יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הציב הערב (שבת) אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו - והתגובות לא איחרו להגיע. באופוזיציה האשימו את גנץ כמי שממשיך להכשיר את נתניהו ומשאיר אותו בשלטון, כפי שאמר יו"ר יש עתיד בנאומו הערב בהפגנה בקפלן, רגע לפני הצהרת גנץ בכפר המכביה, בעוד חברי ממשלה וקואליציה האשימו את גנץ כמי שנגרר אחרי שר הביטחון יואב גלנט ומוביל למדינה פלסטינית.
הצהרת גנץ, הערב
(צילום: לע"מ)

הודעה הגיעה גם מכיוון לשכת ראש הממשלה, שמסר כי "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס". לטענת נתניהו, שבינתיים לא פירט מה תוכניתו ל"יום שאחרי", טוען כי "התנאים שמציב גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית. חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפתחסטאן".
לפי התנאי שהציב גנץ להישארות מפלגתו בממשלה, עד 8 ביוני על קבינט לאשר תוכנית פעולה כוללת למלחמה. הוא הציג שישה יעדים שאליהם יצטרך נתניהו להיענות, בהם "השבת חטופינו, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית - 'לא חמאס ולא עבאס', השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ מתווה השירות הישראלי (הצעת גנץ לגיוס חרדים - מ"א)".
בלשכת ראש הממשלה השיבו בתגובה ואמרו כי "אם גנץ מעדיף את האינטרס הלאומי ולא מחפש תירוץ להפלת הממשלה, שיענה על שלוש השאלות הבאות: האם הוא מוכן להשלים את הפעולה ברפיח כדי להשמיד את גדודי החמאס, ואם כן איך ייתכן שהוא מאיים לפרק את ממשלת החירום בעיצומה של הפעולה? האם הוא מתנגד לשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית בעזה, גם בלי עבאס? האם הוא מוכן לקבל מדינה פלסטינית בעזה וביהודה ושומרון כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה?". עוד נמסר כי "נתניהו חושב שממשלת החירום חשובה להשגת כל מטרות המלחמה, כולל השבת כל חטופינו, ומצפה מגנץ להבהיר את עמדותיו לציבור בנושאים אלה".
בלשכת גנץ פרסמו הודעה מטעמו, ובה נכתב: "אם ראש הממשלה היה מקשיב לגנץ, היינו נכנסים לרפיח לפני חודשים ומסיימים את המשימה. עלינו להשלים אותה, וליצור את התנאים הנדרשים לכך. הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלוט בעזה, גורמים פלסטינים אחרים כן – אך ורק אם נייצר לכך גיבוי של מדינות ערב המתונות וגיבוי אמריקאי. כדאי שראש הממשלה יעסוק בכך ולא יחבל במאמצים האלו".
עוד הוסיפו בלשכת גנץ: "כפי שאמר בנאום – אין שום כוונה להקים מדינה פלסטינית, וזו אינה הדרישה של הסעודים. גנץ בניגוד לנתניהו לא החזיר את חברון ולא הודיע על תמיכה בפתרון שתי המדינות בבר אילן. אם לראש הממשלה חשובה ממשלת החירום, כדאי שיקיים את הדיונים הנדרשים, יקבל את ההחלטות הנדרשות, ולא יגרור רגליים מפחד הקיצוניים בממשלתו".
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. "גנץ עסק בעיקר בניסיונות לפרק את הממשלה"
(צילום: שלו שלום)
"בני גנץ הוא מנהיג קטן ומאחז עיניים גדול", תקף השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני. "מהרגע הראשון להצטרפותו לממשלה, גנץ עסק בעיקר בניסיונות לפירוקה". בן גביר, שדרישותיו להצטרף לקבינט המלחמה במהלך החודשים האחרונים לא נענו בחיוב על ידי נתניהו, סיכם: "הגיע הזמן לפרק את קבינט הקונספציה, ולשנות מדיניות לנחושה, עוצמתית ומכריעה".
מנגד, חברת הכנסת קארין אלהרר מיש עתיד פנתה לגנץ לאחר הצהרתו ואמרה: "גנץ, עד מתי תכשיר את האבדון אליו מוביל אותנו נתניהו? ‏כראש הממשלה מורח את המלחמה, מטרפד עסקאות חטופים ומקדם חוק אי-גיוס - אין הצדקה להישארותך בממשלה. ‏אל תשתף איתו פעולה, אין לנו זמן לדד-ליינים, וזה גם לא ישנה. ‏צאו מהממשלה עכשיו".
יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, הגיב על הצהרת שותפו עד לא מכבר ואמר כי "כשיצאתי נגד הדשדוש (שנמשך חודשים) גנץ טען שהכול עובד טוב ונכון. הערב הוא גילה את הדשדוש, לו הוא היה שותף מלא, בלשון המעטה. סיסמאות ריקות לא מהוות כסות להיעדר מנהיגות".
ח"כ משה גפני מיהדות התורה התייחס למועד שבו הודיע גנץ על מסיבת העיתונאים - שבת. "שוב בוחר בני גנץ לחלל את השבת הקדושה בהודעה על מסיבת עיתונאים שאין בה שום אלמנט של פיקוח נפש. מתברר שהאיש חסר כל רגישות לקודשי ישראל ואיננו ראוי להיות מנהיג במדינת ישראל".
בהצהרתו גנץ האשים את נתניהו כמי שמנהל את המלחמה תוך התחשבות בשיקולים פוליטיים. "מחובתי לומר את האמת לציבור לאחר שאמרתי אותה פעם אחר פעם בחדרים הסגורים - אל תוך קודש הקודשים של ביטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים, מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד", אמר. הוא פנה לראש הממשלה: "אני מביט בעיניך הערב ואומר לך, הבחירה בידיך. אחרי שדיברתי איתך שוב ושוב הגיע רגע האמת. הגיעה שעת ההכרעה. אני מכיר אותך שנים ארוכות כמנהיג ופטריוט ישראלי, אתה יודע היטב מה צריך לעשות".
לטענת גנץ, "נתניהו של לפני עשור היה עושה את הדבר הנכון. האם אתה מסוגל לעשות את המעשה הנכון והפטריוטי גם היום? עם ישראל מתבונן בך. אם תעדיף את הלאומי על האישי תמצא בנו שותפים למאבק. אבל אם תבחר ללכת בדרכם של קנאים ותוביל את האומה כולה אל התהום – ניאלץ לפרוש מהממשלה. נפנה לעם ונקים ממשלה אשר תזכה לאמון העם. נכונן ממשלה מבוססת על אחדות רחבה, שתביא לתיקון וניצחון אמיתי".
השר שלמה קרעי מהליכוד הציע לגנץ לפרוש מהממשלה גם מחר, בהמשך לקריאות של בכירים בליכוד לפטר את שר הביטחון יואב גלנט שיצא בהצהרה נגד נתניהו מוקדם יותר השבוע. קרעי טען כי נוכחות גנץ "מחלישה את נתניהו". "אין גבול לצביעות. חודשים ארוכים אנחנו סופגים את הגישה המתרפסת של גנץ וחבריו, את החתירה שמאלה בכל הכוח, ואת העובדה שקבינט המלחמה שהוקם בשביל האחדות, הפך כבר מזמן לממשלת שמאל ולאמצעי להחלשת ראש הממשלה וממשלת הימין הנבחרת".
קרעי המשיך: "גנץ מאיים לפרוש עד 8.6 אם לא ניכנע לדרישותיו ובעצם להפסד במלחמה. אני מציע שהתאריך יוקדם כבר למחר. אל תשבו סביב שולחן הממשלה ביום שני במליאת הכנסת אם כל מטרתכם היא להקים ממשלה תומכת טרור על גבם של לוחמינו. לא מפסידים במלחמה בגלל שגנץ או גלנט וחבריהם רוצים כאן מדינה פלסטינית".
חבר הכנסת משה סעדה טען כי גנץ "נגרר אחרי גלנט", וכתב ברשת החברתית X: "בשעה שחיילינו מסכנים את עצמם בניסיונות לחלץ חטופים, גנץ נגרר אחרי גלנט ונכנע ללפיד והחליט גם הוא להתעסק בפוליטיקה".
גנץ נשאל על ידי ynet אם הוא מתואם עם שר הביטחון יואב גלנט בכל הנוגע לפרישתו מהממשלה ואמר כי "גלנט הוא ישות עצמאית, אני עצמאי ואנחנו מדברים הרבה. אנחנו לא מתאמים מהלכים". יו"ר המחנה הממלכתי נשאל מדוע להמתין ולא לפרוש מהממשלה כבר עכשיו. "למה לתת עוד צ'אנס? אני לא נותן עוד צ'אנס לנתניהו אני נותן עוד צ'אנס למדינת ישראל", ענה.
גורם בסביבת גנץ אמר לקראת הצהרתו הערב כי בתקופה האחרונה קיים יו"ר המחנה הממלכתי מספר פגישות בארבע עיניים עם נתניהו, "והעלה את סוגיית המתאר האסטרטגי של המלחמה גם בקבינט המלחמה". אך, לדברי הגורם, ראש הממשלה מסרב לעסוק בכך לעומק. "גנץ עשה כל שביכולתו בכדי להימנע מכך, אך הוא מרגיש שיש לו חובה מוסרית להגיד לציבור מדוע נכנסנו לדשדוש מסוכן והוא יעשה זאת הערב", הוסיף.
ראש האופוזיציה לפיד כתב מוקדם יותר כי "בני גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה. עליו להודיע שהוא לא מוכן יותר לתת ידו להפקרת החטופים, לנטישת הצפון, לריסוק הכלכלה ומעמד הביניים. הוא צריך להגיד שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון והוא עוזב לאלתר את הממשלה וקורא לבחירות עכשיו".