בפקיסטן קוראים לסיוע מהקהילה הבינלאומית בעקבות גשמי המונסון הקשים שהיכו במדינה. אזורים רבים הוצפו, ועשרות מיליוני תושבים חווים על בשרם את נזקי ההצפות: מלבד ההרוגים, רבים איבדו את פרנסתם או את רכושם. "כפר אחרי כפר נמחק. מיליוני בתים נהרסו", אמר שלשום ראש הממשלה הפקיסטני שהבז שריף אחרי שסייר במסוק באחד ממוקדי ההצפות.
שרת האקלים של פקיסטן, שרי רחמן, אמרה לסוכנות הידיעות AFP ששליש מהמדינה "נמצאת מתחת למים", ושמדובר ב"אסון במימדים שלא ייאמנו". השיטפונות בפקיסטן הם תוצאה של הגשמים הכבדים שמכים במדינה מאז אמצע יוני. עונת המונסון בפקיסטן מתחילה בדרך כלל בחודש יולי ונמשכת עד אמצע ספטמבר, אך השנה היא החלה מוקדם מהרגיל ונחשבת לקשה ביותר מזה עשור. החזאים מעריכים שגשמי מונסון נוספים יגיעו לפקיסטן גם בחודש ספטמבר.
השיטפונות בפקיסטן: חוצים אזור שהוצף באמצעות שלד של מיטה
13 צפייה בגלריה
חילוץ מאזור ההצפות ב פקיסטן בשלד של מיטה
חילוץ מאזור ההצפות ב פקיסטן בשלד של מיטה
חצי מיליון תושבים פונו ממוקדי ההצפות בפקיסטן
13 צפייה בגלריה
פקיסטן נזקי הצפות בעיירה נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה גשמי מונסון
פקיסטן נזקי הצפות בעיירה נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה גשמי מונסון
בעיירה נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה בצפון-מערב פקיסטן
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
פקיסטן נזקי הצפות בעיירה נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה גשמי מונסון
פקיסטן נזקי הצפות בעיירה נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה גשמי מונסון
(צילום: רויטרס)
גורמים רשמיים בפקיסטן ציינו כי מתחילת גשמי המונסון נהרגו לפחות 1,136 איש – אך ההערכות הן שמניין ההרוגים גבוה בהרבה, מכיוון שמאות כפרים באזורים הרריים בצפון המדינה הוצפו, ולמעשה נותקו משאר המדינה בעקבות קריסת גשרים והצפת כבישים. עשרות נהרות עלו על גדותיהם.
"הכול הפך לאוקיינוס אחד גדול, אין אדמה יבשה לשאוב ממנה את המים החוצה", אמרה שרת האקלים הפקיסטנית בריאיון ל-AFP. הרשויות בפקיסטן ציינו שאחד מכל שבעה פקיסטנים – 33 מיליון בני אדם בסך הכול – נפגע בדרך זו או אחרת מהשיטפונות.
האזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם מחוז סינד בדרום המדינה ומחוז בלוצ'יסטן במערב. "לראות את ההרס בשטח זה באמת מדהים", אמרה רחמן. "שליש מפקיסטן נמצאת כרגע מתחת למים. זה חורג מכל גבול ומכל נורמה שראינו בעבר. מעולם לא ראינו דבר כזה".
חילוץ ילד במסוק של צבא פקיסטן

13 צפייה בגלריה
מחוז סינד פקיסטן הצפות גשמי מונסון
מחוז סינד פקיסטן הצפות גשמי מונסון
ההרס במחוז סינד
(צילום: AFP)
רחמן אמרה שארצה רגילה לגשמי מונסון ולהצפות במהלך הקיץ – אך לא בהיקף כזה. בממשלת פקיסטן מאשימים את ההתחממות הגלובלית באסון המונסון – ואת המדינות המפותחות שמובילות בפליטת גזי חממה. כשרחמן קראה לקהילה הבינלאומית לעזור לפקיסטן היא התייחסה גם למדינות המזהמות ואמרה כי "הגיע הזמן שהן יבחנו את המדיניות שלהן".
פקיסטן מדורגת במקום השמיני במדד הסיכון האקלימי של ארגון Germanwatch, מדד שבו מדורגות מדינות העולם לפי מידת הסכנה הנשקפת להן מאירועי מזג אוויר קיצוניים שנגרמים משינויי האקלים. פקיסטן אחראית לפחות מ-1% מגזי החממה שנפלטים לאטמוספירה.
13 צפייה בגלריה
מחוז בלוצ'יסטן פקיסטן הצפות גשמי מונסוןציל
מחוז בלוצ'יסטן פקיסטן הצפות גשמי מונסוןציל
תושבים בבלוצ'יסטן ברחוב שהפך לנהר
(צילום: AFP)
ההצפות גרמו לנזק אדיר לגידולים החקלאיים ולשדות הכותנה והאורז. שר התכנון והפיתוח של פקיסטן, אשאן איקבל, אמר לרויטרס שלפי ההערכות הראשוניות היקף הנזק הוא יותר מ-10 מיליארד דולר. הוא ציין כי לעולם יש מחויבות לסייע לדרום-אסיה להתמודד עם השפעות משבר האקלים. "עד כה איבדנו 1,000 בני אדם. נגרם נזק לכמעט מיליון בתים. אנשים איבדו לגמרי את הפרנסה שלהם", אמר השר. לדבריו ייתכן שייקח חמש שנים לבנות מחדש את המדינה, ושבתקופה הקרובה היא תתמודד עם מחסור חמור במזון.
שר האוצר של פקיסטן, מיפתאח איסמאעיל, אמר שכדי להתגבר על המחסור הצפוי במזון פקיסטן שוקלת לייבא ירקות משכנתה הודו – למרות יריבות ארוכת שנים בין המדינות, שלא מקיימות קשרי מסחר. "אנחנו שוקלים לייבא ירקות מהודו", אמר איסמאעיל, והוסיף שבנוסף תייבא פקיסטן מזון ממדינות נוספות, כולל טורקיה ואיראן. מחירי המזון בינתיים מזנקים כתוצאה מהרס הגידולים החקלאיים והפיכתם של כבישים רבים לבלתי-שמישים.
השיטפונות בפקיסטן: מלון היוקרה קרס ונסחף בזרם

13 צפייה בגלריה
פקיסטן צעיר שוחה ב מי ה שיטפונות
פקיסטן צעיר שוחה ב מי ה שיטפונות
(צילום: רויטרס)
משרד החוץ של פקיסטן הביע שלשום תקווה שקרן המטבע הבינלאומית ומוסדות בינלאומיים נוספים יסייעו לפקיסטן ויתחשבו במצבה לאור השיטפונות. שר התכנון והפיתוח איקבאל אמר שצריך להמתין עם בקשות רשמיות למוסדות פיננסיים בינלאומיים עד שיתברר היקף הנזק. הוא טען שהעולם "חייב" לפקיסטן ואמר שארצו היא קורבן של השינויים האקלימיים שנגרמו על-ידי "פיתוח לא אחראי של העולם המפותח. 'טביעת הרגל הפחמנית' שלנו היא הנמוכה ביותר בעולם. לקהילה הבינלאומית יש אחריות לעזור לנו, לשדרג את התשתיות, להפוך אותן עמידות יותר לאקלים כדי שלא יהיו לנו אבדות כאלה כל שלוש, ארבע או חמש שנים".
ברשתות החברתיות פורסמו סרטונים של חילוץ תושבים לכודים בפקיסטן – בין השאר באמצעות שלד של מיטה שהמפונים שהיו עליה הצליחו לחצות אזור שהוצף. בחלק מהמקומות – במיוחד באזורים הרריים שבהם תנאי הטיסה מורכבים – צבא פקיסטן התקשה לחלץ תושבים במסוקים.
לפי AP כחצי מיליון פקיסטנים הועברו למקלטים ברחבי המדינה. "החיים כאן אומללים, והכבוד העצמי מונח על כף המאזניים", אומר פזאל א-מאליק, שפונה לבית ספר יחד עם עוד 2,500 בני אדם נוושרה במחוז חייבר פחטונחווה. "אני מסריח אבל אין מקום להתקלח, אין מאווררים".
פורסם לראשונה: 23:31, 29.08.22