בצל הגברת האחיזה של השר בצלאל סמוטריץ' בפיקוח על הבנייה ביהודה ושומרון, בכפר הפלסטיני-בדואי אום אל-חיר הצמוד להתנחלות כרמל בהר חברון נהרסו שלשום (יום ד') מבנים של תושבים שהיו במחלוקת משפטית מאז 2009. באותה שנה הם עתרו נגד פינויים, ובסופו של דבר הכריע בג"ץ כי ניתן להרוס את המבנים שהוקמו בניגוד לחוק.
טארק (29), שנולד וגדל באום אל-חיר, מספר כי יחידת האכיפה של המינהל האזרחי ביחד עם כוחות של מג"ב הרסו 11 מבנים, אחד מהם הוא הדיוואן - האוהל המרכזי של הכפר, בן יותר מ-50 שנה. "במהלך השנים היו 16 הריסות בכפר, אבל זו הפעם הכי כואבת. מה שהיה הכי מוזר שלא היה כאן צבא, רק מינהל אזרחי ומג"ב. כשאנחנו מנסים להבין למה הצבא לא היה כאן, אנחנו חושדים שאולי זו היתה פעולה אישית של בן גביר וסמוטריץ' בעצמם", אומר טארק.
לדבריו, הכוחות במקום הרסו את כל כבלי החשמל וכתוצאה מכך נפסק הזרם לכל הקהילה בכפר. עוד הוא סיפר שהתחילו מהאוהל המרכזי ועברו לכל הבתים סביבו. "מה שקרה הפעם זה באמת פשע גדול. הרסו את כל מה שהיה להם בדרך".
ההריסה השבוע

2 צפייה בגלריה
 הריסת בתים בכפר בדואי אום אל חיר
 הריסת בתים בכפר בדואי אום אל חיר
כוחות מג"ב מאבטחים את ההריסה
2 צפייה בגלריה
 הריסת בתים בכפר בדואי אום אל חיר
 הריסת בתים בכפר בדואי אום אל חיר
"הריסה כדי לרצות את המתנחלים", טוענים בכפר הבדואי
טארק טוען כי הבתים נהרסו ללא התראה מוקדמת, והקירות הופלו כשהחפצים האישיים של בני המשפחה בביתם. "הם לא נתנו זמן למשפחה להוציא את הדברים האישיים של המשפחות. זה אף פעם לא קרה. אי אפשר לדמיין את זה בכלל. התקשרנו בזמן שהם נכנסו לעורך דין שלנו והוא התקשר לקצין במינהל האזרחי שלא ענה לו. ההריסה הייתה לא חוקית. הרסו בלי אישור ובלי צו מבית משפט ובלי להגיד לעורך דין. על פי חוק הם חייבים להודיע לעורך דין התראה מראש".
הוא בטוח כי זו "הריסה כדי לרצות את המתנחלים, כי את המבנה הראשון שהרסו זה הדיוואן, האוהל הראשי. הוא צמוד לגדר עם (ההתנחלות) כרמל. סבא שלנו בנה את המקום, המבנה שלו היה לבד בכל האזור. היינו פה לפני שהקימו את כרמל. המתנחלים רוצים לקחת את כולנו מכאן אבל באלימות. אנחנו מנסים לדבר יפה. אנחנו אוהבים שלום ורוצים שלום".

ראש המועצה: בזכות תושבים שזיהו

רועי דרוקר, רכז יו"ש בתנועת רגבים, אומר מנגד כי "המאחז אום אל-חיר התחיל ממבנה תמים של פועל בדואי שהועסק ביישוב כרמל, אך עם השנים הרשות הפלסטינית פרסה עליו את חסותה, האיחוד האירופי מימן והמקום התבסס ליישוב פיראטי, היושב ממש על גדרות היישוב כרמל. במספר ערכאות משפטיות נפסק שדין המקום להיהרס, אך המדינה במופע של רשלנות וחוסר משילות התמהמה במשך שנים ארוכות מאכיפה ויצרה במו ידיה מציאות שהרבה יותר קשה להתמודד איתה. אנו מברכים על ההריסה שבוצעה השבוע ומצפים לראות השלמה של המהלך ואת שיקום האתר".
אלירם אזולאי, ראש מועצת הר חברון, ביקש אף הוא להודות "ליחידת הפיקוח, מת״ק חברון, לחטיבת יהודה ולעומד בראשה אל״מ ישי רוזליו, ולמנהלת ההתיישבות על צעד נוסף בבלימת הבנייה הבלתי חוקית. חשוב לדעת שהצעד המשמעותי התאפשר בזכות פקיחת עיניים של התושבים שזיהו את הבנייה הלא חוקית".
מדוברות מתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר: "המבנים שפונו באום אל-חיר הינם בלתי חוקיים והליך בנייתם התבצע ללא אישורים ובניגוד מוחלט לחוק. החל משנת 2009 התנהל דיון בעניינם, כאשר התושבים במקום עתרו לבית המשפט נגד פינויים. לאחר דיונים רבים שנערכו, הוכרע בבג"ץ כי ניתן להרוס את המבנים שהוקמו, כאמור, בניגוד לחוק. לאחר סיום ההליכים בבג"ץ, קיבלו התושבים מקציני המינהל האזרחי שתי התראות לקראת פינוי".