תושבי ג'דיידה מכר מתמודדים בשבועות האחרונים עם תופעה מטרידה: הזבל לא פונה מהרחובות כבר 42 ימים - זאת בגלל איומים בסחיטה של גורמים עברייניים שמנסים להשתלט על מכרז בנושא, בכל דרך שהיא. בשבוע שעבר פנו במשרד להגנת הסביבה למשטרת ישראל בניסיון להבין כיצד ניתן לפתור את הסוגיה, שכן אי-פינוי האשפה מאלצת תושבים לשרוף מחוץ לבתיהם את הזבל - מה שגורם לזיהום אוויר גבוה.
6 שבועות בלי פינוי אשפה בעיר, בגלל איומי עבריינים | כך זה נראה

5 צפייה בגלריה
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
ג'דיידה מכר. "אפשר לחשוב שפה זה עזה"
"עקב השתלטות גורמי פשיעה על תחום הפסולת במועצה לא פונתה אשפה ביתית מבתי התושבים והצטברו כמויות גדולות ברחובות ובשכונות. מדובר במפגע תברואתי וסביבתו במצבו הנוכחי, קל וחומר אם מערומים אלה יישרפו. הנזק יהיה אקוטי", כתב מנכ"ל המשרד אסף יזדי במכתב שנשלח גם למנכ"ל משרד הפנים ולמנכ"ל המשרד לביטחון לאומי. לדבריו, "יש לפעול ללא דיחוי ולסייע במציאות פתרונות ארוכי טווח למשבר זה, כדי להבטיח את בריאותם ורווחתם של התושבים".
ובינתיים, התופעה לא מטופלת. למעשה, כבר שישה שבועות שהתושבים נאלצים להיפטר מהזבל בדרכים "יצירתיות", שלרוב גם גורמות כאמור לנזק סביבתי. חלק מתושבי המועצה זורקים את שקיות הזבל בצידי הכביש ואחרים, לפעמים, שורפים אותן. השריפות הללו גורמות לריח בלתי נסבל ברחובות וגם לנזק סביבתי בלתי רגיל.
כש-ynet פנה לתושבים, הם סירבו לדבר בשמם - מחשש שייפגעו על-ידי אותם גורמים עברייניים. אחד מהם ציין כי "במשך יותר מ-40 יום אין פינוי אשפה כאן. הזבל נערם ברחובות ואנשים מפנים את האשפה לאתר פינוי אשפה מאולתר בכניסה. שורפים אותה שם וזה מזהם את האוויר ומסכן אותנו. זה גם גורם ל'חגיגה' של יתושים ועכברים". לדבריו, הפניות למשרדי הממשלה עד כה לא הועילו.
5 צפייה בגלריה
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
זבל בצידי הכביש
תושבת אחרת בג'דיידה מכר הוסיפה כי בעקבות המצב, לא הייתה יכולה להכיל עוד את הריח הקשה - ועזבה את המועצה לפני כשבועיים באופן זמני. "אי-אפשר להיות שם", סיפרה, "אנחנו כמעט שבועיים נמצאים אצל קרובי משפחה בגלל הריחות והזיהום. איפה זה קיים? מועצה מקומית לא מצליחה לפנות אשפה, זה השירות הכי פשוט. ברור שהכול בגלל פחד מאיומים של עבריינים, אבל חייבים לטפל בנושא. אחרת המקום יישרף".
המראות מהמועצה מזכירים מקומות אחרים לתושבים, אחד מהם השווה את ג'דיידה מכר למצב התשתיות ברצועת עזה. "אנחנו חיים במצוקה מאוד קשה", אמר ל-ynet, "מי שנכנס לפה חושב שהוא נמצא בעזה. ערימות הזבל בכל פינה, אף אחד כמעט לא בא. איפה כל הגורמים האחראים בממשלה? לפחות שייתנו בשלב זה אבטחה לעובדים שיפנו את האשפה, עד שיושג פתרון. התושבים משלמים את המחיר הקשה, תפסיקו להפקיר אותנו".
אחרים ציינו כי לא מספיק שהם סובלים מהפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, שכוללת רצח, ירי וגניבות, כעת התווספה להם בעיה נוספת. "יש פה 10 נרצחים מהמועצה מתחילת השנה, עכשיו צריכים לסבול גם מהפסולת שלא מפנים? זו שעת האמת, לראות את כל הגורמים נאבקים למעננו. אין זמן ליחסי ציבור, המצב מצריך עבודה רצינית. אם זה היה ביישוב יהודי, המשטרה לא הייתה שותקת".
5 צפייה בגלריה
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
בגלל גורמים עברייניים: אין פינוי אשפה בג'דידה מכר כבר 45 ימים
"ביישוב יהודי המשטרה לא הייתה שותקת"
כעת הם מקווים שפנייתו של המשרד להגנת הסביבה לגורמים הרלוונטיים תסייע. "בעירה של פסולת ביתית המכילה חומרים כגון ניילון, פלסטיק, מתכות, שאריות מזון, טקסטיל ועוד, היא בעירה פתוחה ובלתי מבוקרת,ללא אמצעי טיפול בפליטות מזהמי אוויר, יוצרת מפגעי זיהום אוויר המסכנים את בריאות הציבור. כמו כן ערימות הפסולת הביתית מהוות מוקד משיכה למזיקים כגון מכרסמים, תנים וכלבים המוצאים מקלט בערמות הפסולת ועלולים להפיץ מחלות ומגיפות", הזהיר מנכ"ל המשרד במכתבו.
"התשטיפים מהפסולת הביתית המונחת על פני הקרקע שאינה אטומה, מחלחלים לתת הקרקע ולמי התהום, וגולשים לערוצי ניקוז סמוכים באופן שעלול לגרום לזיהום מקורות מים ומי תהום. המשרד להגנת הסביבה אינו אחראי לטיפול בפינוי פסולת ברשויות המקומיות או בטיפול בגורמי פשיעה, ובכל זאת פעלנו בנחישות במטרה לסייע בפתרון הבעיה".