מהגרת דוברת-רוסית מאוקראינה התחזתה לחברה במשפחת רוטשילד, הסתננה לאחוזת מאר א-לאגו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ – והתחברה שם לכמה פוליטיקאים ותורמים רפובליקנים, ואף הצטלמה עם טראמפ עצמו. כך דווח בסוף השבוע בתחקיר משותף של שני כלי תקשורת אמריקניים, והוא מגיע כשברקע חקירת ה-FBI שבמרכזה החשד שטראמפ העביר בניגוד לחוק מסמכים מסווגים אל אותה אחוזה, ואולי גם שמר אותם שם באופן לא-בטוח.
3 צפייה בגלריה
אישה בשם אינה ישצ'ישין שהתחזתה לבת משפחת רוטשילד והסתננה ל אחוזת מאר א-לאגו ב פלורידה בצילום עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במאי 2021
אישה בשם אינה ישצ'ישין שהתחזתה לבת משפחת רוטשילד והסתננה ל אחוזת מאר א-לאגו ב פלורידה בצילום עם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ במאי 2021
טראמפ ו"אנה דה רוטשילד", ששמה האמיתי אינה ישצ'ישין, בצילום משותף במאי 2021
(צילום: OCCRP/Pittsburgh Post-Gazette)
את התחקיר פרסמו שלשום ארגון התחקירים העיתונאי OCCRP והעיתון Pittsburgh Gazette, והוא זכה ביממה האחרונה לתהודה גם בכלי תקשורת בינלאומיים כגון ה"גרדיאן". במוקד התחקיר הדיווח שה-FBI וכן משטרת קנדה חוקרים את פעילותה של אישה בשם אינה ישצ'ישין, בת 33 שנולדה במקור באוקראינה ומחזיקה כעשור באזרחות אמריקנית. לפי הדיווח היא הצליחה להערים על אנשי אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה – שלצד מעונו הפרטי של טראמפ משמש גם כמועדון יוקרתי עבור לקוחות אמידים – והציגה עצמה כבת למשפחת רוטשילד העשירה, תחת השם "אנה דה רוטשילד".
ישצ'ישין, שאביה עובד כנהג משאיות באילינוי, ביקרה מספר פעמים במאר א-לאגו בשנת 2021, והתיידדה שם כאמור עם האורחים האמידים. במאי אותה שנה אף הצטלמה עם טראמפ עצמו ועם מקורבו, הסנאטור לינדזי גרהאם, במגרש גולף בבעלות הנשיא לשעבר ששוכן קילומטרים ספורים ממאר א-לאגו. במסגרת התחקיר פורסמה התמונה עם טראמפ וגם סרטון מאותם רגעים, שבו אחד האורחים מתבדח ואומר לישצ'ישין, שאותה הכיר בשם הבדוי שלה, כי יגבה ממנה כסף על התמונה: "אנה, את רוטשילד, את יכולה להרשות לעצמך מיליון דולר בשביל תמונה עם טראמפ".
3 צפייה בגלריה
טראמפ ב פלורידה בצילום מ-2021 עם אורחים במקום, בהם גם חברתו של טראמפ ג'וניור קימברלי גילפויל
טראמפ ב פלורידה בצילום מ-2021 עם אורחים במקום, בהם גם חברתו של טראמפ ג'וניור קימברלי גילפויל
ישצ'ישין בצילום עם אורחי מאר א-לאגו, כשלידה גם חברתו של דונלד טראמפ ג'וניור, קימברלי גילפויל
(OCCRP/Pittsburgh Post-Gazette)
ישצ'ישין, כך צוטטו בתחקיר כמה מהאורחים במאר א-לאגו, הצליחה להתחזות בצורה משכנעת למדי לבת משפחת רוטשילד. "זה לא היה רק זריקת שם. היא דיברה על כרמים ועל אחוזות של המשפחה ועל כך שגדלה במונקו", סיפר בנקאי לשעבר שהתארח במועדון. בתחקיר מצוין כי כחלק מהחזות העשירה שהציגה, הגיעה ישצ'ישין למאר א-לאגו במכונית מרצדס יוקרתית וענדה על ידה שעון רולקס. דווח גם כי לידי העיתונאים-החוקרים הגיעו עותקים של שני דרכונים מזויפים – אחד אמריקני והשני קנדי – ובהם מצוין השם "אנה דה רוטשילד", אולם לא דווח אם עשתה בהם שימוש כלשהו.
בתחקיר מצוין כי ישצ'ישין התחזתה לחברה במשפחת רוטשילד בעודה משמשת כנשיאה של ארגון צדקה בשם United Hearts of Mercy, שהוקם על ידי שותפה העסקי לשעבר, אוליגרך רוסי שפועל כבר שנים מפלורידה בשם ולרי טרסנקו. הקרן, שלה גם סניף בקנדה, הייתה למעשה לפי התחקיר חלק ממזימת הונאה. לא ברור לאן הועברו הכספים הרבים שגייסה, בין היתר עבור קורבנות הוריקן מת'יו שהכה בהאיטי ב-2016. קרן הצדקה הזו סולקה מפלטפורמת התשלומים Stripe בעקבות חשד שכרטיסי אשראי גנובים מהונג קונג שימשו להעברת התרומות אליה, ורואת החשבון של הקרן אף העידה בתצהיר שהוגש ל-FBI בדצמבר אשתקד כי הקרן שימשה כמקור לכספים לא-חוקיים עבור ארגוני פשע מאורגן.
ישצ'ישין מכחישה את הטענות נגדה, ובריאיון שנערך עמה במסגרת התחקיר טענה כי אין לה מושג מיהי אותה אנה דה רוטשילד. "אני חושבת שיש איזושהי אי-הבנה", אמרה. בנוגע לדרכונים המזויפים שעותקים שלהם הגיעו לידי העיתונאים, היא טענה כי אין לה שום קשר אליהם וכי הם זויפו על ידי שותפה לשעבר טרסנקו, שעמו היא מצויה כעת בסכסוך משפטי. "זה הכול מזויף, שום דבר לא קרה", טענה. במסגרת הסכסוך בין השניים טוען טרנסקו כי ישצ'ישין היא מתחזה סדרתית שניסתה בין היתר לעקוץ עשירים מבוגרים, בעוד היא טוענת כי הוא זה שניצל אותה על מנת להוציא לפועל הונאות ותרמיות שונות.
3 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אבטחה לקויה? אחוזת מאר א-לאגו בפלורידה
(צילום: רויטרס)
כך או כך, החשד שאישה עם עבר בעייתי כל-כך כמו ישצ'ישין הצליחה להיכנס בשערי מאר א-לאגו מהווה עדות מחזקת לטענות על אבטחה לקויה במועדון היוקרתי של טראמפ, וכשברקע החשד שאחסן שם חומרים מסווגים ביותר – אותם לקח בניגוד לחוק מהבית הלבן בתום כהונתו בינואר 2021. במסגרת החקירה פשטו לפני שלושה שבועות סוכני ה-FBI על אחוזתו של הנשיא לשעבר – במהלך חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית – ותפסו שם שורה של מסמכים מסווגים. לפי הדיווחים בעוד חלק מהמסמכים אותרו במעונו הפרטי של טראמפ בתוך המתחם, שנמצא תחת אבטחה כבדה של השירות החשאי, חלקם אותרו באזור אחר במאר א-לאגו, במרתף שהאבטחה בו הדוקה פחות.
זו גם לא הפעם הראשונה שבה מצליחים מתחזים להסתנן לתוך מאר א-לאגו: לפני כשלוש שנים הצליחה אישה סינית להסתנן לתוך המתחם תוך שהציגה עצמה בפני אנשי השירות החשאי כאחת הלקוחות במקום. בהמשך נתפסה כשברשותה דרכונים סיניים, ארבעה טלפונים סלולריים, אלפי דולרים במזומן וגם דיסק און-קי שהכיל תוכנה זדונית. היא הורשעה במסירת הצהרה שקרית ובכניסה לא-חוקית לאזור מוגבל, ואחרי שריצתה עונש של שמונה חודשי מאסר גורשה חזרה לסין. טראמפ עצמו חולל שם סערה כאשר בתחילת כהונתו, ב-2017, תועד משוחח בארוחת ערב באחוזה עם ראש ממשלת יפן דאז, שינזו אבה, על התגובה הנדרשת לניסוי טילים שערכה רגעים ספורים לפני כן צפון קוריאה – כשהאורחים במקום צופים בהם.
בתוך כך, הלילה נרשמה התפתחות נוספת בפרשת המסמכים המסווגים: שופטת פדרלית בפלורידה, שטראמפ עצמו מינה בעבר, הודיעה כי היא נוטה לקבל את בקשתו של הנשיא לשעבר למנות בודק מיוחד שילווה את תהליך בדיקת הממצאים שנתפסו באחוזה בפשיטת ה-FBI. טראמפ, שטוען כי הסיר את הסיווג הביטחוני של המסמכים וכי הפשיטה על האחוזה הייתה בגדר "פריצה", עתר בשבוע שעבר לבית המשפט בדרישה למנות בודק חיצוני – לרוב מדובר בשופט לשעבר – ודרש גם שיוחזרו אליו ממצאים שונים שלטענתו נתפסו אף שאינם קשורים לחקירה. השופטת הדגישה כי טרם קיבלה החלטה סופית, ובתקשורת האמריקנית מציינים כי גם אם תחליט בסוף להיעתר לבקשת טראמפ, בודק שכזה לא צפוי להשפיע בצורה מהותית על החקירה, אך אולי כן יעכב אותה.
החשדות נגד טראמפ: סיקור באולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

אמש, ובצל החשש מהאבטחה הלקויה במאר א-לאגו, הודיעה במכתב לקונגרס ראש המודיעין הלאומי, אבריל היינס, כי אנשיה יבחנו את הסיכון הפוטנציאלי לביטחונה של ארה"ב בהחזקת המסמכים המסווגים במאר א-לאגו. הודעתה הגיעה אחרי שביום שישי פורסם מסמך ההסבר שצורף לבקשת צו החיפוש במאר א-לאגו, ואף שרובו צונזר הוא חשף כי כבר בארגזים שאנשי טראמפ החזירו לארכיון הלאומי בתחילת השנה, יותר מחצי שנה לפני הפשיטה, נמצאו 184 מסמכים מסווגים. חלקם סווגו כסודיים ביותר, ועסקו גם באנשים ששימשו כמקורות לצורכי איסוף מודיעין. במסמך צוין עוד כי ישנן עדויות שבחיפוש יימצאו ראיות לניסיונות שיבוש של החקירה, כשברקע דיווחים כי טראמפ או אנשיו לא שיתפו פעולה באופן מלא עם המאמצים להחזיר את כלל המסמכים המסווגים שנלקחו מהבית הלבן.