הכרעה בעתירה תקדימית בארה"ב בעניין התמיכה האמריקנית בישראל ובלחימה בעזה: שופט בית המשפט הפדרלי באוקלנד שבקליפורניה, ג'פרי ווייט, קבע אמש (רביעי) כי "סביר שפעילותה של ישראל עולה לכדי רצח עם", והפציר בבית הלבן "לבחון את תוצאות התמיכה הבלתי פוסקת במצור הצבאי על הפלסטינים בעזה". למרות הדברים הבהיר ווייט כי אין בסמכותו השיפוטית לדון בעתירה - ודחה אותה.
1 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מתפנים מ חאן יונס רצועת עזה
פליטים פלסטינים מתפנים מ חאן יונס רצועת עזה
פליטים פלסטינים מתפנים מחאן יונס
(צילום: Mahmud Hams / AFP)
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מת'יו מילר, התייחס להחלטת בית המשפט בקליפורניה ואמר: "אנחנו מאמינים שהטענות על רצח עם חסרות בסיס".
העתירה הוגשה בחודש נובמבר בידי ארגוני זכויות אדם פלסטינים ומשפחות של הרוגים בעזה, כנגד ממשל ביידן. הטענה: "אי-עצירת הרג פלסטינים". התביעה ביקשה מבית המשפט להורות לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולשר ההגנה לויד אוסטין, "לעמוד בחובתם למנוע את רצח העם המתמשך של פלסטינים בעזה", ולהפעיל את השפעתם על ישראל כדי "להפסיק את ההפצצות, להסיר את המצור בעזה ולהפסיק לספק או להקל על מכירת נשק לישראל".
את העדויות שמע השופט בשבוע שעבר. בין היתר הושמעו עדויות של בני משפחותיהם של עזתים שנהרגו מאז תחילת הלחימה. בין העדויות נשמעה גם זו של לילה אל-חדאד, עיתונאית ממרילנד שסיפרה כי איבדה כמעט 90 מבני משפחתה המורחבת בהפצצות צה"ל ברצועה.
ווייט סירב להוציא צו מניעה ודחה את התיק, אך אמר על הדיון בעתירה כי מדובר ב"ההחלטה השיפוטית הקשה ביותר שקיבלתי אי-פעם". בנוסף, מתח ביקורת על הממשל האמריקני וכתב בהחלטתו: "יש מקרים נדירים שבהם התוצאה המועדפת אינה נגישה לבית המשפט. זה אחד המקרים האלה".
התובעים מצידם הצהירו כי ימשיכו "לפעול בכל הדרכים החוקיות כדי לעצור את רצח העם ולהציל את חיי הפלסטינים". לדבריהם, בית המשפט "אישר שמה שהאוכלוסייה הפלסטינית עוברת הוא מהלך למיגור עם שלם. אנחנו קוראים לממשל ביידן להיענות לקריאת השופט לבחון ולסיים את דרך הפעולה הקטלנית שלו".