ארה"ב תחרים אירוע הוקרה באו"ם לנשיא איראן לשעבר איברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק לפני כעשרה ימים. כך אמר גורם אמריקני רשמי לסוכנות הידיעות רויטרס. "לא ניקח חלק באירוע בשום צורה. האו"ם צריך לעמוד לצד העם האיראני - ולא להנציח את העריץ שדיכא את עמו במשך עשרות שנים", אמר הגורם שדיבר בעילום שם.
איתור השרידים באתר ההתרסקות

2 צפייה בגלריה
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
איראן הלוויה קבורה של נשיא איראן איברהים ראיסי בעיר משהד התרסקות מסוק
רבבות בהלוויית ראיסי
(צילום: רויטרס / Mohsen Bakhshandeh/IRNA/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
באופן מסורתי, עצרת האו"ם מקיימת אירועי הוקרה בעקבות מותם של מנהיגי 193 המדינות החברות בארגון. המחווה הנוכחית לנשיא איראן לשעבר, כמו במקרים דומים אחרים, תכלול נאומים על אודות ראיסי.
הנשיא לשעבר זכה לכינוי "התליין מטהרן", אחרי שבשנת 1988 היה חבר ב"ועדות המוות" שגזרו הוצאה להורג על אלפי מתנגדי משטר בתום מלחמת איראן-עיראק. מאוחר יותר, ב-2019, הוא מונה לראש מערכת המשפט האיראנית, ובמסגרת תפקידו זה ניהל את אחת ממערכות ההוצאה להורג הגדולות בעולם. רבים נתלו למוות תחת פיקוחו.
הגורם האמריקני אמר כי "ראיסי היה מעורב במספר רב של הפרות זכויות אדם נוראיות, כולל הרג ללא משפט של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988", והוסיף: "כמה מהפרות זכויות האדם החמורות ביותר שנרשמו, במיוחד נגד נשים ונערות באיראן, התרחשו במהלך כהונתו".
2 צפייה בגלריה
אתר התרסקות המסוק של איברהים ראיסי ב איראן
אתר התרסקות המסוק של איברהים ראיסי ב איראן
אתר ההתרסקות בצפון איראן והשרידים
(צילום: Stringer/WANA via REUTERS)
המונים במסע ההלוויה של ראיסי
(צילום: רויטרס)

ביום שלאחר מותו, במועצת הביטחון של האו"ם עמדו דקת דומייה לזכר קורבנות התרסקות המסוק, בצעד שזכה ללא מעט ביקורת, בין היתר בישראל. סגן שגריר ארה"ב באו"ם, רוברט ווד, השתתף גם הוא במחווה, וממשל ביידן ספג על כך ביקורת מחברי קונגרס רפובליקנים. ארה"ב גם הביעה תנחומים באופן רשמי על מותו של ראיסי, בהצהרה של מחלקת המדינה, באקט שהוסבר כצעד דיפלומטי מקובל. עם זאת, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר באותו היום כי "אין ספק שזה היה אדם עם הרבה דם על הידיים".
בחמישי שעבר ראיסי הובא למנוחות בעיר הולדתו משהד. אלפים יצאו לרחובות העיר כדי לקבל את ארונו ולחלוף על פניו, לפני שנקבר במקדש האימאם רזא, מקדש בעל כיפת זהב שבו קבור האימאם עלי אל-רזא שחי במאה התשיעית. האתר נחשב לַקדוש ביותר ברפובליקה האיסלאמית.