יומיים אחרי החילוץ הדרמטי, התייצבה אמו של אלמוג מאיר ג'אן - אחד מארבעת החטופים שחולצו במבצע הנועז בנוסייראת - מול מצלמות כלי התקשורת בבית החולים שיבא, וחשפה מעט מהחוויות הקשות שלו בשבי. האמא אורית סיפרה על הקשר העמוק שפיתחו אלמוג ושני החטופים האחרים שעמם הוחזק באותה דירה, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב, קשר שלדבריה חיזק אותם וסייע להם להתמודד עם הזוועה. ynet העביר את ההצהרה בשידור הישיר.
דבריה של אורית, אמו של אלמוג מאיר ג'אן
(צילום: ירון ברנר)

במסיבת העיתונאים הביעה האם שמחה גדולה על שחרור בנה, ואמרה שאינה יכולה להפסיק לחייך מאז, ולצד זאת הבטיחה שלא תפסיק להיאבק למען 120 החטופים האחרים שנותרו מאחור - ודרשה מהממשלה לקדם את העסקה מול חמאס. דודו של אלמוג, אבירם, הצהיר שיש "לממש את עסקת נתניהו".
במקביל, היום השתחרר מבית החולים שיבא שלומי זיו, ששוחרר גם הוא במבצע החילוץ והוחזק כאמור יחד עם אלמוג ואנדריי באותה דירה. נועה ארגמני, שחולצה מבית סמוך במבצע ההירואי ביום שבת, תשוחרר מבית החולים איכילוב מחר או בצאת שבועות.
5 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
המפגש הראשון של אלמוג מאיר ג'אן עם משפחתו
אלמוג מאיר ג'אן מתחבק עם אמו אחרי החילוץ, בבית החולים שיבא
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של שלומי זיו עם משפחתו
המפגש הראשון של שלומי זיו עם משפחתו
שלומי זיו מתאחד בדמעות עם בני משפחתו. השתחרר כעת מבית החולים
(צילום: דובר צה"ל)
"אתמול היה יום ההולדת שלי והמשאלה שלי התגשמה", אמרה אורית אלמוג בפתח ההצהרה אחר הצהריים. היא דיברה תחילה באנגלית עבור התקשורת הבינלאומית, וסיפרה: "לא הפסקתי לחייך מאז שאלמוג חזר אליי. כל מה שאני יכולה לעשות עכשיו זה לחבק אותו. אתמול בלילה היה לי לילה ראשון של שינה מלאה אחרי שמונה חודשים".
אורית קראה לממשלה לקדם את העסקה שעל השולחן, כדי לשחרר את שאר החטופים: "משאלת יום ההולדת שלי היא שכל משפחות החטופים ירגישו כך, אני אחת מברי המזל. יש 120 משפחות חטופים שמחכות, בלי שהן יכולות לישון, בלי להפסיק לחשוב על יקיריהן בעזה".
5 צפייה בגלריה
הצהרה של אורית אימו של אלמוג ג'אן
הצהרה של אורית אימו של אלמוג ג'אן
האם אורית בהצהרה אחר הצהריים
(צילום: ירון ברנר)
כשהיא עוד מדברת באנגלית, היא סיפרה על שיחת הטלפון בשבת שבה הודיעו לה שאלמוג שוחרר: "שאלתי שוב ושוב האם הוא שוחרר וחי? היא אמרה שכן. צרחתי וכולנו התחלנו לומר 'עם ישראל חי'. זה היה כל כך יפה".
גם דודו של אלמוג, אבירם, קרא כאמור לעסקה לשחרור החטופים: "120 משפחות אחרות מחכות בדיוק לרגע הזה - שאפשר לנשום. אנחנו רוצים שאותם 120 יגיעו ויחובקו על ידי משפחותיהם, ומצפים שעסקת נתניהו תתממש ושכל החטופים יחזרו".
הוא הודה לכוחות הביטחון על "הביצוע המבריק" של המבצע בנוסייראת, אך הדגיש: "אנחנו מבינים שמבצע כזה לא יוכל להיות ל-120 איש. אנחנו מבקשים ממקבלי ההחלטות לקיים את התוכנית שעל השולחן ולהוציא אותה לפועל. תראו את השמחה בעם ישראל, האנרגיות שהעם הזה מקבל מטורפות. אנחנו נבנה פה הכול ונעשה תיקון מטורף, רק תביאו אותם".
5 צפייה בגלריה
החטופים שחולצו: שלומי זיו, אנדריי קוזלוב, נועה ארגמני ואלמוג מאיר ג'אן
החטופים שחולצו: שלומי זיו, אנדריי קוזלוב, נועה ארגמני ואלמוג מאיר ג'אן
החטופים שחולצו: שלומי זיו, אנדריי קוזלוב, נועה ארגמני ואלמוג מאיר ג'אן
(צילום: דובר צה"ל)
בהמשך נשאלה אורית על החוויות של אלמוג בשבי, ואמרה: "אלמוג היה שמונה חודשים בשבי. זה הרבה זמן. הוא חווה כל מיני חוויות אבל מה שאני יכולה לומר זה שהקשר שלו עם החטופים האחרים מאוד עזר לחזק את הרוח, התקווה והאמונה. החיבור והקשר שנוצר נתן להם המון כוח, וזה מה שחיזק אותם. הם לא איבדו תקווה עד שחולצו. הם כל הזמן היו בתחושה שיגיע היום הזה שהם יחזרו. אלמוג חזק וצריך לעבור דרך זה לא פשוט, תחשבו שכאילו לא היית לו זהות בשמונה חודשים האלה. לקחו לו את החירות".
היא ציינה כי בנה היה חשוף מעט לתקשורת במהלך השבי, באמצעות רשת אל-ג'זירה. "הם קלטו הרבה דברים. הוא למד את השפה הערבית. ורוסית - כי אנדריי דיבר רוסית. היה להם הרבה זמן לשוחח ביניהם. החיבור היה חזק", אמרה - והדגישה כי אלמוג, אנדריי ושלומי הוחזקו יחד יותר מחצי שנה ופיתחו שפה משלהם: "היו להם כינויים, סימנים משלהם". לדבריה בנה גם ראה ב-11 במאי עצרת למען החטופים שנערכה באותם מוצאי שבת. "הוא ראה תמונות שלו על הבמה בעצרת", ציינה.
5 צפייה בגלריה
העצרת בכיכר החטופים
העצרת בכיכר החטופים
עצרת בכיכר החטופים. "אלמוג ראה את תמונותיו על הבמה"
(צילום: מוטי קמחי)
בקול שבור מדמעות הוסיפה כי גם היא לא איבדה תקווה שבנה ישוב אליה: "כל הזמן אמרתי 'הוא חוזר, הוא חוזר אליי'". בהמשך הדגישה שוב שיש לפעול לקידום עסקה, באמצעות לחץ על חמאס: "הדחיפות פה מאוד גבוהה", אמרה. "זה הזמן להחזיר את החטופים הביתה. מי שלקבורה ומי שלשיקום. הם חייבים להיות כאן עכשיו". בסיום ההצהרה הבטיח הדוד אבירם להמשיך לפעול יחד עם מטה המשפחות, והאמא אורית הדגישה: "לא מוותרים עד שכולם חוזרים".
היא ציינה כי "יש הרבה מידע" שבנה ושאר החטופים שחולצו יידרשו להשלים, ושחלקו יהיה קשה לעיכול עבורם. אביו של אלמוג, יוסי ג'אן, נפטר שעות לפני חילוצו בשל דום לב - ואורית ציינה: "עברנו אירוע לא קל, שגם אותו צריכים לעכל. הבן שלי יושב שבעה". הדוד אבירם ציין כי מצבו של אלמוג בסדר: "הוא עדיין בבדיקות וטיפולים. הוא נבדק ואנחנו מאושרים שהוא הגיע כפי שהוא הגיע. ציפינו לגרוע יותר".
תיעוד ממצלמות הקסדה: רגעי חילוץ החטופים, תחת אש
(צילום: דובר צה"ל)

כבר כמה שעות אחרי "מבצע ארנון", שנקרא על שמו של רב-פקד ארנון זמורה שנפל במהלכו, ערכו בני המשפחות מסיבת עיתונאים שבה דיברה גם אורית, אמו של אלמוג - והעבירה בדבריה מסר ראשון מבנה: "יש לנו עם חזק. אני מחזק את הלוחמים, אני מאחל לכל החטופים לחזור הביתה בשלום", אמרה בשמו.
כפי שתיארה כעת האם אורית, גם אחותו של אלמוג, גאות, סיפרה אתמול כי אחיה צפה באירועים שמתרחשים בישראל במהלך השבי, וראה את העצרות והפעולות למען החטופים: "מה שהחזיק את אלמוג בשבי זו האמונה. הוא ראה אל-ג'זירה וידע שנלחמים עליו. אני פונה למשפחות - תמשיכו. הם רואים את זה. זה ממש חשוב. זה נותן להם המון כוח. הוא ראה את העצרת בת"א וראה את השלטים".