ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו, שנפצע בחודש שעבר באורח קשה בניסיון התנקשות ושרד אחרי שנשקפה סכנה ממשית לחייו, נשא אמש (יום ד') נאום ראשון מאז, ובו האשים את האופוזיציה כי בשנאה שהפיצה נגדו עודדה את המתנקש להרוג אותו. הוא טען גם כי ניסיון ההתנקשות נבע מהעמדה האנטי-אוקראינית ופרו-רוסית שנקט בחודשים האחרונים, עמדה המנוגדת לזו של מנהיגי הזרם המרכזי של הפוליטיקה האירופית. לצד זה הוסיף כי הוא סולח למתנקש ואינו נוטר לו טינה.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו הופעה ראשונה מאז ניסיון ה התנקשות
ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו הופעה ראשונה מאז ניסיון ה התנקשות
רוברט פיצו בנאומו אמש. טען שהיורה איננו "סתם משוגע"
(צילום: AFP PHOTO / SLOVAK GOVERNMENT)
6 צפייה בגלריה
פינוי ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו ניסיון התנקשות
פינוי ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו ניסיון התנקשות
פינוי ראש הממשלה לבית החולים בחודש שעבר. שני ניתוחים, אחד של חמש שעות
(צילום: REUTERS/Stringer)
הנאום המוקלט שנשא פיצו בן ה-59 היה הופעתו הפומבית הראשונה מאז ניסיון ההתנקשות, והוא שודר שלושה ימים לפני שהסלובקים, כמו אזרחי המדינות האחרות באיחוד האירופי, ילכו לקלפי כדי להצביע בבחירות לפרלמנט האירופי. בנאום נראה פיצו נינוח ובמצב טוב, והוא הבטיח לשוב לעבודה בתוך כחודש.
פיצו, שעלה לשלטון בשנה שעברה אחרי קמפיין שבו נקט קו פרו-רוסי ואנטי-אמריקני, נורה ארבע פעמים בבטנו ב-15 במאי בשעה שנפגש עם תומכים שלו בעיירה הנדלובה. הוא הובהל בסכנת חיים לבית חולים בעיר בנסקה ביסטריצה שבמרכז סלובקיה, ושם נותח תחילה במשך חמש שעות. יומיים אחר כך עבר ניתוח נוסף, שנמשך שעתיים. בשבוע שעבר שוחרר מבית החולים והועבר להמשך התאוששות בביתו בבירה ברטיסלבה.
האיש שירה בפיצו הוא יוראי צינטולה, משורר בן 71, ובתחילה קבעו החוקרים כי הוא פעל לבדו. מאז הם עדכנו את ההערכה הזו, ומסרו שהם מחפשים אחר "גורם חשוד נוסף" שייתכן כי היה מעורב. בנאום אמש אמר פיצו כי אין בו שנאה כלפי היורה וכי אין לו כוונה לתבוע אותו אישית, והוסיף: "אני סולח לו". לצד זה אמר כי גם לדעתו היורה אינו "סתם משוגע", אלא שליח של "הרשע והשנאה הפוליטית" שטופחה על-ידי האופוזיציה.
רגעי הירי ב-15 במאי: התיעוד של ניסיון ההתנקשות
(מתוך רשת X)

6 צפייה בגלריה
 יוראי צינטולה מתנקש ירה ב ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו
 יוראי צינטולה מתנקש ירה ב ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו
המתנקש צינטולה. אשתו מרצה באוניברסיטה, השכנים סיפרו על "אנשים נפלאים"
6 צפייה בגלריה
סלובקיה ניסיון התנקשות בראש הממשלה
סלובקיה ניסיון התנקשות בראש הממשלה
מעצרו של היורה בזירה, רגעים אחרי הירי. כוחות הביטחון חושדים: הוא לא פעל לגמרי לבד
(צילום: REUTERS/Radovan Stoklasa)
"האופוזיציה לא העריכה נכונה לאן הובילה הפוליטיקה האגרסיבית ומלאת השנאה שלה חלק מהחברה, וזה היה רק עניין של זמן עד שתתחולל טרגדיה", אמר ראש הממשלה, והזהיר: "אם זה יימשך כך, הזוועה של 15 במאי תימשך ויהיו עוד קורבנות. אין לי ספק בכך, אפילו לא לרגע". בנאום, שנמשך 14 דקות, העלה פיצו את האפשרות שעמדותיו בנוגע למלחמה בין רוסיה לאוקראינה ובעניינים אחרים, שאינן מתיישבות עם אלה של הנהגת האיחוד האירופי וארה"ב, הן שהובילו לניסיון ההתנקשות.
פיצו כיהן כראש ממשלת סלובקיה בשנים 2010-2006 ו-2018-2012, ובכהונתו האחרונה נאלץ להתפטר בעקבות פרשת רציחתו של עיתונאי חוקר, שחשף שחיתות בדרגים הגבוהים. ב-30 בספטמבר אשתקד ניצחה מפלגת השמאל הפופוליסטית שלו בפער קטן את מפלגת "סלובקיה פרוגרסיבית", מפלגה ליברלית ופרו-מערבית התומכת בהידוק הקשרים עם האיחוד האירופי, והוא חזר לשלטון.
מיד אחרי שהתמנה לראש הממשלה באוקטובר הפסיק פיצו את הסיוע הצבאי של סלובקיה לאוקראינה, ובמקביל השמיע הצהרות שונות שעוררו מתח בין המדינות: בין השאר קרא לאוקראינה להתפשר עם רוסיה כדי לסיים את המלחמה והטיל ספק בעצם ריבונותה. פיצו גם הביע התנגדות לסנקציות של האיחוד האירופי על רוסיה ופעל לסיכול את צירופה של אוקראינה לנאט"ו – צירוף שהאפשרות שיתבצע הייתה לפי פוטין אחד המניעים לפלישה של ארצו לאוקראינה.
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו
פיצו עם נשיא רוסיה פוטין. מנסים לסכל את צירוף אוקראינה לנאט"ו
(צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, pool, File)
6 צפייה בגלריה
סלובקיה ניסיון התנקשות בראש הממשלה
סלובקיה ניסיון התנקשות בראש הממשלה
ראש הממשלה הסלובקי מובהל אל המכונית אחרי הירי ב-15 במאי
(צילום: RTVS / AFP)
"זה אכזרי לומר זאת, אבל הזכות להחזיק בדעה שונה חדלה מלהתקיים באיחוד האירופי", טען פיצו בנאומו אמש, שבו גם האשים מדינות מערביות כלשהן – בלי לנקוב בשמן – במצב הנוכחי.
העוינות הפוליטית שאיתה מתמודד פיצו אינה נובעת רק מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מאז עלייתה של ממשלתו לשלטון באוקטובר היא החלה לקדם רפורמה בשידור הציבורי ותיקון בחוק העונשין כך שיבוטל תפקידו של תובע מיוחד לענייני שחיתות, צעדים שלדברי מתנגדיה יפגעו בדמוקרטיה בסלובקיה, כפי שקרה בעשור שעבר בהונגריה ובפולין. בחודשים האחרונים הפגינו אלפים בברטיסלבה ובערים אחרות בסלובקיה במחאה על מדיניותו.
המתנקש צינטולה שניסה לרצוח את פיצו עדיין מוחזק במעצר. אחרי הירי נחשף כי הוא גמלאי שהוציא לאור כמה ספרים וקובצי שירים, הקים מועדון חובבי ספרות מקומי והיה חבר בהתאחדות הסופרים הסלובקית. בין השאר חיבר ספר שנקרא "מסר ההקרבה", ובאחד משיריו תיאר כיצד גדל להיות אדם שמשיב מלחמה. בנו של המתנקש אמר כי הוא לא היה מטופל פסיכיאטרי, אבל אחרי מעצרו צצו עדויות על אירוע אלים קודם שבו היה מעורב: כשעבד כמאבטח היכה קשות לקוח בחנות. שכניו העידו מנגד כי לא היו להם שום בעיות איתו ועם אשתו, מרצה באוניברסיטה: "הם היו אנשים נפלאים".