קרב התקציב יש הסכם עם יהדות התורה יהודה אייזקוביץ בני רבינוביץ
(צילום: ניצן דרור, חגי דקל)

היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג הבהיר היום (שלישי) בחוות דעתו לגבי ההסכמים שהושגו עם יהדות התורה ועוצמה יהודית לקראת אישור תקציב המדינה כי העברת הקצבאות לאברכים, שעליהן הוסכם, לא תוכל להתקיים מיוני כפי שסוכם. מסינג הבהיר כי המועד המוקדם ביותר שבו ניתן יהיה להעביר את הקצבאות הוא 1 באוקטובר, מאחר שכרגע לא ידוע אם אכן יהיו עודפים שמהם שתכננה הממשלה להעביר את הכספים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי ההסכם בין סמוטריץ' ונתניהו לחרדים, הקצבאות לאברכים בסך כ-250 מיליון שקל, יועברו על בסיס עודפים שיישארו מהכספים הקואליציוניים - בהנחה שלא ייעשה שימוש בכולם. יועמ"ש האוצר מסינג הסביר כי רק לקראת סוף שנת הכספים הנוכחית יהיה ברור אם הכספים - שיועדו למוסדות הפטור בחינוך החרדי - אכן תואמים את הסכום שמתכננת הקואליציה להעביר לאברכים.
באופן מעשי, האוצר הבהיר לממשלה כי למרות ההבטחות של ראש הממשלה נתניהו להעביר את המענקים מיוני, הם לא יועברו מחודש אוקטובר - וגם זה, בכפוף לבחינת משרד האוצר ומציאת מקור תקציבי. "מוצע לקבוע כי מתוך הסכומים המיועדים לטובת תגבור זרמי החינוך החרדי במשרד החינוך - ככל שנותרו סכומים בסך שלא יעלו על 250 מיליון שקל שלא הוקצו עד ליום 1 באוקטובר 2023, יוסטו בכפוף לכל דין לטובת הגדלת התמיכה במוסדות התורניים בשנת 2023. יובהר כי הגדלת התמיכה תתבצע רק לאחר שיתברר מה היקף הסכומים אשר לא הוקצו לטובת תגבור זרמי החינוך החרדי במשרד החינוך", נכתב במסמך.
2 צפייה בגלריה
יועמ"ש האוצר אסי מסינג. הציע לתקן את ההחלטה, אבל הבהיר: אין מניעה משפטית
יועמ"ש האוצר אסי מסינג. הציע לתקן את ההחלטה, אבל הבהיר: אין מניעה משפטית
יועמ"ש האוצר אסי מסינג. הציע לתקן את ההחלטה, אבל הבהיר: אין מניעה משפטית
גם הכספים שמתכננת הממשלה להעביר למשרד הנגב והגליל שבראשו עומד יצחק וסרלאוף - רבע מיליארד שקל על בסיס הכספים העודפים - עומדים כרגע בסימן שאלה. באוצר הבהירו לממשלה כי אם לא יישארו עודפים, העברת הכספים למשרד הנגב והגליל תדרוש קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. רק היום במליאת הכנסת אמר שר הרווחה יעקב מרגי כי הוא מתכוון לנצל את תקציב משרדו עד תום עבור התכניות הרווחה והפעילות השוטפת והבהיר כי גם בעבור משרד הנגב והגליל הוא "לא מתכוון להשאיר שקל עודף".
במשרד האוצר הציעו לממשלה לתקן את ההסכם שהובא לאישורה מחשש לאי יישום תקציבי, אך יחד עם זאת, בסוף המכתב הבהיר היועץ המשפטי לאוצר מסינג כי אין מניעה משפטית לאישור הצעת ההחלטה.
מאז החתימה על הסיכומים עם עוצמה יהודית ואגודת ישראל, הוגשו פניות ליועצת המשפטית לממשלה וגם ליועצת המשפטית של הכנסת, מצד חברי כנסת מישראל ביתנו, יש עתיד והעבודה, באשר לאי חוקיות של אישור העברת הכספים הללו, אחרי שנוסח התקציב אושר בוועדת הכספים בשבוע שעבר וכבר מונח על שולחן מליאת הכנסת. למרות הטענות, לא נמצאה מניעה לבצע את השינויים שביקשה הממשלה לבצע בכספים הקואליציונים כל עוד אין תוספת תקציבית נוספת על התקציב הקיים.
אם לא יהיו דרמות של הרגע האחרון, תקציב המדינה לשנת 2024-2023 יעבור עד מחר, ויקנה לקואליציה יציבות מסוימת אחרי חודשים של מתיחות, איומים, החרמות וחילופי האשמות פומביות.
במסגרת ההסכמות עם החרדים, נזכיר, סוכם בין השאר כי אברכים בעלי משפחות יקבלו קצבה בסך 1,173 שקל. מדובר בהטבה רטרואקטיבית שסכומה נאמד בכ-250 מיליון שקל, שתמומן מתוך יתרות בלתי-מנוצלות של כספים קואליציוניים לחינוך החרדי. בנוסף, סוכם כי משרד הנגב והגליל בראשות יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית יקבל עוד 250 מיליון שקל ב-2024, סכום שיינתן לו מעודפים של משרדים אחרים, ובכך נפתר פלונטר נוסף - אף שבפועל איתמר בן גביר ביקש סכום גבוה בהרבה.