(צילום: אלכס גמבורג, אלכס בורטמן)

השר במשרד האוצר חמד עמאר (ישראל ביתנו) התייחס בריאיון לאולפן ynet לאלימות בחברה הערבית, ולוועדה לענייני החברה הערבית שבה הוא חבר וטרם התכנסה מאז מושב הפתיחה. "הפשיעה היא לא רק בחברה הערבית, כל פשיעה שמתחילה במקום מסוים מתפשטת למקום אחר. לא נאפשר עוד לפשיעה ולחוסר משילות במה שקורה עם הרציחות במגזר הערבי", אמר עמאר. בתחילה נשאל עמאר מדוע הוועדה לא התכנסה, כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", וענה: "לאיזו ועדה אתה מתכוון? אני שותף בכמה וכמה ועדות". צפו בריאיון.
עמאר התייחס גם לביקור אתמול של ראש הממשלה נפתלי בנט וכמה משריו בדרום. "קיימנו דיון עם כל ראשי הרשויות, גם מהמגזר היהודי וגם מהמגזר הבדואי, שמעתי את כולם. אחד מראשי הרשויות אמר 'אני לא רוצה תקציבים, אני רוצה ביטחון אישי, אין לנו ביטחון אישי, האנשים שלנו מפחדים'. שמעתי את זה גם מראשי רשויות בדואיות וגם מראשי רשויות יהודיות. לכן, אנחנו כממשלה לא ניתן לזה להמשיך. לא נטאטא את זה מתחת לשטיח", אמר השר.
2 צפייה בגלריה
חמד עמאר ומנסור עבאס במליאת הכנסת
חמד עמאר ומנסור עבאס במליאת הכנסת
עמאר. "אנחנו במתקפה על הפושעים"
(צילום: עמית שאבי)
לדברי עמאר, אף שהוועדה לא התכנסה, הממשלה פועלת בנושא. "אישרנו תוכנית חסרת תקדים למגזר הערבי, קרוב ל-60 מיליארד שקל, שתתחיל לפעול כבר בשנת 2022 בסכומים חסרי תקדים בחינוך, בתשתיות, בתעסוקה, בהכנסת ההייטק למגזר הערבי, כל דבר שבחיים האזרחיים של המגזר הערבי, נגענו בו".
- יכול להיות שאתם עושים צעדים בנפרד, אבל הוועדה המרכזית שאמורה לעסוק בסוגיה הזאת לא התכנסה. "כל ועדה שהקימה הממשלה הזאת תתכנס, תעשה את העבודה שלה בצורה הכי טובה שיש. מה שהממשלה הזאת עושה בנושא מיגור הפשיעה ומתן תקציבים למגזר הערבי, שום ממשלה לא עשתה מאז קום המדינה".
- חוק החשמל עבר אתמול בקריאה ראשונה, נותנים חשמל לאנשים שבנו בית לא חוקי. "משפחות שלמות חיות בבתים ללא חיבורי חשמל, אתה יכול לקלוט דבר כזה במדינה מתוקנת? מי שפישל זה לא רק הרשויות המקומיות, גם ממשלת ישראל, גם ועדות התכנון לא לקחו בחשבון שרוב הבתים שקמו גם במגזר הערבי וגם במגזר הדרוזי הם על קרקע פרטית והיכולת של הוועדות הארציות לתכנן בקרקע פרטית היא מאוד קשה כי הם מתייחסים לקרקע הפרטית כמו קרקע של המדינה. לכן נתקענו בכל נושא התכנון שנים רבות. לחבר בית לחשמל לא פוגע בביטחון המדינה. יש עשרות אלפי בתים שלא מחוברים לחשמל, שאנשים ימשיכו לגור בהם. חשמל זה מצרך בסיסי".
נאום בנט בביקור בנקודת התצפית על רהט
(צילום: בראל אפרים)

2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, גדעון סער ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, גדעון סער ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בנט, שקד, סער והמפכ"ל בתצפית על רהט, אתמול
- זה לא הגיוני להילחם בפשע בדרום ומצד לחבר בתים שנבנו שלא כחוק. "אף אחד לא רוצה לגור בבית בלתי חוקי. התכנון במגזר הערבי וגם במגזר הדרוזי זה הנושא החשוב ביותר. חוק החשמל הוא חוק חברתי שבא לעזור, לתת לאנשים לחיות במדינת ישראל. זה לא משחק פוליטי ואנחנו לא מדברים על עשרה או 50 בתים, מדברים על אלפים. אנחנו כמדינה חייבים להסדיר את הנושא הזה אחת ולתמיד".
- בנט אמר אתמול "אנחנו נכנסים למתקפה". מה זה אומר וכיצד ירגישו את זה תושבי הדרום? "אנחנו במתקפה על ארגוני הפשיעה, על משפחות הפשע, על הפושעים, לא על האזרחים. נתגבר את המשטרה, ניתן כוחות למשטרה, כל אחד ירגיש את הנוכחות של המשטרה. מצד שני אנחנו גם מכינים תוכנית של 5.3 מיליארד שקל למגזר הבדואי. יותר מ-50% מהתושבים הבדואים הם מתחת לגיל 21, צריך לדאוג להם לתעסוקה ולחינוך. חלק גדול מהסטודנטים הבדואים לומדים בחברון וחוזרים להיות מורים בנגב. אותם מורים לא יחנכו לפי התורה שאנחנו מאמינים בה, לפי הציונות".
- אתה יכול להבטיח שתוך זמן קצר אנשים שנוסעים בכבישי הדרום לא יחטפו אבנים ולא יהיה יריות בלוד וברמלה? "אחד הדברים הראשונים שהתחלנו לטפל בהם זה מיגור האלימות. אנחנו צריכים לנקוט בכל האמצעים על מנת למגר את האלימות ברמלה, בלוד, ברהט וגם בחיפה ובתל אביב. לא נאפשר לאלימות להרים את הראש. ניתן את כל האמצעים ואת כל התקציבים למשטרת ישראל על מנת להתמודד עם האלימות. אני רוצה שאזרח ישראלי ייסע מקריית שמונה עד אילת וירגיש בטוח".