מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר היום (ו') כי "יותר מדי פלסטינים נהרגו" בלחימה בעזה. בלינקן שיבח היום (ו') את ישראל על הכרזתה על הפסקות הומניטריות יומיות ושני מסדרונות הומניטריים, אך עם זאת אמר כי "יש עוד שניתן וצריך לעשות כדי למזער את הפגיעה באזרחים פלסטינים".
"יותר מדי פלסטינים נהרגו. הרבה יותר מדי אנשים סבלו בשבועות האחרונים", אמר בלינקן לעיתונאים בבירת הודו ניו דלהי. "אנחנו רוצים לעשות הכול כדי למנוע פגיעה בהם ולמקסם את הסיוע שמגיע להם. לשם כך, נמשיך לדון עם ישראל בצעדים הקונקרטיים שיש לנקוט כדי לקדם את היעדים הללו".
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן. "יותר מדי אנשים סבלו בשבועות האחרונים"
(צילום: רויטרס / Jonathan Ernst / Pool)
בלינקן אמר כי "הושגה התקדמות מסוימת" מאז שנפגש בישראל עם ראש הממשלה נתניהו ובכירים ישראלים נוספים בשבוע שעבר. הוא ציין כי הממשל האמריקני הציע תוכניות שונות, שכוללות ממשל פלסטיני שישלוט בעזה ובגדה המערבית בצורה מאוחדת, ללא גירוש של פלסטינים מעזה וללא צמצום השטח שלה.
"אלה וכמה רעיונות אחרים שהעלינו, ושאחרים שותפים להם, אני חושב, יכולים להתחיל להיות הבסיס למה שאנחנו צריכים לעשות", אמר בלינקן. "יש לנו תוכניות קונקרטיות שאנחנו עובדים עליהם להגדלת כמות המשאיות עם סיוע הומניטרי שיגיעו לעזה".
מוקדם יותר, גורמים אמריקניים אמרו לניו יורק טיימס כי לצה"ל יש "זמן מוגבל" להשלים את משימותיו בעזה, לפני שהזעם של הערבים באזור - והתסכול בארצות הברית ובמדינות המערב ממספר האזרחים ההרוגים - יפגעו במטרה העיקרית להשמיד את חמאס.
3 צפייה בגלריה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה״ל ברצועת עזה
הפעילות הקרקעית של כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בניו יורק טיימס הזכירו שוב את המחלוקת בין ממשל ביידן לישראל, חרף התמיכה של ארה"ב בפעולות צה"ל גם כשמספר האזרחים הפלסטינים שנהרגים הולך וגדל. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, נזכיר, טען מנגד כי המספר הגדול מעיד שמשהו "לא בסדר" בפעולות הצבאיות של ישראל נגד חמאס.
לדברי גורמים בממשל ביידן, ככל שהמערכה הישראלית תימשך זמן רב יותר - כך גדל הסיכוי שהסכסוך יעורר מלחמה רחבה יותר. נוסף על כך, הם חוששים שהתגובה של ישראל למתקפה הרצחנית של חמאס תעורר אהדה ברחבי העולם לעניין הפלסטיני, גם בזמן שבו ישראל ממשיכה לקבור את מתיה. לכן דוחפים בממשל ביידן שישראל תמזער את האבדות האזרחיות - מה שקורה ממילא, כשצה"ל דוחף את האזרחים העזתים להתפנות. זאת, בזמן שחמאס משתמש באזרחיו כמגינים אנושיים, מסתיר אמצעי לחימה מתחת לבתי ספר, ואנשיו מסתתרים מתחת לבתי חולים.
בניו יורק טיימס התייחסו גם לחיפושים אחר מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען הלילה בריאיון בפוקס ניוז שסינוואר נמצא בעזה, וישראל תגיע אליו - אך לדברי גורם מודיעין אמריקני, מיקומו המדויק של סינוואר אינו ברור, ולא ידוע איזה מידע ישראל אספה על כך. גורמי ביטחון לאומי אחרים הבהירו גם שהאתגר לפגוע בכוחות חמאס בבתי החולים הוא משמעותי מאוד, שכן מתקפה אחת עלולה להרוג מאות או אפילו אלפי פלסטינים. מנגד, הכיתור של בתי החולים הוביל אלפי עזתים נוספים לעזוב היום דרומה.
3 צפייה בגלריה
ביקור ג'ו ביידן בישראל
ביקור ג'ו ביידן בישראל
ביידן לצד נתניהו בחודש שעבר. הממשל האמריקני דוחף למזער את האבדות האזרחיות - מה שקורה ממילא
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
בניו יורק טיימס ציינו כי בכירים בצבא האמריקני דוחפים את עמיתיהם הישראלים להיות "מחושבים ומדויקים יותר", ומפצירים בהם להשתמש בפצצות חלשות יותר מול המטרות הצבאיות בעזה. בכל אופן, מציינים בעיתון, הנושא מגיע לנקודת רתיחה כשצה"ל מתקרב לבית החולים שיפא במרכז העיר עזה, שממנו נמלטו היום אלפי אזרחים. לטענת צה"ל, חמאס הציב מתחת לבית החולים מרכזי שליטה ובקרה, ואין לישראל כל כוונה לסגת מהאזור.
עם זאת, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב לשעבר, קנת' מקנזי, אמר לעיתון כי ישראל משיגה את רוב מטרותיה תוך מזעור הפגיעה באזרחים. גם הוא הודה שמבחינה אסטרטגית, "הזמן לא בהכרח עובד לטובת ישראל", בצל הביקורת בעולם. לדבריו, ככל שהמלחמה תימשך, כך היא תהפוך למאתגרת יותר עבור צה"ל. "כמעט כל סכסוך צבאי שהייתי מעורב בו לאורך הקריירה שלי, נמשך הרבה יותר זמן ממה שאנשים היו מדמיינים", הוסיף מקנזי.
פרשננו רון בן ישי הסביר היום מדוע שיטת הפעולה של צה"ל איטית, ומציג אותה בדיוק - שלב אחר שלב. זו הסיבה לקצב ההתקדמות, חרף הלחצים האמריקנים: לכתבה המלאה לחצו כאן.