברור, זו תהיה מלחמה ממושכת - אנחנו נעד הסוף עד השבת החטופים עד חיסול החאמס ועד שנשיב את הביטחון גם בצפון וגם בדרום".
לטענת נתניהו ישראל לא מושפעת מלחצים חיצוניים בכל הנוגע לניהול המלחמה, אבל בישיבת הממשלה הועלו נגדו טענות קשות ולפיהן האופן שבו מנוהלת המלחמה מסכן את חיי החיילים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר בדיון: "אנחנו מסכנים חיילים שלא לצורך. מנהיגות נבחנת ביכולת עמידה בלחצים ולצערי הקבינט הזה לא עומד בלחץ". נתניהו השיב לו: "אנחנו פועלים לפי המדיניות שלנו. אף אחד לא מכתיב לנו".
4 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
השר ניר ברקת. "ניהול המלחמה מופקר"
(צילום: דנה קופל)
ברקת טען מנגד כי כמות ההפצצות של חיל האוויר ברצועה "ירדה דרמטית": "חיילים נשלחים למבנים ממולכדים כמו ברווזים". שר אחר הוסיף: "יש בציבור תחושות קשות של הפקרות". נתניהו אמר בתגובה לטענות השניים: "יש שיקולים מבצעיים", ואז הטיח בו ברקת: "שום שיקול לא מצדיק שנסכן את חיי החיילים שלנו בשם איזה 'מוסריות' מדומיינת. בפועל אנחנו מגנים על מחבלים ומסכנים את חיי הלוחמים - התוצאה היא חיילים מתים. זה ניהול מופקר של המלחמה".
אחרי ישיבת הממשלה מתחו כמה שרים ביקורת על שרי המחנה הממלכתי, כיוון שחלקם נעדרו זה השבוע השני מהישיבה. בני גנץ, חילי טרופר וגדי איזנקוט לא הגיעו אליה, בעוד גדעון סער השתתף בה מתחילתה ועד סופה ויפעת שאשא ביטון נעדרה בשל השתתפות בהלוויית חייל בראש פינה.
שרים בממשלה הרימו גבה מהיעדרותם של גנץ וטרופר, בשל העובדה שבישיבה התקבל אותו תדרוך ארוך ומעמיק מצד אלוף טולדנו לשרים – תדרוך שנמשך שעתיים וחצי. "כל עוד אנחנו ביחד וגדעון סער שם אנו רואים בו נציגות של המפלגה והכול בסדר", אמר בתגובה גורם שמקורב לגנץ. "נכנסנו לממשלה בשביל המאמץ המלחמתי. יש דברים שהם פחות רלוונטיים לנו. כשהיו החלטות ממשלה שקשורות לממשלה בני הגיע והיה בחלק הרלוונטי ואחר כך יצא".
השר דוד אמסלם יצא בישיבה נגד הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "מה פתאום הוא לא מגיע לממשלה? למרות שאני גאה מבחינה עדתית בטולדנו האלוף שהוא פה, הרמטכ"ל צריך לבוא". אליו הצטרפה גם שרת התחבורה מירי רגב.
ראש הממשלה נתניהו שיבח את תפקוד הרמטכ"ל ואמר שלצבא הישגים גדולים והוא עובד כל הזמן. נתניהו ביקש ממזכירו הצבאי אלוף אבי גיל לתאם הגעה של הרמטכ"ל לאחת מישיבות הממשלה הקבועות, ואמר שזה לגיטימי. אלוף אליעזר טולדנו אמר: "הרמטכ"ל מדבר בפני הקבינט המורחב והמצומצם. אם תרצו הוא יבוא גם לממשלה".