מכולות, אחד ליד השנייה, 44 גופות של נרצחים וחללים בכל אחת מהן. הן מונחות אחת על השנייה במדפי כסף, בחלקן הן ממש נערמות אחת על השנייה - אלו המראות במחנה הצבאי שורה, לשם מגיעות הגופות מהטבח בעוטף עזה. למכולות מגיעות הגופות לאחר סדרת בדיקות זיהוי בשיניים, כמו גם בדיקות דנ"א.
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
(צילום: יאיר שגיא, אדיר ינקו)

לדבריו של סא"ל ריצ'רד הכט מדובר צה"ל, "הבאנו לפה את הקהילה הבינלאומית אנחנו כבר שלושה ימים עם התקשורת הזרה כדי שיבינו את היקפי הטבח שהיה פה של דאעש, על מנת שיאמינו לנו. החל ממחר יאשימו אותנו שאנחנו פושעי מלחמה. צה"ל פוגע רק בחמאס ולא באוכלוסייה אזרחית. צריך שכל העולם יראה. חמאס זה דאעש. זה לא מה שאנחנו בדרך כלל עושים. אנחנו לא תוקפים ילדים. חמאס משתמש בילדים כמגן אנושי. אנחנו לא עושים את זה. העולם חייב לראות את זה".
במחנה נמצאות כעת כ-900 גופות של אזרחים וגם מאות גופות של חיילים ואנשי מערך הביטחון. משאיות ממשיכות להגיע, ופורקות עוד ועוד גופות שעברו את תהליך הזיהוי עטופות בשקים. הריחות כאן קשים מאוד, אבל מי שאמון על מלאכת הזיהוי והטיפול בגופות הם בין היתר אנשי זק"א. אחד מהם הוא לוי וילהלם.
2 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מראות קשים וריח בלתי נסבל. 44 גופות בכל מכולה
(צילום: יאיר שגיא)
2 צפייה בגלריה
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
מכולות קירור רבות, אחת לצד השנייה. מתחם זיהוי הגופות "שורה" ברמלה לאחר הטבח בדרום
(צילום: יאיר שגיא)
"גויסתי לצפון, אבל לצורך העניין הגענו לכאן לסוף השבוע", הוא מספר. לדבריו, "התפקיד שלו הוא לשנע גופות ממכולות קירור שעברו שם בדיקה של שיניים ודנ"א. בגלל הכמות הגדולה לא יכלו לשנע אחד-אחד, אז שמו אותם במכונות קירור. הגופות נערמות אחת על השנייה ומפנים אותן למכולות מסוימות. לפעמים המצב חמור עד כדי כך וכשאין ברירה שמו גופות אחת על השנייה. קיבלנו הכנה ברמה הנפשית, אבל המצב הוא קטסטרופלי ממש כי לפעמים השקית עלולה להיקרע ולפעמים צצים החוצה חלקי ביגוד או גוף. אנחנו באטמוספירה משוגעת לגמרי ואנחנו מאוד מקווים שזה לא ישפיע עלינו. כשרואים את זה בעיניים מבינים איזה מצב שפל ומבזה הגענו כשילדים קטנטנים נמצאים בשקיות. אני כרגע מרגיש בחוסן ואני מוכן להמשיך ואפילו לעבוד קשה כי המצב דורש את כולנו. למדנו לעשות ניתוק רגשי בשבילם, בשבילנו ובשביל כל העם כדי לעשות את העבודה. לפעמים נגלה מראה מזעזע, אבל צריכים מיד להתחזק ואם מישהו מרגיש חולשה אז מדברים איתו והמצב בשליטה ואנו מוכנים לעבודה. אנחנו מאושרים שזכינו לשים יד מתחת לאלונקות הקדושות האלה".
בני שכטר, מתנדב נוסף בזיהוי הגופות: "מאתמול בלילה אני פה. לילה שלם אתה משנע גופות, מרים ילד שרוף. יש פה 51 ילדים בלי ראש. אנחנו מרימים ילד. השקית היא גדולה והגוף קטן. לפעמים אתה מרים רק רגל לבד. הם ירו טילים על הבתים והורידו גופות מהעצים. הם מצאו בבית אחד 20 גברים. אני בן אדם בן 60 ואני מתפרק. אתה מרים גופה ורואה שזה ילד. יש פה אנשים שהרימו ילד ולידו שמו את הראש שלו".