את יומו הראשון בתפקיד פתח אתמול הרמטכ"ל, הרצי הלוי, בהערכת מצב בפיקוד המרכז שבה קיבל סקירה על פעילות הכוחות ביהודה ושומרון והעביר דגשים ראשונים משלו למפקדי החטיבות. הבחירה הראשונה בזירה הפלסטינית מלמדת על הדחיפות שרואה הרמטכ"ל הנכנס בזירה הזו, ועל החשש מנפיצות בטווח הזמן הקרוב יותר מאשר בזירות הנוספות.
את הזירה הפלסטינית צריך הרמטכ"ל הלוי להותיר שקטה עד כמה שניתן, כדי שתאפשר לצבא להתכונן לפעולה מול איראן בכלל הזירות, ובמקביל כדי לא לייצר רעשים ומחלוקות מול האמריקאים שאותם אנחנו צריכים במסגרת המערכה האסטרטגית.
בינתיים, החודש הזה והשנה החדשה נפתחו עם המון היתקלויות ועם 15 פלסטינים חמושים שנהרגו, כמעט אחד בכל יום. בשנה שעברה כולה נהרגו 155.
בשבוע האחרון ניכרת עלייה במספר פיגועי הירי נגד כוחות צה"ל ונגד ישראלים. אתמול לוחמי מילואים ירו באיש מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, חמדי אבו דיא, במהלך בידוק רכבים ליד חלחול. על פי הדיווח הוא ירה לעברם לפני שנורה למוות. אבו דיא, אסיר משוחרר בן 40, הוא מי שירה לפני יומיים על אוטובוס בגוש עציון, והריגתו אתמול היא פעולה מוצלחת של גדוד המילואים שהגיב במהירות. כפי שדיווחנו, צה"ל יגייס השנה לפחות 66 גדודי מילואים לפעילות בשטחים, שחלקם יפנה את גדודי הסדיר לאימונים.
לפיקוד המרכז נשאבו מרב כוחות הסדיר והמילואים של צה"ל ומכאן ישנה השפעה על האימונים שלהם למלחמה הבאה. עם התקדמות סגירת גדר ההפרדה מנסה הצבא לצמצם את מספר הגדודים בגזרה, וכבר הפחית גדוד ומפקדת חטיבה ייעודית.
1 צפייה בגלריה
תמונתו הרשמית של הרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי
תמונתו הרשמית של הרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי
ביומו הראשון כרמטכ"ל - הלוי הגיע להערכת מצב בפיקוד מרכז
(צילום: דובר צה"ל)
אתמול שמע הרמטכ"ל שנכון לעכשיו הרוב המוחלט של האוכלוסייה הפלסטינית אינו מעורב בטרור, ומספר המשתתפים בהפרות הסדר הוא נמוך מאוד. המציאות הפיזית משתנה ומתעצב קו גבול חדש, כשמספר המסתננים ירד מ-30 אלף בשבוע, ל-300. הפרמטר שמצביע על כך באופן מובהק הוא שמחיר הברחת מסתנן לארץ קפץ מ-50 שקלים בחודש מרץ בשנה שעברה, ל-300 שקלים כיום. אוגדת יהודה ושומרון מחרימה עשרות רבות של כלי רכב ממסיעי שוהים בלתי חוקיים ובסך הכל – עם התקדמות בניית המכשול המחודש, עם אמצעי מודיעין ועם הוראות פתיחה באש שמאפשרות למנוע חדירה לישראל – מתפתחת תודעת גדר חדשה בצד הפלסטיני, שלפיה לא ניתן יותר לעבור בה אלא רק דרך המעברים.
לגבי הרשות הפלסטינית קיבל הלוי סקירה שלפיה היא חלשה מאי פעם, ובכל יום שעובר היא נחלשת עוד יותר ובהתאמה גם מנגנוני הביטחון, כך שהשטח מוצף בהמון נשק ליום פקודה.
הערה אחרונה ומעניינת היא שהרמטכ"ל החדש קיבל החלטה להנמיך את הפרופיל התקשורתי בהשוואה לקודמו, הרמטכ"ל אביב כוכבי. לכן אנו צפויים לראות פחות תמונות שלו מסיורים וביקורים או מכנסים ונאומים וכן יבוטל ה"מצפן בכף היד" – אותם סרטונים שנהג הרמטכ"ל הקודם לשלוח לטלפונים של הקצינים הצעירים, כדי להעביר להם מסרים. עידן הלוי יהיה שונה בהיבט התקשורתי.