3 צפייה בגלריה
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
ביידן בטקס הדלקת החנוכייה המסורתי בבית הלבן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. אמר כי "אין ציפייה לעסקת חטופים בזמן הקרוב"
(צילום: רויטרס)
דובר המועצה האמריקנית לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר היום (רביעי) כי "המגעים להפסקת אש הומניטרית תמורת שחרור חטופים הם רציניים מאוד". עם זאת, בהמשך נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ציטט מעט את הדברים, ואמר כי "אין ציפייה לעסקת חטופים בזמן הקרוב, אבל אנחנו דוחפים לכך". בהמשך אמר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים כי ישראל וארה"ב מעוניינות לשחרר חטופים בתמורה להפסקת אש, ולדבריו "הבעיה היא חמאס".
בלינקן התייחס גם לסוגיית המשך המלחמה בעזה, ואמר כי "זה ברור שהמלחמה צריכה לרדת ברמת האינטנסיביות שלה. ארה"ב מצפה שישראל תעבור לפעולות יותר ממוקדות". לדבריו, "ברגע שהשינוי הזה בלחימה יקרה, נראה הפחתה משמעותית בפגיעה באזרחים". מזכיר המדינה התייחס גם לסוגיית "היום שאחרי" בעזה, ואמר כי "פתרון שתי מדינות ידרוש מכל הצדדים לקבל החלטות קשות, כולל ארה"ב".
דבריהם של קירבי, ביידן ובלינקן מגיעים על רקע שיחות משמעותיות, רציניות ועמוקות על הפרטים לעסקה. עם זאת, הדברים עדיין רחוקים מלהיסגר. ישראל אמרה מי היא מוכנה לתת ומה היא מצפה לקבל, החמאס עשה זאת גם כן, והמתווכים מפעילים את מנופי הלחץ שלהם.
בימים הקרובים ייקבעו נקודות המפתח של העסקה. למשל, כמה אסירים ישוחררו בתמורה לחטוף אחד, מה סוג האסירים שישראל תשחרר, ומהם גבולות השחרור. ישראל מתעקשת מאוד ולא מוכנה לחזור בה מדרישתה לעסקה שתכלול את הנשים שנותרו בחיים. עבור ישראל הן בגדר "ייהרג ובל יעבור". קטגוריות נוספות שישראל מתעקשת עליהן: חולים כרוניים, חטופים שנפגעו מירי, אנשים בעלי מצב נפשי מעורער, חסרי ישע, פצועים וגברים מבוגרים. התנאי הישראלי לעסקה: אך ורק חטופים חיים.
גורמים שמעורים בשיחות מעריכים שישראל תידרש "לשלם" יותר ימי הפוגה על פחות משוחררים, ולא יום הפוגה על כל 10 משוחררים. שינוי במפתח יהיה גם במספר האסירים שישוחררו. ישראל גם תידרש לשחרור יותר אסירים וגם אסירים "כבדים" יותר. גורם ישראלי אמר ששחרור אסירים לא יהיה מכשול.
3 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
ישראל תידרש לשלם מחירים כבדים כדי להחזיר את החטופים חיים. מחאת המשפחות מחוץ לקריה, שלשום
(צילום: דנה קופל )
שר האוצר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על קבינט ניהול המלחמה, וקרא לו "לשלוח את ראש המוסד דדי ברנע לסכל את ראשי חמאס בכל מקום שהם - ולא לדבר איתם ולנהל איתם משא ומתן".
גורמים שמעורים במו"מ מתעקשים שצה"ל מספיק חזק, ויוכל לטפל אחר כך בחמאס. העסקה, לדבריהם, לא תחליש אותנו - אלא להפך. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לכך מוקדם יותר בהצהרה, ואמר: "אנחנו ממשיכים במלחמה עד הסוף. היא תימשך עד לחיסול החמאס - עד לניצחון. לא נפסיק את הלחימה עד להשגת כל המטרות שהצבנו: חיסול החמאס, שחרור חטופינו והסרת האיום מעזה".
נתניהו בהצהרה על המשך הלחימה נגד החמאס
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

3 צפייה בגלריה
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
טקס הארכת מינויו של נגיד בנק ישראל לכהונה נוספת
חבר הקבינט המורחב ביקר בחריפות את הקבינט המצומצם. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
בימים הקרובים יתקיימו מפגשים אינטנסיביים בין הצדדים ברמה הכי גבוהה שיש, וסביר להניח שבמהלכם נראה פגישה נוספת בסגנון של זו שהתקיימה בוורשה עם ראש המוסד דדי ברנע, ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני. גם מצרים מעורבת במו"מ, ויתקיימו פגישות רמות דרג גם עם בכירים מצרים.
אתמול תדרך נשיא המדינה יצחק הרצוג שגרירים המכהנים בישראל וסגל הדיפלומטי, שמייצגים יחד יותר מ-80 מדינות ברחבי העולם. הרצוג ציין בדבריו כי "ישראל מוכנה לקיים הפוגה הומניטרית נוספת בתמורה לשחרור החטופים", והדגיש ש"האחריות המלאה לדבר מוטלת על סינוואר והנהגת חמאס". הנשיא הוסיף כי ישראל אינה במלחמה עם העם הפלסטיני, אלא מול חמאס. בהמשך הוא אמר: "יש עשרות מקרים הומניטריים בתוך קבוצת החטופים המוחזקים בעזה".