אחרי 14 שנים רצופות באופוזיציה, מפלגת הלייבור בבריטניה צפויה להשיג בחודש הבא את הניצחון הגדול בתולדותיה בבחירות הכלליות – כך עולה מסקר שפרסם הערב (יום ב') מכון הסקרים YouGov. לפי הסקר, מפלגת המרכז-שמאל צפויה להשיג 422 מ-650 המושבים בבית הנבחרים, בעוד המפלגה השמרנית, ששלטה בבריטניה מאז 2010, תתרסק ל-140 מושבים. לשם השוואה, בבחירות הקודמות זכתה הלייבור ב-202 מושבים בלבד, ואילו השמרנים גרפו 365.
3 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
רה"מ סונאק ומי שצפוי להחליפו, יו"ר הלייבור סטרמר. מספרים שלא נראו יותר מ-100 שנה
(צילום: AP, רויטרס)
אם תוצאות הסקר יתממשו, פירוש הדבר שהלייבור תזכה במספר המושבים הגדול ביותר שהשיגה אי פעם, והשמרנים מנגד ינחלו את הפסדם הגדול ביותר זה למעלה מ-100 שנה, עם אובדן כוח שהמפלגה לא ידעה כמותו מאז הבחירות ב-1906, אז השיגה 131 מושבים. לפי הסקר ללייבור גם יהיה רוב מוחלט של 194 מושבים (כלומר 422 לה לעומת 228 לכל שאר המפלגות), וזהו הרוב הגדול ביותר שמפלגה כלשהי השיגה בבית הנבחרים מאז שסטנלי בולדווין הוביל את השמרנים לרוב של 208 מושבים ב-1924. הניצחון שחוזה הסקר ללייבור גדול אף יותר מזה שהביא למפלגה טוני בלייר ב-1997, אז השיג רוב של 179 מושבים.
מבחינת חלוקת הקולות חוזה הסקר ש-42.9% מהמצביעים יתנו את קולם ללייבור ורק 24.5% לשמרנים. אחת המשמעויות העולות מתוצאות הסקר היא שכמה מהאישים הבכירים ביותר בהנהגת השמרנים, בהם שר ההגנה גרנט שאפס, מנהיגת בית הנבחרים פני מורדנט ותומך הברקזיט הנודע ג'ייקוב ריס-מוג, צפויים לאבד את המושב שלהם. בסך הכול, 12 מ-26 שרי הקבינט השמרני הנוכחי נמצאים לפי הסקר בסכנת הדחה ממשית מהפרלמנט.
3 צפייה בגלריה
טוני בלייר. בדרך לעקוף אפילו את הרוב שלו, 179 מושבים
טוני בלייר. בדרך לעקוף אפילו את הרוב שלו, 179 מושבים
טוני בלייר. בדרך לעקוף אפילו את הרוב שלו, 179 מושבים
(צילום: AFP)
סקרי דעת הקהל בבריטניה מלמדים כבר יותר משנה על יתרון עצום של כ-20% ויותר ללייבור מהמרכז-שמאל, אחרי כמעט עשור וחצי רצוף בשליטת המפלגה השמרנית. בחמש השנים האחרונות נקלעו השמרנים לשלל תסבוכות פוליטיות, בהן הקושי להשלים את הברקזיט, ופרשות מביכות כגון מסיבות הקורונה, ונאלצו להחליף שוב ושוב את העומדים בראשם. הסקר שתוצאותיו התפרסמו הערב נחשב דרמטי גם בשל היקף ועומק הדגימה בו, ההופכים אותו למדויק יותר. הוא כלל מדגם מייצג של כ-58 אלף נשאלים.
הסקר החדש של YouGov הוא הסקר הגדול הראשון שמתפרסם בבריטניה מאז הכרזתו של ראש הממשלה רישי סונאק לפני כשבועיים על המועד שבו ייערכו הבחירות, 4 ביולי. הוא מלמד כי למרות ניסיונותיו של סונאק לשקם את המפלגה השמרנית ולהביאה אל הבחירות במצב טוב יותר, גם בחודשיים האחרונים הייתה זו דווקא הלייבור שהתחזקה: אם הסקר הקודם של YouGov, בתחילת אפריל, חזה לה 403 מושבים, כעת הוא צופה לה 19 נוספים.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בקייב
רה"מ לשעבר בוריס ג'ונסון. חילופי ראשים בלתי פוסקים במפלגה השמרנית
(צילום: gettyimages)
בהנחה שהתחזיות יתממשו, מי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה הוא מנהיג הלייבור קיר סטרמר. בשנים האחרונות הקדיש סטרמר מאמצים גדולים לניקוי מפלגתו מגורמים אנטישמיים ואנטי-ישראליים קיצוניים, שנעשו קולניים ובוטים תחת הנהגת קודמו ג'רמי קורבין. בחודשים הראשונים שאחרי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר גם ספג סטרמר ביקורת מהצד הרדיקלי בלייבור על סירובו לקרוא מפורשות להפסקת אש, ועל התעקשותו לאפשר לישראל להמשיך להילחם בעזה.