על רקע המתיחות בין ישראל לארצות הברית: עוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, ערכה סיור שגרתי במשך שבועיים באזור, שבמהלכו השתתפה גם בפסגה המדינית בשארם א-שייח יחד עם ישראלים, פלסטינים, ירדנים מצרים ואמריקנים. "בשיחות שקיימתי הביעו באזור דאגה ממה שקורה בישראל ומהסחת הדעת שהייתה בשלושת החודשים האחרונים מהנושאים הדחופים שאנחנו מטפלים בהם מבחינת הפלסטינים, הגדה והנושאים שמעסיקים אותנו לקראת הרמדאן", אמרה ליף.
1 צפייה בגלריה
ברברה לי
ברברה לי
ליף. "מחויבים להקמת מדינה כפלסטינית כפתרון"
(צילום: מחלקת המדינה)
היא סיפרה שביקרה גם בלבנון, לוב ותוניסיה. "הם עסוקים בעניינים הפנימיים והמשברים שלהם. מנהיגים בכל האזור הביעו דאגה בפניי בחודשיים האחרונים לגבי חוסר הביטחון וחוסר היציבות בגדה. היכולת לעסוק בזה נפגעה ברמה מסוימת בגלל סוגיות הקשורות למחאות הציבוריות וחוסר ההסכמות בישראל בנושא הרפורמה המשפטית".
ליף התייחסה למאמצים המדיניים להוביל לרגיעה ביטחונית: "יש תנועה בכיוון של הפחתת מתיחות, הימים הראשונים של הרמדאן עברו בשלום וזה דבר גדול. אנו מסתכלים מעבר לרמדאן, פסח ופסחא לראות שהפחתת ההסלמה והרגיעה יהפכו לקבועות יותר".
בתדרוך כתבים סיפרה ליף על השתתפותה בפסגה בשארם א-שייח: "השיחות היו פוריות וחשובות לצדדים. יש עוד דברים שצריך לעשות אבל כל הצדדים הראו רצינות, וצעדים בשטח לפעמים מפריעים לכוונות הטובות".
לדבריה, "מה ששמענו בבירור בעקבה ובשארם, הוא שהישראלים והפלסטינים מחויבים לתהליך שיעזור להבטיח יותר ביטחון לאזרחיהם, וההשפעה לטווח ארוך תסלול דרך לרגיעה קבועה שתאפשר לבנות אמון ולנהל שיחות שלא התקיימו במשך שנים. הממשל הזה מחויב ליעד של הקמת מדינה פלסטינית כפתרון הטוב ביותר לשני העמים להנות מצעדים שווים של ביטחון, הזדמנויות וחופש וזה היעד הרחב".
ביידן על המהפכה המשפטית: "אני מודאג, מקווה שנתניהו יגיע לפשרה"

כאמור, דבריה של ליף מגיעים על רקע המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל האמריקני. הנשיא ג'ו ביידן התייחס ביום שלישי האחרון למחאות הסוערות שהתקיימו בישראל בשבועות האחרונים בעקבות חקיקת המהפכה המשפטית, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה". בתגובה לשאלה שהופנתה אליו, הוסיף ביידן כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
נתניהו הגיב לדבריו של ביידן, ומסר כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר". עוד כתב ראש הממשלה: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".