"צה"ל נכשל במשימתו בהגנה על אזרחי ישראל". זו הייתה השורה הראשונה, ולמעשה גם השורה התחתונה בדבריו של דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, לאחר פרסום תחקיר הקרב בבארי. "לא נערכנו למתקפת הטרור הרצחנית של חמאס בעשרות נקודות במקביל. מוטלת עלינו האחריות והחובה לתחקר את שקרה וכן ללמוד היכן כשלנו ומה אנו נדרשים לתקן".
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי
(צילום: דובר צה"ל )

תא"ל הגרי הסביר כי תחקיר הקרב בבארי הוצג ראשון כי "אנחנו מציגים את התחקירים על פי רמת מוכנותם". הוא הודה כי "לצד מעשי הגבורה ואומץ הלב נעשו גם שגיאות חמורות וטעויות שנבדקו בתחקיר ועלינו להכיר בהן.
"כואב וקשה לי לומר זאת - צה"ל היה צריך להגן על תושבי קיבוץ בארי, אך לצערי אנחנו לא היינו שם", הוסיף. "במשך שעות ארוכות הגנו תושבי בארי על משפחותיהם בגופם כשהם לבדם. לצד כיתת הכוננות פעלו בגבורה גם חברי צח"י שהכווינו את הכוחות וסייעו לתושבים. בשבע השעות הראשונות תושבי בארי לחמו כמעט לבדם".
אילוסטרציה שמציגה את מהלך הקרב בקיבוץ בארי
(צילום: דובר צה"ל )

אינפו אינפוגרפיקה עיקרי תחקיר צה"ל על הקרב בבארי

הגרי ציין כי "היה היעדר תמונת מצב מבצעית ופריסת כוחות שנבנתה ביחס לתרחיש ייחוס שלא תאם את המציאות בשטח. הלחימה במרחב עד שעות אחר הצהריים לקתה בהיעדר פיקוד ושליטה וחוסר תיאום וסדר בין הכוחות והיחידות. הדבר גרם למספר אירועים שבהם כוחות ביטחון הצטברו בכניסה לקיבוץ ולא נכנסו ללחימה מיידית. חוסר סדר זה אפיין מוקדי לחימה רבים".
בנוגע לירי הפגזים לבית של פסי כהן, שבו הוחזקו בני ערובה, אמר דובר צה"ל כי התחקיר קבע כי "הכוחות פעלו באופן מקצועי וסדור וקיבלו החלטות מקצועיות ואחראיות. הם מיצו עד תום את מאמצי המשא ומתן. רק לאחר הידרדרות של המצב ומיצוי הניסיונות לחלץ אזרחים, הכוחות ביצעו ירי בהחלטה משותפת בכדי לנסות ולהפעיל לחץ על המחבלים. ההחלטה לבצע ניסיון חילוץ התקבלה לאחר שמוצו כלל הניסיונות לחילוץ בני הערובה ולאחר שנשמע צרור ירי בבית שהעלה חשד שרוצחים את בני הערובה".
"צוות התחקור קבע כי בתוך המבנה לא נהרגו אזרחים מירי טנק", הדגיש תא"ל הגרי. "מרבית בני הערובה נרצחו על ידי המחבלים. היה מקרה נוסף שבו נפגעו בני ערובה מחוץ למבנה, ובסבירות גבוהה אחד מהם נהרג מכך. בני המשפחות שאלו שאלות קשות והעלו מקרים נוספים שאותם נידרש לבדוק". בנוגע לתא"ל ברק חירם, מפקד אוגדה 99 שהורה לירות את הפגז ביחד עם המפקד בימ"מ, אמר: "באשר לתפקוד המפקדים הבכירים, צוות התחקור מצא כי אלה פעלו בתיאום אל מול נסיבות קשות במיוחד".
בתשובה לשאלה אם התחקיר ניקה למעשה את תא"ל ברק חירם, אמר הגרי: "זו לא הייתה מטרת התחקיר. ברק פעל באופן הטוב ביותר שהיה יכול לפעול, יצר סדר בתוך כאוס, עשה גם שגיאות כמו מפקדים אחרים".
דובר צה"ל נשאל גם מדוע התחקיר לא נגע בהפעלת חיל האוויר, וענה: "יהיה תחקיר חיל אוויר מלא, וגם הוא יוצג לציבור". לגבי היעדר מסקנות אישיות ענה: "זה תחקיר מבצעי, יש בו עובדות, לקחים ומסקנות. בהמשך הדרך יהיו דברים שייבחנו ויהיו גם מסקנות אישיות".