שר החוץ של ספרד, חוסה מנואל אלברס, אירח ביום שישי פסגה מדינית בדרג גבוה של כמה מדינות מוסלמיות ואירופיות שבה דנו על דרכים לסיים את המלחמה בעזה וקריאה ללוח זמנים ברור לקהילה הבינלאומית ליישום פתרון שתי המדינות.
במפגש השתתפו, בין השאר, שרי החוץ של האיחוד האירופי, נורבגיה, סלובניה ואירלנד וכן ראש ממשלת פלסטין, שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן, טורקיה, מצרים וסגני שרי החוץ של קטאר ובחריין. עוד השתתפו נציגים של הליגה הערבית והארגון לשיתוף פעולה איסלאמי. ישראל לא הוזמנה למפגש, וממילא גם אם הייתה מוזמנת, לא הייתה מגיעה. הכנס שכותרתו "מפגש מדריד: למען יישום פתרון שתי המדינות", התקיים בארמון סנטה קרוז.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ וג'וזף בורל
ישראל כץ וג'וזף בורל
ישראל כץ וג'וזפ בורל. עימות חזיתי
(צילום: AP Photo/Hassan Ammar, מתוך הטוויטר של ישראל כ"ץ)
בסוף המפגש התקבלה על-ידי המשתתפים "הצהרת מדריד" המאשררת את המחויבות הבלתי מתפשרת לשלום ויציבות בישראל ובפלסטין. כהמשך ישיר לעקרונות שסוכמו במדריד, פגישה נוספת תתקיים בדרג רם במהלך המושב הבא של העצרת הכללית של האו"ם, ב-26 בספטמבר.
בהצהרת מדריד חזרו השרים על מחויבותם המשותפת ליישום פתרון שתי המדינות כדרך היחידה לכינון שלום וביטחון בר-קיימא, באמצעות הגשמת השאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים והישראלים כאחד. במפגש הפגינו המשתתפים את תמיכתם במאמצי התיווך המתמשכים של מצרים, קטאר וארצות הברית, ודחיית פעולות שמטרתן לעכב תהליך גישור זה. הם קראו להפסקת אש מיידית, מתן סיוע הומניטרי רחב היקף והפסקת כל הצעדים המובילים להסלמה אזורית.
כל המדינות המשתתפות תמכו ביוזמה לכנס בהקדם האפשרי ועידת שלום בינלאומית במטרה להתקדם לעבר יישום פתרון שתי המדינות: ועידה הפתוחה לשני הצדדים ולכל חברי האומות המאוחדות המחויבים לעקרונות אלו.
"אנחנו נפגשים כדי לעשות דחיפה נוספת לסיום המלחמה בעזה, ליציאה ממעגל האלימות הבלתי נגמרת בין הפלסטינים להישראלים. הדרך ברורה. יישום פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה", אמר שר החוץ הספרדי.
אלברס אמר עוד כי קיימת "נכונות ברורה" בקרב המשתתפים, שאינם כוללים את ישראל, "לעבור ממילים למעשים ולעשות צעדים לקראת לוח זמנים ברור ליישום יעיל" של פתרון שתי המדינות וצירוף פלסטין לאו"ם. ישראל לא הוזמנה כי היא לא הייתה חלק מקבוצת הקשר, אמר אלברס, והוסיף כי "נשמח לראות את ישראל בכל שולחן שבו נדון בשלום ופתרון שתי המדינות".
3 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בספרד, מדריד
הפגנות נגד ישראל בספרד, מדריד
הפגנות נגד ישראל בספרד, מדריד
(צילום: רויטרס /Isabel Infantes)
במשרד החוץ הישראלי בחרו להימנע מהתקפה ישירה נגד היוזמת של המפגש, ספרד, ומיקדו את האש בשר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל שמסיים את תפקידו בסוף אוקטובר.
שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם שני ציוצים נגד בורל. בראשון נכתב: "בשבוע בו ארה"ב, גרמניה, צרפת ובריטניה הטילו סנקציות על קשרי התעופה עם איראן בעקבות אספקת טילים שמאיימים על אירופה, שר החוץ היוצא של האיחוד האירופי בורל עסוק במסעות שנאה נגד מדינת ישראל. במקום ליזום את הצטרפות האיחוד האירופי לסנקציות על איראן, בורל תומך בהקמת מדינת טרור פלסטינית שתישלט ע"י איראן וציר הרשע נגד ישראל, מדינות ערב המתונות ואירופה. זאת המורשת שבורל משאיר - אנטישמיות ושנאת ישראל".
בציוץ השני הגיב כ"ץ על המהלכים האנטי ישראליים שמקדם בורל: "אנטישמי שונא ישראל שמוביל נגדה קמפיין כמו גדולי האנטישמים בהיסטוריה, במקום לפעול נגד ציר הרשע האיראני - הוא חובר אליו. בורל הוא אנטישמי ושונא ישראל שמנסה כל הזמן להעביר החלטות וסנקציות נגד ישראל באיחוד האירופי, ונבלם ע"י רוב מדינות האיחוד. יש הבדל בין ביקורת והבדלי השקפות מדיניות, שזה דבר לגיטימי בין ידידים, לבין הקמפיין האנטישמי ומלא השנאה שבורל מוביל נגד מדינת ישראל - כמו גדולי האנטישמים בהיסטוריה. במקום לפעול נגד ציר הרשע האיראני, שמסכן את ביטחונה של אירופה, הוא חובר אליו ביוזמות אנטי ישראליות. אדון בורל, העם היהודי הוא עם עתיק ונצחי ומדינת ישראל תתקיים לנצח בשלום וביטחון, בעוד שאתה והמורשת שלך תישכחו ותיעלמו".
בורל הגיב בחריפות ותקף את כ"ץ על כך שהוא מייחס לו אנטישמיות ואמר: "להאשים את אלה שאינם מסכימים עם עמדת הממשלה באנטישמיות זה לא הגיוני. למרבה הצער היו דוגמאות בהיסטוריה למה זה אומר להיות אנטישמי, ואני לא חושב שאנחנו צריכים לשחק עם מילים גדולות שהיה להן ממד טרגי בהיסטוריה".
3 צפייה בגלריה
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם בניו יורק
עצרת האו"ם בניו יורק. צפוי דיון המשך בסוף ספטמבר
( צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
גורמים מדיניים אומרים, כי יש לראות את המפגש כחלק מהניסיון של בורל להפעיל לחץ נוסף על ישראל לקראת יוזמת השלום של בורל בעצרת וכינוס של הנורבגים, וכן לעצב את מורשתו. על מנת לצקת משמעות אופרטיבית יהיה צורך להביא את המסקנות והמשך התהליך לאישור המועצה (שרי חוץ ומנהיגים בא"א). לא בכדי הדבר עדיין לא נעשה על-ידי בורל, שכן הוא יודע כי לא צפויה תמיכה במהלך.
מדובר במפגש המשך לתהליך שמתקיים בשנתיים האחרונות (יוזמת קופמאנס, המפגש בריאד, ויוזמת החזון הערבי). עד כה מהלכים אלה לא זכו לתמיכה בקרב מדינות האיחוד ומשמעותם הייתה בעיקר סמלית. סביר להניח כי גם מפגש לא יגרור משמעויות אופרטיביות בטווח הזמן המיידי.
חשוב לציין כי גם מדינות ערב המשתתפות אינן תולות תקוות גדולות במפגש הנ"ל ובתהליך מול האיחוד בפרט, וחלקן משתתפות במהלכים אלה לאור המחיר המדיני הנמוך מבחינתן, והמסר פנימה לציבורים בעולם הערבי המשדר כי לא נזנח העיסוק בתהליך השלום והדאגה לפלסטינים.