מה חושבים הישראלים על ההחלטה לאפשר לאנשי צוות מאומתים להמשיך לעבוד?
(צילום: שחר גולדשטיין )

בצל התפשטות הקורונה והחשש מכך שרבים מהצוותים הרפואיים ייכנסו לבידוד, אתמול (ראשון) נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי במשרד הבריאות שוקלים להתיר לרופאים, לרופאות, לאחים ולאחיות שנמצאו חיוביים לקורונה להמשיך לעבוד - כל זמן שאינם מגלים סימפטומים. התגובות ברחוב הישראלי חלוקות: יש מי שמבינים את צרכי המערכת, אחרים מודים כי יהיה להם קשה לקבל טיפול מרופא מאומת - אבל רובם תוהים היכן מקבלי ההחלטות והאם "מישהו בכלל שולט במצב?".
אחת המתנגדות לכך שרופאים מאומתים יעבדו כרגיל היא סופיה נחמיאס מאלישמע. "עדיף שזה לא יקרה", אמרה, "כי הרי הם יכולים להדביק עוד אנשים. אני הייתי מפחדת לו הייתי יודעת שהרופא שלי חולה קורונה".
גם אתי דוד לא מצדדת בהחלטה של משרד הבריאות. "זה לא הגיוני שרופא יעבוד אם הוא מאומת", היא ציינה. "רופאים מאומתים יעבדו במחלקות וידביקו אחרים - ומה יקרה אז? אסור לנו לתת להם לעבוד גם אם הסימפטומים קלים בלבד".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי
(צילום: AP)
מנגד, נחמיה חסיד מהמושב חירות דווקא בעד המהלך. "אני חושב שזה רעיון טוב", אמר ל-ynet, אולם הדגיש כי על הצוותים להתמגן כראוי. "אם אהיה בטוח שהאמצעים הטכנולוגיים מגנים עליי - אסכים להיבדק על ידי רופא בעת שהוא חולה".
כמוהו, גם דביר אהרון מפרדס חנה, שטען: "גם ככה אין מה לעשות. איבדנו את זה, ותכל'ס - תראו מה קורה בשטח. אין להשיג בדיקות ביתיות, אסור להיבדק במתחמים - ואם כל ישראלי אומר שהוא נדבק רק כדי לבצע בדיקה אמיתית - זה ממש לא רציני".
"אין לי בעיה אם משרד הבריאות שוקל לתת לרופאים לעבוד בבתי החולים במחלקות כשהם ללא סימפטומים חריגים", הדגיש אהרון. "בבקשה, שיעבדו. הסיוט הגדול יהיה אם באמת יחסר כוח אדם במחלקות. רק זה חסר לנו".
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבילינסון
מחלקת קורונה בבילינסון
מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון
(צילום: דוברות בילינסון)
אורית גנדלמן מכפר סבא מעט חצויה בנושא. היא חוששת מהדבקה מצד הרופאים, ובכל זאת חושבת כי עם מיגון מלא, "יכול להיות שזה בסדר. אי-אפשר הרי להשאיר את המערכת בלי רופאים וצוות רפואי".
"מישהו צריך לטפל באנשים שלא יכולים לטפל בעצמם", סבור עודד רוטהולץ מהוד השרון. רוטהולץ, בן הגיל השלישי, מודה שהוא באופן אישי חושש מהגל החמישי, ואומר כי למרות שהצעד של משרד הבריאות עלול להיות שנוי במחלוקת, "אם הייתי מאושפז - הייתי רוצה שיטפלו בי".
תהא ההחלטה אשר תהא, בתיה סיכמה זאת כך: "כן יעבדו, לא יעבדו - מישהו בכלל שולט במה שקורה בשטח? זה יצא משליטה". בתיה ציינה כי נראה שמקבלי ההחלטות "רוצים סוג של הדבקת עדר", אולם הדגישה כי היא "סומכת לגמרי על מערכת הבריאות שלנו - אז לא צריכים לעשות מזה יותר מדי רעש".
אתמול הבהיר יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כי הארגון לא יסכים בשום אופן לאפשרות שרופאים שנדבקו בקורונה ימשיכו כרגיל בעבודתם "תוך סיכון חולים וצוותים רפואיים". לדבריו, "בחינה מחדש תמיד ראוי לעשות - אבל הפקרות ושליפות מהמותן הן לא תכנית עבודה".
לדברי פרופ' חגי, "יש מקום לשקול קריטריונים חדשים בכל הקשור לתקופת הבידוד של צוותים רפואיים לרבות האפשרות לקצר את תקופת הבידוד - אולם ההסתדרות הרפואית לא תאפשר שום תרחיש שבו מעמידים את החולים ואת הצוותים בפני סכנה בריאותית".
גם פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים, התייחס לנושא. "יש דיון ער על מדינות המאפשרות לעובדי בריאות א-תסמיניים לבוא לעבודה (בשיא הגל כאשר המערכת כורעת תחת נטל המאושפזים וקיימת פגיעה באיכות הטיפול, וכל יד קובעת). חשוב להבדיל בהקשר זה בין עבודה של אותם עובדים במחלקות קורונה (סביר, כשאין ברירה), למחלקה עם אוכלוסייה פגיעה (לא סביר בעיני)".
פורסם לראשונה: 22:55, 09.01.22