3 צפייה בגלריה
איילת שקד, עמר בר לב
איילת שקד, עמר בר לב
איילת שקד, עמר בר לב
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן)
שרת הפנים איילת שקד הודיעה היום (ראשון) כי פנתה שוב אל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בדרישה "לגרש בכוח ובאופן מיידי" שבעה מבני משפחת המחבל מהפיגוע בארמון הנציב, אחרי שמעמדם נשלל ויום חמישי היה המועד האחרון שהוגדר ליציאתם מהארץ באופן עצמאי. השר בר-לב אמר בתגובה כי בעת הנוכחית כל הכוחות עסוקים בשמירה על הסדר ובמאבק בטרור, וכי לאחר חגי תשרי תתקיים הערכת מצב בראשות מפכ"ל המשטרה - ואחריה יוחלט על מועד הגירוש.
שקד, נזכיר, פנתה לפני כשבוע וחצי אל בר-לב בדרישה לגרש את קרובי משפחתו של המחבל פאדי קונבר, שבינואר 2017 רצח ארבעה חיילים ופצע 18 אזרחים בטיילת ארמון הנציב בירושלים. בר-לב מצידו השיב לה עוד באותו יום כי עליה ליידע את קרובי המשפחה על חובתם לעזוב את הארץ, באמצעות רשות האוכלוסין וההגירה שנמצאת תחת אחריותה. הוא הסביר כי רק אם לא יצייתו לכך - המשטרה שתחת אחריותו תפעל.
החלטת שקד התקבלה בצל פסק הדין שניתן על ידי בית הדין לעררים בירושלים לפני כשבועיים, שבמסגרתו נשלל מעמדם של שבעה מקרובי משפחתו של המחבל מג'אבל מוכאבר במזרח ירושלים. בהחלטה זו הפכו השבעה לשוהים בלתי חוקיים בישראל - ושרת הפנים הסבירה כי "לאנשים אלה אין כל עילה חוקית לשהות בישראל". יש לציין כי על פי פסק הדין לקרובי המשפחה עומדת זכות הערעור, והם רשאים לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים תוך 45 יום.
3 צפייה בגלריה
המכתב ששלחה איילת שקד לעמר בר לב
המכתב ששלחה איילת שקד לעמר בר לב
"קיימת חשיבות רבה במיוחד להרחיקם בהקדם". המכתב הראשון ששלחה שקד לבר לב
לדברי שקד, "ככל שהם נמצאים בשטח ישראל כעת, הרי שהם שוהים שלא כדין ויש להרחיקם בהתאם לחוק הכניסה לישראל". בפנייה האחרונה שהעבירה לבר-לב ביום חמישי עדכנה שקד כי הודיעה למשפחת המחבל שהם נדרשים לצאת באופן עצמאי לשטחי הרשות הפלסטינית - ואם לא, יגורשו בכוח. "יום חמישי היה המועד האחרון ליציאתם באופן עצמאי. מאחר שהדבר לא קרה, השרה שקד דורשת מהשר בר-לב לגרש את המשפחה בכוח ובאופן מיידי ולהקצות את כל הכוחות הנדרשים לכך", מסרה היום.
"תכלית הגירוש היא יצירת הרתעה אל מול הטרור שמרים את ראשו כנגד אזרחי ישראל. כעת, לאור המצב הביטחוני ההרתעה נדרשת פי כמה", הוסיפו בלשכת שקד - וטענו: "בעניין הזה, השב"כ רואה עין בעין את עמדת שרת הפנים ותומך בהחלטה לגרש את משפחת המחבל".
שקד עצמה אמרה כי "לפני כשלושה שבועות התרעתי בפני הממשלה כי מכסת הנסים אוזלת והימים ספורים עד לאסון הבא. לצערי, הוא התרחש אמש בפיגוע שהתבצע על ידי מחבלים ארורים במחסום שועפט והבוקר התבשרנו על מותה של נועה לזר, לוחמת צה"ל שנפלה בעת שעמדה על משמר ירושלים. גירוש משפחת המחבל הוא עניין של חיים ומוות ועל כן יש לבצע אותו במיידי. כולי תקווה כי פעולה מהירה זו תביא להגברת הביטחון של אזרחי ישראל ולהרתעת כל מי שיעלה בדעתו לפגוע בהם בתקופה מתוחה זו או בעתיד".
3 צפייה בגלריה
מכתב התגובה של עמר בר לב לאיילת שקד
מכתב התגובה של עמר בר לב לאיילת שקד
מכתב התגובה של עמר בר לב לאיילת שקד
מלשכת השר בר-לב נמסר בתגובה: "השרה שקד מכירה היטב את עמדת השר בר-לב, והם אף שוחחו בנושא. השר בר-לב קיבל את עמדת מפכ"ל המשטרה, כי בתקופת חגי תשרי הרגישה בכלל, וביתר שאת בעת הנוכחית, משטרת ישראל מתוחה עד הקצה בירושלים וסביבתה, וכל כוחותיה עסוקים במשימות של שמירה על הסדר, טיפול בהפרות סדר ומאבק בטרור. לאחר תום חגי תשרי יערוך המפכ"ל הערכת מצב, וימליץ בפני השר מתי לבצע את הפינוי. השיקולים הם אך ורק שיקולי ביטחון עניינים".
דיין בית הדין לעררים, אילן חלבגה, הסביר בפסק הדין שעליו מתבססת שקד את החלטתו: "הטרור יוצר מציאות חיים מסוכנת וקשה אשר מובילה לתוצאה משפטית קשה". נציין כי שר הפנים לשעבר אריה דרעי החליט כבר לשלול את אישורי השהייה של בני משפחת המחבל, לאחר שהביעו שמחה על ביצוע הפיגוע שבו נרצחו סגן שיר חג'אג', סגן יעל יקותיאל, סגן משנה ארז אורבך וסגן משנה שירה צור. על החלטה זו של שר הפנים הגישו בני משפחת המחבל את הערר, שכאמור דחה בחודש שעבר בית הדין.