ההקלטה מהקשר המשטרתי: "לא הספקתי לראות את לוחיות הזיהוי"
(צילום: shutterstock)

כתב אישום הוגש נגד תושב נצרת שנתפס נוהג במהירות של 227 קמ"ש, רישיונו נשלל במקום והתביעה רצתה להטיל עליו עונש מאסר בפועל - אך האישום נגדו בוטל בסופו של דבר, מכיוון שהשוטר שהבחין בו לא ראה תחילה את לוחיות הזיהוי של הרכב, והשלים את המספר רק בהמשך - אחרי שהנהג נעצר במחסום. האזינו להקלטה בפתח הכתבה, ששימשה לראיה המרכזית שבגינה רישיונו של הנהג הוחזר לו, לאחר שהשוטר נשמע בה אומר כי לא הספיק לראות את לוחיות הזיהוי.
המקרה אירע לפני כעשרה חודשים בכביש 6 לכיוון צפון, בין מחלף באקה למחלף עירון. רישיונו של הנהג נפסל במקום. הוא אף נעצר ושוחרר למעצר בית, ובהמשך הוגש נגדו כתב האישום. בכתב האישום יוחסה לו עבירה של נהיגה במהירות מופרזת של 222 קמ"ש (אחרי הורדה של 5 קמ"ש לפי החוק) ונהיגה ברכב לא תקין וללא ביטוח. התביעה רצתה לגזור עליו עונש מאסר בפועל ופסילת רישיון הנהיגה למשך כמה שנים.
2 צפייה בגלריה
משטרת התנועה. אילוסטרציה
משטרת התנועה. אילוסטרציה
משטרת התנועה. אילוסטרציה
בהקלטה מרשת הקשר המשטרתית שהוצגה בפני בית המשפט מטעם הנאשם נשאל השוטר אם הוא זיהה את לוחיות הזיהוי של אותו רכב מסוג סיאט שנסע במהירות מופרזת, והוא ענה: "שלילי, לא הספקתי לראות את לוחיות הזיהוי". עם זאת, בדוח הפעולה המשטרתי, שהיה אמור להיות מוגש לבית המשפט כראיה נגד הנהג, השוטר רשם שהוא זיהה כביכול את מספר הרכב האמצעי כ-030. בפועל, כאמור, הוא השיג את המספר לאחר שהרכב של הנהג נעצר במחסום קרוב.
"במשמרת לילה עבדתי יחד עם מתנדב", כתב השוטר בדוח שלו על האירוע. "נהגתי בניידת סמויה בכביש 6 לצפון בין מחלף באקה לעירון. בשעה 00:35 אני מזהה שני רכבים מאחוריי במראה הפנימית של הניידת אשר נוסעים במהירות לא סבירה ומתקדמים אליי. הגעתי למהירות 190 וחיכיתי שהרכב הראשון יעבור אותי. כאשר הפעלתי אנטנה הכביש היה פנוי מקדימה ולא הופיעה מהירות בחלון, ואז כשהרכב מסוג סיאט בצבע אפור עם מדבקות בצורת ריבועים עבר אותי, קלטתי את המספר האמצעי 030, והמהירות שהופיעה בחלון הייתה 227 קמ"ש כאשר הרכב הנ"ל בודד לחלוטין".
2 צפייה בגלריה
כתב האישום תוקן. אילוסטרציה
כתב האישום תוקן. אילוסטרציה
כתב האישום תוקן. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לאחר שההקלטה שחשפה כי השוטר לא זיהה את מספר הרכב הוצגה בפני בית המשפט, הוחלט לתקן את כתב האישום במסגרת הסדר טיעון לעבירה כללית של נהיגה במהירות שאינה סבירה (ללא נקודות). בית המשפט גזר על הנאשם פסילה בפועל של תשעה חודשים, אך מאחר שעברו כבר 10 חודשים מאז המקרה - רישיונו שב אליו מיד עם ההחלטה. כמו כן בוטלו כל התנאים המגבילים שהוטלו עליו, בהם צו עיכוב יציאה מהארץ, והוחזר לו דרכונו ומסמכים נוספים. לבסוף התיק הסתיים בעונש על תנאי בלבד וללא קנס.
עו"ד בסאם קנדפלתעו"ד בסאם קנדפלת
"לאחר מאבק בבית המשפט התברר כי הראיה המרכזית לפיה השוטר זיהה את המספר האמצעי בלוחית הרישוי של הרכב - אינה אמת", אמר עו"ד בסאם קנדלפת, שמייצג את הנהג. "על בסיס זה יוחסה למרשי עבירת המהירות החמורה, כל זאת למרות שבזמן אמת לא היה שום זיהוי למספר הרכב, אף לא חלקי, ובהקלטה השוטר ציין במפורש כי לא הספיק לראות את לוחית הזיהוי. אך על מנת 'לסדר' את התיק ו'לשפץ' את הראיות שבו, השוטר רשם בדוח כי הוא זיהה את המספר, וזה כאמור אינו אמת - הוא נרשם בדיעבד לאחר שהרכב של מרשי נעצר במחסום.
"הרישום הכוזב העמיד את הלקוח שלי בסכנה של מאסר בפועל ופסילת רישיונו למשך שנים ארוכות, למרות שהוא הכחיש את ביצוע העבירה וטען לחפותו, אך הדוח של השוטר שמזהה את רכבו לפי המספרים 030 עמד כנגדו והיה יכול להביא להרשעתו שלא בצדק. רק בזכות החקירה שעשיתי וחשיפת הקלטות הקשר של המשטרה - נחשף השקר והלקוח ניצל מהרשעת שווא".