יותר מ-200 רקטות וטילים. שריפות במוקדים רבים. אלפי דונמים שעלו באש. וחשש שזה רחוק מאוד מלהיגמר. התגובה של חיזבאללה לחיסול טאלב עבדאללה - שכונה "המפקד הבכיר ביותר שחוסל מתחילת המלחמה" - הייתה אתמול (רביעי) הירי הכבד ביותר בחודשים האחרונים, וההערכה היא שזה לא הסוף של אותה תגובה.
הבוקר מסר דובר צה"ל כי מטוסי קרב תקפו במהלך הלילה מבנים צבאיים במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון, לצד תשתית טרור נוספת במרחב עינתא. כמו כן, אזעקות הופעלו בסביבות השעה 05:00 בבוקר ביישובים יחיעם וכליל שבגליל המערבי, ובהמשך צה"ל הודיע כי מיירט שוגר לעבר מטרה חשודה שהתבררה כזיהוי שווא. ההתרעה הופעלה בעקבות חשש לנפילת שברי יירוט. לאחר כשעה הופעלו אזעקות גם במושב שתולה.
השריפה במושב אביבים

"זה היה יום של הסלמה, של ירי בלתי פוסק, כלי טיס עוינים חודרים", אמר אמש ל-ynet ראש מועצת גליל עליון, גיורא זלץ. "אני רץ עם חבריי בין הקיבוצים שחבריהם נשארו כאן במצב הבלתי נסבל הזה, כי אם אני לא פונה ודואג להם - מי ידאג להם?", הוא תהה. זלץ פנה לממשלה: "אנחנו, תושבי הצפון, חזקים. אנחנו מבקשים מממשלת ישראל - כבו את האש, אל תכבו לנו את התקווה".
אחרי יממה של ירי בלתי פוסק לעבר יישובי המועצה - שכלל גם את הפסקת חגיגות שבועות אתמול בקיבוצי עמיר, נאות מרדכי ואחרים, עוד לפני החיסול בלבנון - הוסיף זלץ: "לאיש בממשלה הזו לא ממש אכפת מאיתנו. אף אחד מהשרים וחברי הכנסת לא מצלצל ולא יצלצל. חג שבועות של קיבוצים שתושביהם נשארו כי הם לא פונו בגלל המרחק - ואיש לא מצלצל. זה מעניין בכלל מישהו בממשלה, מישהו מבין בכלל איזה חג שבועות עבר כאן עלינו?".
במועצת מרום הגליל, שגם יישוביה טווחו לאורך היום, הוחלט לאחר הערכת מצב עם הצבא כי מסגרות החינוך שפועלות במרכז האזורי של המועצה ובמסגרות החינוך ביישובים ספסופה, אור הגנוז, בר יוחאי ומירון לא יפעלו הבוקר. הם ציינו כי הבגרות בתנ"ך תיערך כסדרה.
שריפות בגליל העליון, היום
(צילום: אלי ארזי / יח׳ הכיבוי האווירי / עובדי ויערני קק״ל / אפי שריר )

3 צפייה בגלריה
שריפה במושב אביבים שבגליל העליון
שריפה במושב אביבים שבגליל העליון
השריפה במושב אביבים
"תחושת החג התחלפה בתחושה של פחד וחרדה", אמר ראש מועצת מרום הגליל עמית סופר. "כמעט מחצית מטילי האויב שוגרו לעבר מרום הגליל, ובמקומות רבים התפתחו שריפות. אנחנו נמצאים בתיאום מלא עם הצבא, וסומכים על צה"ל שידע לטפל באיום הקיומי שניצב מצפון לנו. מכלולי החירום של המועצה יחד עם כוחות הכוננות ביישובים עמדו חזקים ונחושים מול האתגר ויכולנו לו, אך מצפים לנו ימים מורכבים".
בעיתון הסעודי אל-חדת' טענו גורמים כי ישראל צופה שחיזבאללה יתקוף את חיפה כחלק מהנקמה על החיסול. בעיריית חיפה הבהירו כי "אין שינוי בהנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף בחיפה. המקלטים הציבוריים בחיפה נפתחים באופן אוטומטי בהפעלה מרחוק במידת הצורך".
יישובי הצפון בהם היו אזעקות ושריפות
3 צפייה בגלריה
טאלב סאמי עבדאללה, המכונה החאג' אבו טאלב, מפקד חיזבאללה שחוסל
טאלב סאמי עבדאללה, המכונה החאג' אבו טאלב, מפקד חיזבאללה שחוסל
טאלב עבדאללה, וזירת החיסול. בעיתונים ערביים מעריכים שחיזבאללה יתקוף את חיפה בתגובה
במעלות-תרשיחא, שם נשמעה אמש אזעקה בסביבות השעה 20:00, אמרו כי יקיימו בבוקר הערכת מצב בנוגע לקיום הלימודים.
באביבים שבגליל העליון השתוללה במשך כשעתיים שריפה, שפרצה בעקבות ירי חיזבאללה אחר הצהריים, והאש סיכנה את חוות הלולים. כיתות כוננות מיישובים סמוכים לאביבים הוקפצו לסייע. האש אמנם לא הגיעה לבסוף לחוות הלולים, אבל העשן הרב סיכן את העופות.
בשריפות שפרצו אתמול עלו באש כ-3,500 דונם ביערות ביריה ומירון בלבד. מתחילת המלחמה נשרפו כ-16 אלף דונם ביערות קק"ל.
3 צפייה בגלריה
גיורא זלץ
גיורא זלץ
"לאיש בממשלה הזו לא ממש אכפת מאיתנו". ראש מועצת גליל עליון
(צילום: אפי שריר)
שלי בן ישי, מנהל מרחב צפון בקק"ל, סיפר כי "כתוצאה מהמטח לגליל העליון בבוקר היו ארבעה מוקדי שריפה ראשיים - ביער מירון, יער ביריה, קדיתא ובאזור כחל-צומת עמיעד. כשהבנו את עוצמת הנפילות התחלנו לשלוח כוחות רבים וצוותים של קק"ל מהמרכז. הוצאנו שופלים ומכליות מים. כשהגעתי לאזור הכול היה אפוף עשן. לא ידענו מה קורה. כעבור שעתיים של מאמצי כיבוי הבנו את גודל האירוע".
קרוב ל-60 עובדי קק"ל סייעו בהתמודדות מול השריפה הגדולה, יחד עם כוחות כיבוי אש בשטח. "הכוחות פעלו תחת איום של ירי", נמסר מקק"ל. "בחודש האחרון נקראנו לשריפות כמעט מדי יום. הקיץ בעיצומו ומזג האוויר לא לטובתנו. הצמחייה היבשה היא חומר בעירה והשריפות הן עוצמתיות. אנחנו נאבקים ופועלים בוואדיות, והבוקר יכול להיות שזה יתלקח שוב. היום יהיו כ-100 אנשי קק"ל משעות הבוקר מוכנים לפעולה. זה עצוב לראות יער ששיקמנו ממלחמת לבנון השנייה שוב פעם נשרף".
ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, אמר הבוקר בגל"צ: "ממשלת ישראל ממשיכה לשתוק. לא עושה כלום. אני שומע הרבה דיבורים, אבל מעשים - אפס. יש לנו קהילות שלמות שמפוזרות, וזה עצוב שאין לנו שום אופק. אף אחד לא אומר לנו מתי, איך ולמה. ממשלת ישראל קיבלה החלטה לוותר על ארץ הגליל".
לשאלה אם מישהו מהממשלה דיבר איתם במהלך החג, במיוחד אתמול כשנורו יותר מ-200 רקטות, ענה אזולאי: "אתה באמת חושב שהם יפריעו את מנוחת החג של עצמם, ועוד לפני החג? אין פה שיחות. גם כשמגיע ראש הממשלה לקריית שמונה הוא מגיע לכבאות, לאנשי הצלה. יש פה ניתוק. האם ראש הממשלה הגיע פעם אחת למלון של מפונים לשבת איתם? זה עצוב כמה הוא מנותק".
פורסם לראשונה: 00:04, 13.06.24