2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
יבקר במרוקו. אביב כוכבי
(צילום: יריב כץ)
הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, יגיע בשבוע הבא למרוקו - לביקור רשמי ראשון של רמטכ"ל במדינה. כך הותר היום (שבת) לפרסום. ההודעה על ביקורו התקדימי של כוכבי במרוקו פורסמה אמש, אך יעד הביקור היה אסור בפרסום עד עתה.
מוקדם יותר השבוע, בעת ששר הביטחון בני גנץ סקר בפני נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את מערכות ההגנה האווירית הישראליות בתצוגת תכלית בהאנגר בנתב"ג, נפגש איתו גם הרמטכ"ל כוכבי. לאחר מכן הודיעו ארצות הברית וישראל על כוונה לשתף פעולה בפיתוח מערכת לייזר אווירי.
על הסכמי אברהם חתמו בשנת 2020 איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. לאחרונה דווח בכלי תקשורת בעולם כי ישראל והמדינות המפרציות מקיימות מגעים לשיתוף פעולה בתחום ההגנה האווירית. רק לאחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הרמטכ"ל כוכבי השתתף בדיון חשאי עם הרמטכ"ל הסעודי בפגישה שבה נכחו בכירים מצה"ל ומצבאות ערב.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
בני גנץ בפגישה עם שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ברבאט
גנץ פוגש במרוקו את שר החוץ נאסר בוריטה
(צילום: AFP)
בנובמבר האחרון ביקר גנץ במרוקו וחתם על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני גלוי מול מקבילו המקומי עבד אל-לטיף לודיי, במסגרת הביקור שבו השתתפו באופן חריג קציני צה"ל בכירים שהגיעו על מדים. ההסכם, שנחתם כשנה אחרי ההודעה הרשמית על חידוש היחסים בין המדינות, מאפשר לישראל ולמרוקו לקיים שיח צבאי שוטף, לקדם רכש ביטחוני ולהחליף מודיעין.
"ההסכם יאפשר לנו להיכנס לפרויקטים משותפים ולייצא למרוקו", אמר אז גנץ. "היחסים מתהדקים לטובת שתי המדינות, וגם למערכת הביטחון יש חלק חיוני בנושא". במרוקו ייחסו חשיבות גדולה לביקורו של גנץ, והוא זכה לסיקור נרחב בכלי התקשורת המקומיים.
ההסכמה של המרוקאים לביקור יוצא הדופן של גנץ נבעה בין השאר מכך שהם רואים בישראל נכס שיכול לסייע להם בצרכים הדיפלומטיים מול הממשל האמריקני, על רקע רצונם לבסס את ההסכמות בנוגע לשליטה של מרוקו בסהרה המערבית.