דיון ועדת החינוך של הכנסת, הבוקר
(צילום: ועדת החינוך)

ועדת החינוך של הכנסת אישרה הבוקר (שלישי) את טבלת תשלומי ההורים שהוצגה לה על ידי משרד החינוך. הסכום שייגבה מההורים עבור כל ילד יעמוד על 253 שקלים בגני הילדים ועד 1,372 שקלים בכיתה י"ב. בכך, חוק חינוך חובה חינם יעלה גם השנה ביוקר להורים - שישלמו 4.94 מיליארד שקלים בשנה כדי לקבל שירותי חינוך בבתי הספר.
  • לנתונים אודות מוכנות מערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"ג לחצו כאן
למרות יוקר המחיה וההמלצות של ועדות משרד החינוך לאורך השנים להוזיל את תשלומי ההורים, גם השנה זה לא קרה. כמו כן, הסכומים שאושרו אינם כוללים תוספות של אלפי שקלים בבתי הספר הממלכתיים הרגילים ועד אלפים בבתי ספר תורניים וייחודיים עבור תל"ן - תוכנית לימודים נוספת הנעה בין 579 שקלים בגני הילדים, 885 שקלים ביסודיים, 1060 בחטיבת הביניים, 1150 בחטיבה העליונה ועד סכום מרבי של 3,450 למוסדות תורניים וייחודיים בחטיבות העליונות.
5 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
ארכיון
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
פירוט תשלומי הורים לבית הספר חובה ורשות לשנת תשפ''ג
פירוט תשלומי הורים לבית הספר חובה ורשות לשנת תשפ''ג
פירוט תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשפ''ג
במסגרת "חוק חינוך חובה חינם", נציין, תשלום החובה היחיד הוא סעיף ביטוח תאונות אישיות בסכום של 69 שקלים - אך בפועל תלמיד לא יוכל ליהנות מפעילויות תרבות והעשרה, מסיבות וטיולים ללא תשלום. לפי הערכות, ההורים משלמים מדי שנה סכום כולל של 4.94 מיליארד שקלים. טבלת התשלומים כוללת הפחתה של 20 שקלים מסעיפי מסיבות וסל תרבות, שנוספו בהתייקרות ביטוח תאונות אישיות, ועל כן המצב נותר על כנו.
פיצי דובינר, מוביל המאבק לחינוך חינם, סיפר בדיון הוועדה הבוקר כי בתי הספר מורידים תלמידים שהוריהם לא שילמו מאוטובוסים לפני יציאה לטיולים, ושאלפי תלמידים מתחזים לחולים כדי לא לבייש את הוריהם שאינם מסוגלים לשלם עבור הטיולים. הוא מתח ביקורת על חברי הכנסת, ואמר כי "לאורך שנים חברי הכנסת 'בוכים' על כך שחלשים אינם מסוגלים לשלם ושיש לבטל תשלומי הורים - ולאחר מכן מאשרים את גביית תשלומים". לדבריו, בשלב הראשון יש להעניק פטור מתשלומים לילדי רווחה.
5 צפייה בגלריה
אמילי מואטי
אמילי מואטי
"בחברה מתוקנת אנחנו מדברים על צדק ולא על צדקה". אמילי מואטי
(צילום: יואב דודקביץ )
עו"ד לירון אשל, היועצת המשפטית של המועצה הלאומית לשלום הילד, קראה בדיון לחברי הכנסת לנהוג באומץ ולבטל את התשלומים. "אנחנו יושבים פה שנה אחר שנה, ובכל שנה שרי החינוך, חברי הכנסת ויו"ר הוועדה מצהירים שזו השנה האחרונה שבה הם מאשרים את תשלומי ההורים, ולמרות זאת כל שנה מעמיק חוסר השוויון ומונצחים הפערים", היא אמרה. "זאת לצד העובדה שבשטח הדבר מוביל גם לאפליה בין תלמידים ולחיכוך של התלמידים עם צוות בית הספר שאמון על גביית התשלומים.
"לא אחת הגיעו למועצה לשלום הילד פניות על אירועים שבהם, בניגוד להנחיות משרד החינוך, ילדים שהוריהם לא שילמו תשלומים הורדו מהאוטובוס בטיולים או ששמותיהם פורסמו ברשימות שנתלו במקומות ציבוריים בבית הספר. במהלך משבר הקורונה העמיקו הפערים החברתיים-כלכליים וגדלו המצוקות, ומתחייב שהמדינה תכניס את היד לכיס ותממן את התשלומים. אני קוראת לח"כים שיושבים פה, שכולם דיברו על הנצחת פערים וחוסר שוויון, שיגידו 'לא עוד' ויתנגדו לאישור תשלומי ההורים".
חברת הכנסת אמילי מואטי (העבודה) אמרה כי "בחברה מתוקנת אנחנו מדברים על צדק ולא על צדקה. צריך לבטל את תשלומי ההורים, בטח ובטח להורים ברווחה. חינוך הוא הבסיס ליצירת חברה שוויונית, ולא צריך להילחם על תרומות ומלגות אלא על מערכת לאומית שבה המדינה מסבסדת".
5 צפייה בגלריה
"המדיניות היא שאין ילד שלא ישתתף בפעילויות בגלל שיד משפחתו אינה משגת". מנכ"לית משרד החינוך
"המדיניות היא שאין ילד שלא ישתתף בפעילויות בגלל שיד משפחתו אינה משגת". מנכ"לית משרד החינוך
"המדיניות היא שאין ילד שלא ישתתף בפעילויות בגלל שיד משפחתו אינה משגת". מנכ"לית משרד החינוך
(צילום: עידו ארז)
"החינוך צריך להיות חינם, וזה כבר נאמר מספר פעמים על ידי ועדות החינוך השונות, אך ממשיכים לאשר גביית תשלומי הורים", אמר ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת. "אני וחבריי דוגלים בחינוך חינם, גבייה מההורים היא דבר בלתי מתקבל על הדעת. מצד אחד משרד החינוך טוען שטיולים חשובים והם כמו מקצועות ליבה, ומצד שני הוא גובה תשלום מההורים ותלמיד שלא משלם אינו מורשה לצאת לטיול".
גם ח"כ משה טור-פז מיש עתיד אמר אחרי אישור הכנסת: "שאפנו להביא בשורה של הורדה בתעריפי הטיולים, אך הדבר לא התאפשר בשל ההליכה לבחירות ואני מברך על כך שאין העלאה בתעריפי תשלומי הורים. יש לסייע במלגות ובסבסוד למי שזקוק, ולא לכולם".
מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר אמרה בדיון כי שרי החינוך והאוצר הביאו, כל אחד ממשרדו, 25 מיליון שקלים, ובסך הכול 50 מיליון שקלים שמנעו עלייה בתעריף ופגיעה בשירותים. "המדיניות היא שאין ילד שלא ישתתף בפעילויות בגלל שיד משפחתו אינה משגת וששום ילד לא יחווה השפלה". לדבריה, לרשות המנהלים סכום כולל של 180 מיליון שקלים למלגות ופעילויות רווחה למען הילדים.
"נשמח מאוד לקבל חמישה מיליארד שקלים ולא לגבות תשלומי הורים, וככל שיעמוד לרשותנו משאבים נוספים נשמח לא לגבות תשלומים", אמרה מנכ"לית משרד החינוך. "המדיניות היא חד משמעית - שילדים שיד משפחתם אינה משגת ישתתפו בכל הפעילויות".
5 צפייה בגלריה
אודליה שינדורף
אודליה שינדורף
"כאשר מגיעים לשלב ההצבעה - כל ההבטחות מתפוגגות". סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית
(צילום: אלמוג גבאי)
לפני אישור הטבלה על ידי הכנסת, הנהגת ההורים הארצית קראה לחברי ועדת החינוך לא לאשר את טבלת התשלומים, ללא הפחתה מיידית שלהם. "משרד החינוך לועג להורים ובמקום להפחית תשלומים הודיע על הפחתה של 20 שקלים, שנוספו בהתייקרות ביטוח תאונות אישיות, וכך המצב נותר על כנו", אמרו אתמול בהנהגת ההורים.
"מדי שנה נשמעים נאומי פאתוס של חברי הכנסת בוועדת החינוך על שוויון הזדמנויות, הצורך בצמצום פערים והדרישה בהקלת הנטל על ההורים הצעירים, ואז כאשר מגיעים לשלב ההצבעה - כל ההבטחות מתפוגגות", אמרה סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדורף. "חברי הכנסת מתאדים והמשמעת הקואליציונית מכריעה את הדיון".
עו"ד שינדורף הוסיפה: "תשלומי הורים הם מס לא הוגן ולא שוויוני על מיליוני הורים בישראל אשר קולם לא נשמע תוך סערת הבחירות ואי היציבות השלטונית בישראל, והגיע הזמן לעשות סוף לעיוות הזה ולהביא בשורה אמיתית לכל ציבור ההורים בישראל. השינוי הזה יהיה דרמטי וישפיע עמוקות על תלמידי ישראל ועל הקלת נטל יוקר המחיה על ציבור ההורים. אנחנו רק נחכה שמישהו ירים את הכפפה".