הקבינט המדיני-ביטחוני דן אמש (חמישי) במשך כארבע שעות בשורת סוגיות, ובהן התגובה הישראלית המתוכננת באיראן. אתמול דווח כי הקבינט צפוי להצביע על התגובה למתקפת הטילים האיראנית - אבל בסופו של דבר הצבעה בנושא לא התקיימה. הקבינט גם לא הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט להכריע בנושא.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP, מארק ישראל סלם, AP)
המטרה היא לדחות את ההצבעה והאישור עד סמוך מאוד לתקיפה - כדי לשמור על הפתעה. הדחייה בהצבעה תגרום הלכה למעשה לדחיית טיסתו של שר הביטחון גלנט לארה"ב - מאחר שאחד התנאים שנתניהו הציב - קביעת מדיניות בנוגע לאיראן - לא מתממש כרגע.
במקביל, ל-ynet נודע כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביקש מראש הממשלה נתניהו לצמצם למינימום את התקיפות הישראליות בביירות. הבקשה של ביידן לצמצם את התקיפות בביירות באה בעקבות מספרי האזרחים שנהרגו בהן, לדבריו. את הבקשה העביר לראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחתם שלשום.
בלשכת ראש הממשלה אמרו הבוקר כי שיחת נתניהו עם ביידן "הייתה עניינית". מהלשכה נמסר: "ישראל תמיד מקשיבה בקשב רב לנושאים שבעלת בריתנו מעלה בשיחות, אך בסופו של דבר, ראש הממשלה מקבל את ההחלטות בהתאם לאינטרס הלאומי של מדינת ישראל".
בישראל אומרים שהפערים בין ירושלים לוושינגטון ביחס לתקיפה באיראן הצטמצמו. דובר ראש הממשלה אמר: "יש שיח שוטף מולם ואנחנו מקשיבים לדברים שלהם, כמו שאנחנו מסבירים להם את הדעה וניתוח המצב שלנו. ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה".
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
השרים רגב וגלנט
(צילומים: יובל חן ו-AP Photo/Jacquelyn Martin)
בישיבה אמש התפתח עימות חריף בין שרת התחבורה מירי רגב לשר הביטחון גלנט סביב סוגיית ההסעות לחיילים בחג ובשבת. רגב הטיחה בגלנט שהוא ואנשיו עמדו מאחורי התדרוכים נגדה שאין הסעות, וגלנט מצידו יצא מהחדר בהפגנתיות. "כשאין לך תשובות אתה יוצא. הצבא הודה שהוא לא צריך הסעות. עשיתם עליי סיבוב", היא הטיחה.
במקביל, רגב תקפה את סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם על רקע מכתב לכאורה של כ-130 מילואימניקים שהודיעו שהם מסרבים לשרת. "הסרבנים האלה צריכים לשבת בכלא. זה סירוב פקודה. איפה הרמטכ"ל? איפה שר הביטחון? אתם שוב בקונספציה", האשימה רגב.
גלנט השיב לה: "הדיווח התקשורתי שונה מהמציאות". סגן הרמטכ"ל ברעם אמר: "מדובר בחמישה חיילים והנושא מטופל בחומרה". שר המשפטים יריב לוין אמר: "אז תפרסמו את זה. יש חשיבות ציבורית. חייב לצאת מסר ברור שאין מקום לסרבנות". לוין ביקש שהטיפול בסרבנות יגיע גם למישור הפלילי ולא רק הצבאי.
ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני רוצה להוקיע את הסרבנות מיד. חד-משמעית צריך לגדוע את העניין הזה בכל העוצמה ובמה שהחוק מאפשר. זו תופעה חולנית. זה חייב להיעשות הפעם בעוצמה. האנשים האלה איבדו - בעצם לא היה להם מלכתחילה - את המצפן הלאומי".
מתוך החותמים על מכתב חיילי המילואים רק 64 מזוהים בשמם, ומתוכם כפי שציין אלוף ברעם רק חמישה נמצאים בשירות מילואים פעיל מתחילת המלחמה. כלומר, ייתכן שהשאר התנדבו למילואים לפרקי זמן מסוימים, אך כרגע אינם בשירות.
בישיבת הקבינט עלה גם הנושא של גירוש משפחות מחבלים. גורמי הביטחון ציינו שאין עדיין עמדה בנושא זה. השר לוין ביקש שיגבשו עמדה דחוף כדי להרתיע, ושניתן יהיה להוציא אל הפועל את מהלך הגירוש. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ציין: "אתם אומרים שאין לכם עמדה. אני בכלל רוצה עונש מוות ולא גירוש".
בתוך כך הזהיר נציג היהודים בפרלמנט האיראני את נתניהו מפני "הפתעות חדשות". ד"ר הומיון שמח איים כי ישראל תשלם ביוקר אם תתקוף את איראן.  "במקרה של טיפשות כלשהי מצד צבא המשטר הציוני, נתניהו צריך לצפות להפתעות חדשות מאיראן", אמר.

22 הרוגים בתקיפה במרכז ביירות, היעד - מקורב לנסראללה

בלבנון דיווחו אמש כי צה"ל ביצע שתי תקיפות אוויריות במרכז ביירות, ובפעם השלישית מתחילת המלחמה מדובר בתקיפות מחוץ לרובע הדאחייה - שנחשב למעוז חיזבאללה. לפי חלק מהדיווחים, היעד בתקיפות הוא וופיק ספא, איש אמונו של מזכ"ל ארגון הטרור לשעבר חסן נסראללה, שחוסל בתקיפת צה"ל בדאחייה.
כשעה וחצי לאחר התקיפה, משרד הבריאות הלבנוני הודיע כי 22 בני אדם נהרגו ו-117 נוספים נפצעו בתקיפות בביירות. במקביל, גורם ביטחון לבנוני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי התקיפה כוונה ל"גורם אחד לפחות בחיזבאללה". בהמשך, ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית ציטטו מקורות ביטחוניים, שטענו כי "גורלו של וופיק ספא לא ידוע", ובמקביל, שלושה מקורות ביטחוניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי ספא שרד את ניסיון החיסול.