טנק בחרטום בירת סודן, הבוקר
(מתוך טוויטר)

מועצת המעבר הזמנית בסודן, השולטת במדינה מאז ההפיכה בה לפני שנתיים, הודיעה הבוקר (שלישי) על ניסיון הפיכה נוסף בחרטום - שלדבריה כשל. בתקשורת הממלכתית קראו ל"המונים" לצאת ולהתנגד לניסיון ההפיכה, אף שלכאורה כבר הסתיים. בכמה מהדיווחים בתקשורת המקומית צוין כי טנקים חסמו דרכים בעיר הבירה.
דובר מועצת המעבר הבהיר כי המצב בסודן "תחת שליטה". גורמים רשמיים בממשלה בחרטום קראו כאמור לציבור לצאת לרחובות, ו"להתנגד לגורמים שניסו לבצע את ההפיכה ובכך לשמור על מוסדות המדינה", לשון הדיווח בטלוויזיה הממלכתית.
2 צפייה בגלריה
טנק בחרטום בירת סודן
טנק בחרטום בירת סודן
טנק ברחובות חרטום, הבוקר
(מתוך טוויטר)
רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דיווחה מפי גורמים רשמיים במדינה כי ניסיון ההפיכה הכושל בוצע על ידי קבוצה של קציני צבא. הקצינים ניסו להשתלט על מטה הרדיו הציבורי באומדרומן, סמוך לבירה חרטום ומעברו השני של נהר הנילוס העובר שם.
על פי הדיווחים 40 קצינים נעצרו עד כה, ומעצרים נוספים צפויים בהמשך. דובר מועצת המעבר הבטיח כי החקירה של הקצינים הללו "תחל בקרוב". לפי כמה טענות שהופצו - ושאינן מאומתות לפי שעה - אותם קצינים קשורים לתנועת האחים המוסלמים.
מועצת המעבר השולטת כעת בסודן הוקמה לאחר ההפיכה ב-2019, שבה הודח מהשלטון הרודן עומר אל-באשיר. היא מורכבת מקציני צבא ומשרים בממשלה אזרחית. הדחתו של אל-באשיר הגיעה בתום חודשים של הפגנות המוניות נגדו, ואותה מחאה פרצה על רקע עלייה במחיריהם של מוצרי יסוד, אבל הפכה בהדרגה למחאה נרחבת יותר על שלטונו הרודני שנמשך כ-30 שנה. במהלך המהומות נהרגו עשרות מפגינים. מועצת המעבר הבטיחה לנהל את המדינה עד לקיום בחירות מוסדרות, אולם טרם הכריזה על מועד לקיומן.
2 צפייה בגלריה
מחאה הפגנות הפגנה ב חרטום סודן נגד השלטון הצבאי צבא
מחאה הפגנות הפגנה ב חרטום סודן נגד השלטון הצבאי צבא
המחאה בסודן ב-2019. עדיין לא נערכו בחירות מאז הדחת הרודן אל-באשיר
(צילום: AP)
תחת שלטונה של מועצת המעבר הזו הונהגו רפורמות אזרחיות שונות, ובהן בין היתר איסור על מילת נשים. מועצת המעבר הצטרפה גם באוקטובר אשתקד ליוזמת "הסכמי אברהם" שהוביל הממשל האמריקני של דונלד טראמפ ונרמלה את יחסיה עם ישראל. עם זאת, טרם נערך טקס חתימה של ממש על ההסכם בין ירושלים לחרטום - ונכון לשלב זה עדיין לא התרחשה הרחבה משמעותית של שיתופי הפעולה בין שתי המדינות. פרשנים מעריכים שהקיפאון הזה קשור למצב השברירי מלכתחילה של המשטר בסודן. בדצמבר אשתקד, פחות מחודשיים לאחר החתימה על הסכם הנורמליזציה, הוסרה סודן מהרשימה האמריקנית של המדינות נותנות החסות לטרור - מהלך שפתח את הדלת למדינה האפריקנית לקבלת הלוואות וסיוע בינלאומי החיוניים להחייאת כלכלתה הקורסת, שנפגעה עוד יותר בשל מגפת הקורונה.