שלב נוסף בדרך להכשרת המאחז חומש: בית משפט השלום בפתח תקווה הורה השבוע, לבקשת תביעות של מחוז ש"י, על ביטול שורת כתבי אישום שהוגשו נגד ראש ישיבת חומש הרב אלישמע כהן, רבנים בישיבה וכמה תלמידים נוספים בישיבה באשמת מעבר על חוק ההתנתקות, וזאת בעקבות חקיקת ביטול החוק לפני כחודש.
2 צפייה בגלריה
אלישמע כהן
אלישמע כהן
ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן
(צילום: שאול גולן)
בהודעה שנמסרה לכל הנאשמים נכתב כי התיקים ייסגרו מחוסר אשמה פלילית. כתב האישום נגד הרב אלישמע כהן נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בנובמבר בשנה שעברה, והוא ייחס לרב כניסה ליישוב חומש, שהיא עבירה על חוק ההתנתקות.
"כתב האישום לא היה צריך להיות מוגש מלכתחילה, וטוב שבית המשפט דחה אותו", אמר יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, "אין דבר יותר ערכי מאשר לעבור על החוק הגזעני שמפלה ואוסר על יהודים להיות באזור בארץ ישראל".
2 צפייה בגלריה
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש
צעדת מחאה על פינוי מאחז חומש, ב-2021
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החגיגות במליאה לאחר ביטול חוק ההתנתקות, לפני כחודש
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

ביטול חוק ההתנתקות שעבר לפני כחודש גרר תגובות בארץ ובעולם. בעקבות חקיקת החוק זימנה מחלקת המדינה האמריקנית את שגריר ישראל בארה"ב מייקל הרצוג לשיחה חריגה. "אנחנו מאוד כועסים על ביטול חוק ההתנתקות, זה שערורייתי", אמר אז גורם אמריקאי. גם סגן דובר מחלקת המדינה בוושינגטון אמר כי לפחות אחד המאחזים באזור, חומש, נבנה על אדמה פרטית פלסטינית, דבר שהוא בלתי חוקי בישראל. "זה מאוד מדאיג שפיסת חקיקה כזאת עוברת רק על ידי 31 ח"כים, שבה 120 ח"כים", ציין.
אלא שכעת נראה כי מימוש המדיניות מגיע לשטח. ביטול כתבי האישום דרמטי מאוד ולמעשה אומר כי השהות של ישראלים בחומש כבר אינה בלתי חוקית. מדובר בעוד שלב, משמעותי ביותר, בדרך להכשרת המאחז.
עורך הדין משה פולסקי מארגון חוננו, המייצג את תלמידי ורבני ישיבת חומש, מסר: "אני מברך את תלמידי ישיבת חומש ורבניה, שבמשך שנים רבות לא ויתרו". שמואל וונדי, מנכ"ל הישיבה, הוסיף: "יחד עם שמחת ביטול החוק, אנחנו עוד מצפים בקרוב להסדרת הישיבה".
ארגון "יש דין", שהיה מהעותרים לבג"ץ בבקשה לפינוי ישיבת חומש, מסר בתגובה להחלטה: "ביטול חוק ההתנתקות אינו מכשיר את המאחז הבלתי חוקי חומש, ולא משנה את העובדה שהוא נמצא על קרקעות פלסטיניות פרטיות. גם לאחר ביטול החוק, הפלישה לאדמות תושבי בורקה והקמת מאחז היא עבירה על החוק. ההחלטה על ביטול כתבי האישום מבלי להעמיד לדין את הפולשים בגין הסגת גבול מקוממת ושולחת מסר ברור שמדינת ישראל מעודדת גזל ונישול פלסטינים".