לשכת ראש הממשלה הודיעה בצהריים (יום ראשון) כי חבר הכנסת דני דנון ימונה לשגריר ישראל באו"ם, ויחליף בתפקיד את גלעד ארדן. זו הקדנציה השנייה של דנון באו"ם, אחרי שכיהן בתפקיד גם בשנים 2020-2015. את ההחלטה קיבלו, לפי ההודעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כ"ץ.
דנון עם ניקי היילי בסיור בשומרון
( צילום: אברהם פליטר)

"לח"כ דנון ניסיון רב בזירה הבינלאומית ואין ספק שיביא לידי ביטוי את כישוריו וניסיונו בשעה זו", נמסר בהודעה מטעם לשכת רה"מ. "המינוי יובא לאישור הממשלה ולאחריו דנון יחל קדנציה שנייה כשגריר ישראל באו"ם".
דנון עצמו אמר: "מתחילת מלחמת חרבות ברזל אני נאבק להגן על עמדתה של ישראל בעולם במגוון דרכים. בשבוע שעבר אירחתי לביקור בישראל את ניקי היילי, ביקור חשוב שהצטרף לסיורים של מנהיגים רבים מהעולם שהגיעו לכאן בהזמנתי מאז 7 באוקטובר.
"בשעה שמדינת ישראל נלחמת במספר רב של חזיתות, על כל אחד מאיתנו לעשות את המיטב במסגרת כישוריו וניסיונו. כך פעלתי בעבר וכך אמשיך לפעול בעתיד. מול הטרור הדיפלומטי שמרים את ראשו בימים אלו אני מחויב להציג את האמת בראש מורם למען עם ישראל ועתידנו המשותף כאן".
1 צפייה בגלריה
בנימין ביבי נתניהו ודני דנון
בנימין ביבי נתניהו ודני דנון
ראש הממשלה נתניהו והשגריר המיועד דנון
(צילום: אלי מנדלבאום, יריב כץ)
דנון יגיע לאו"ם בתקופה מאוד סוערת כשישראל נמצאת על מסלול התנגשות עם האו"ם ובמיוחד עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שנחשב שונא ישראל מובהק ו"מקרה אבוד". במל"ל מתקיימים דיונים על צעדי התגובה של ישראל להכללת צה"ל ב"רשימה השחורה" של האו"ם ביחס לפגיעה בילדים פלסטינים. על הפרק עומדים צעדים מרחיקי לכת. אני רואה פה אתגר לעשות דברים משמעותיים", אמר דנון ל-ynet.
בעקבות מינויו של דנון לשגריר בוושינגטון, ישוב אביחי בוארון לשמש כח"כ מטעם הליכוד. דנון נחשב כמי שמשתייך לאגף היותר מאתגר עבור נתניהו בליכוד, ופינוי מקומו מהזירה הפוליטית המקומית מהווה מבחינת ראש הממשלה דאגה אחת פחות.
השגריר היוצא ארדן צפוי לסיים את תפקידו באוגוסט ולחזור לארץ. גורמים בכירים שהיו מעורים בכוונה להחזיר את דנון לזירה הבינלאומית אמרו באחרונה כי השגריר המיועד נתפס בסביבת נתניהו כ"מורד פוטנציאלי".
אנשי נתניהו רצו לסכל אפשרות שדנון יחבור לגוש יואב גלנט-יולי אדלשטיין-אלי דלל. הם חוששים שהשלושה יפעלו לשינוי הרכב הממשלה בכנסת הנוכחית. לבחירה בדנון יש גם סיבה נוספת: ניסיונו העשיר באו"ם יאפשר לו להתחיל בלי עקומת למידה.
בתחילת החודש מסרה לשכת ראש הממשלה כי השגריר באו"ם ארדן הודיע כאמור על סיכום כהונתו בקיץ הקרוב. ארדן מסיים ארבע שנים בתפקיד, ובמשך שנה כיהן בנוסף גם כשגריר ישראל בארה"ב. לארדן הוצע לשוב ולכהן כשגריר בארה"ב, אך הוא בחר לשוב ארצה משיקולים משפחתיים (שניים מארבעת ילדיו של ירדן ישרתו בצה״ל בשנה הקרובה).
נתניהו הודה לארדן על עבודתו, ועל עמידתו מול האתגרים באו"ם. "השגריר ארדן ייצג את ישראל בכבוד, בנחישות ובתקיפות ואני מודה לו על כך", נמסר בהודעת לשכת ראש הממשלה.
כעת יצטרך נתניהו להחליט על מינוי שגריר חדש בארה"ב, במקומו של מייק הרצוג שמסיים את כהונתו בסוף השנה. ההערכה שנתניהו ימתין עד לתוצאות הבחירות בארה"ב שיהיו בנובמבר: אם דונלד טראמפ ייבחר ההערכה שנתניהו ילחץ על מקורבו, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, לחזור לתפקיד השגריר בוושינגטון. דרמר התנגד לכך עד היום אך ההערכה שיופעלו עליו לחצים כבדים. נתניהו עומד על כך שהשגריר הבא בוושינגטון יהיה יליד ארה"ב, כמו דרמר.