תיעוד סיכולי בכירי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה

מבצע "מגן וחץ", שבו חוסלו אתמול בלילה (שלישי) בכירי הג'יהאד האיסלאמי, היה הכרחי ומתבקש אל מול השחיקה בהרתעה הישראלית שנרשמה בחודשים האחרונים מול רצועת עזה והחזית הצפונית - גם במחיר ירי רקטות והסלמה. מי שדחף לו, בדיוק כמו בימים שקדמו למבצע "עלות השחר" לפני תשעה חודשים, היו שוב שב"כ וצה"ל, שהבינו שמספר ברגים השתחררו אצל האויבים, ההרתעה נשחקת יותר ויותר, וגוברים הטפטופים של רקטות.
השיא היה בשבוע שעבר, באירוע שבו הג'יהאד האיסלאמי הרשה לעצמו לשגר 26 רקטות באור יום לעבר שדרות ויישובי העוטף. כל זאת כי המחבל חאדר עדנאן החליט לשים קץ לחייו, לאחר ששבת רעב. ברור כעת שצה"ל הגיב באופן לא מספק - בלילה, לא באור יום; נגד תשתיות חמאס, ולא נגד הג'יהאד; כך שהמחיר שגבה לא היה משמעותי.
1 צפייה בגלריה
הדיון שבו אושר מבצע מגן וחץ
הדיון שבו אושר מבצע מגן וחץ
נתניהו בדיון שבו אושר מבצע מגן וחץ
זו הזדמנות נוספות ללמוד כי לא צריך לקנות את כל הצהרות הצבא, שסיפרו עד כמה המכה היתה קשה. אם כך היה, לא היה צורך אמיתי בתקיפה המשולבת אתמול בלילה. מאותה יממת קרב בשבוע שעבר, החלו בשב"כ ובצה"ל לחפש הזדמנויות לחיסול בכירים. הם לא היו צריכים הנחיה מיוחדת מגלנט או נתניהו, כי בסל התגובות אין עוד הרבה אפשרויות. עם זאת, לזכות ראש הממשלה ושר הביטחון נכון לומר ששיתוף הפעולה המקצועי ביניהם הוא טוב, כך לדעת גורמים ששותפים לקבלת ההחלטות.
ביום שישי נערך דיון אישור תוכניות במטה השב"כ, וביום ראשון כבר נפתחה הזדמנות לביצוע, וכלל הגורמים ישבו בבור בקריה ובחמ"לים. הימצאות של אזרחים רבים שהוגדרו חפים מפשע ליד אותם מחבלים, הובילה לביטול הפעולה ודחייתה להזדמנות המבצעית הבאה. כל אותה העת נשמרה רמת מידור גבוה, השרים לא שותפו בתוכניות המבצעיות וגם לא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, על אף שלמבצע כזה יש השלכות על ביטחון הפנים.
סיכול חוליית הנ"ט של הג'יהאד האסלאמי אתמול
(צילום: דובר צה"ל )

ואז אתמול בשתיים וחצי לפנות בוקר יצא לדרך מבצע "מגן וחץ", שהישגו המרכזי עד כה הוא בחיסול שלושה בכירים של הג'יהאד האיסלאמי בו זמנית בשלושה יעדים שונים - פעולה שמלמדת על מודיעין מצוין שהביא השב"כ. מכת הפתיחה השיגה את היעד המרכזי של המבצע. אבל בניגוד למבצעים קודמים המתין הארגון עם התגובה וגם כשתכנן להוציא פיגוע במתווה של טיל נ"ט - הצליחה אוגדת עזה לסכל את החוליה באזור חאן יונס. ראוי לשים לב לשיפור ביכולות של צה"ל בצייד חוליות נ"ט, שהגיעה לשיא במבצע "עלות השחר"
ההערכה היא כי הג'יהאד האיסלאמי יחפש מכת פתיחה משלו בתגובה. לכן צה"ל משחק הגנה ומבחינתו לסיים את הסבב כמה שיותר מוקדם כדי לשמר את ההישג המבצעי. במקביל פועלים במערכת הביטחון להשאיר את חמאס מחוץ לתמונה, גם כאן באופן דומה למבצע באוגוסט האחרון ברצועה. בתקיפה של צה"ל נהרגו לפחות 10 אזרחים, מספר גבוה יחסית למבצע הקודם שבו נשבר שיא עולמי באי פגיעה בחפים מפשע. כאמור, ביום ראשון הוחלט על דחיית המבצע מחשש לפגיעה בחפים מפשע רבים יותר. הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לכך כשאמר שאילו היה אפשר, היינו מבצעים זאת ללא פגיעה כלל בבלתי מעורבים, אך צריך לזכור - הטרור פועל מתוך אוכלוסייה אזרחית כחלק משיטה ובכך מסכן את תושבי רצועת עזה. בעוד ארגוני הטרור מכוונים לפגיעה בבלתי מעורבים בצד שלנו, אנו עושים כל מאמץ למנוע פגיעה בבלתי מעורבים בצד שלהם.
אתמול בשעות הערב, לאחר יממה מתוחה בציפייה לתגובה שטרם הגיעה, כינסו ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ מסיבת עיתונאים. כאמור ההישג המבצעי יפה, ואפשר לשבח את אפקט ההפתעה - אבל ההצהרות בשיא הפריים-טיים, עוד בטרם ארגוני הטרור ירו רקטה אחת וגם במערכת הביטחון לא יודעים לאן האירוע עוד יכול להסלים, הוא לא פרופורציונלי. ייתכן ואנחנו רק בתחילת האירוע, אז אפשר להתגאות בהישגים - אבל חייב להיות צנועים יותר. ראש שב"כ רונן בר סיפר באותה מסיבת עיתונאים כי שב"כ חשף לאחרונה תשתית טרור בג'נין וסיכל ניסיון של חוליה לייצר רקטות - כדי לשגר אותן משם לישראל. "אין לנו כוונה להפוך את עפולה ליעד לירי", הוא הצהיר.