צעד חריג אל מול אוזלת היד של המשטרה: צה"ל הקפיץ גדודים מאיו"ש לתגבור בסיס בית ליד לאור הימנעות המשטרה מלפזר את המתפרעים שפרצו לבתי הדין הצבאיים וניסו לפרוץ לכלא הצבאי. גם הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע למקום, לצד בכירים נוספים במטכ"ל. "מה שקרה פה היה על גבול האנרכיה", תקף הרמטכ"ל, ששוחח בזירה עם קצין המשטרה הצבאית הראשית תת-אלוף אביחי מיבר, ולאחר מכן עם ראש הממשלה.
הלוי, שספג קריאות נאצה חריפות בזירה, בין השאר של "תתפטר" "יא אפס" ו"מפקיר לוחמים", אמר כי "צה״ל מגבה את הלוחמים שלו בסדיר ובמילואים. הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, וכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר. הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, שפוגעים בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".
הפריצה לבתי הדין הצבאיים וניסיון הפריצה לכלא
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

קריאות הגנאי לרמטכ"ל
(צילום: , באדיבות i24news, רענן בן צור)

5 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב בעקבות נסיונות הפריצה לבסיס בית ליד במהלך הפגנה ועימותים שהיו במקום
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב בעקבות נסיונות הפריצה לבסיס בית ליד במהלך הפגנה ועימותים שהיו במקום
גדודי צה"ל יגנו על הבסיס. הרמטכ"ל בזירת המהומה
(צילום: דובר צה"ל)
קודם לכן, שבו לבסיס לוחמי צנחנים שיצאו היום מלחימה בעזה. בגלל שהמפגינים חסמו את הכניסה לבסיס למשך שעות ארוכות, החיילים נאלצו לרדת מהאוטובוס במחסום המשטרתי שליד כפר יונה - ולצעוד ברגל למחנה, מרחק של כקילומטר וחצי, עם הציוד שלהם על הגב. המוחים שראו אותם, אגב, מחאו להם כפיים.
לוחמי הצנחנים בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)

בצה"ל היו המומים מהתנהלות המשטרה, וזעמו שבמשך שעות לא הוקפצו במכוון כוחות יס"מ או מג"ב לבסיס בית ליד - למרות האירועים הקשים שהתרחשו בשדה תימן לפני כן. הם טוענים ל"יד רכה" כלפי המפגינים בשני המקרים. גורמים במצ"ח טוענים שהמשטרה "מאפשרת ביודעין" להתיר את דמם של גורמי החקירה בפרשה, ושל הפרקליטה הצבאית הראשית. לדבריהם, הפריצה שאפשרה המשטרה לבסיס היא חסרת תקדים - ועלולה לחזור על עצמה גם בהמשך. "חוץ מלעודד עוד מפגינים להגיע לפריצת הבסיסים, המשטרה עושה הכול כדי להקטין את האירוע החמור הזה", אמרו. "המשטרה אותתה לגורמי הצבא שדיברו עם מקביליהם לאורך היום -זה עניין צבאי, שחיילים יפתרו את הבעיה הזו".

"לצה"ל יש פקודות, נהלים וחוקים"

לנוכח ההתפרעויות והפריצות לשני בסיסים, אמרו בצה"ל: "מה שקורה היום זה לא פחות מפגיעה בביטחון המדינה. הפסקנו דיונים מבצעיים של מוכנות לבאות בזירה הצפונית. הרמטכ"ל ביצע חיתוך מצב ושוחח עם ראש מטה פיקוד הדרום עד שהאירוע נעצר בבסיס שדה תימן. הרמטכ"ל ביצע בבית ליד הערכת מצב".
עוד אמרו בצבא: "לא נאפשר הפרת חוק וסדר כפי שאירעה היום. צה"ל עומד מאחורי כל לוחמיו ולצד זה לצה"ל יש פקודות, נהלים וחוקים. מהרגע שמחבל נשבה או נעצר יש פקודות ונהלים". צה"ל מציב בבסיס בית ליד מפקדים בכירים כדי שאירועים לא ייצאו משליטה ויסלימו: "הבאנו כוחות מיהודה ושומרון לתגבור בית ליד במקום שיעשו את משימתם המבצעית. ממחר גדודי צה"ל עם מאות לוחמים יגנו על בסיס בית ליד".
בנוגע לטענות שהפריצה לבסיס בית ליד התאפשרה גם על-ידי חיילים, אמרו בצבא: "מדובר באזרחים שהגיעו לש.ג ונתחקר. בבית ליד היו 1,200 מפגינים ועשרות מהם חדרו לבסיס. חדירה לבסיסי צה"ל זו עבירה חמורה על החוק". עוד אמרו בצה"ל: "חיילי המילואים החמושים רעולי הפנים (שתועדו בהפגנה ליד הבסיס) ייבדקו, ונטפל בנושא".
5 צפייה בגלריה
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
(צילום: Oren Ziv / AFP)
5 צפייה בגלריה
מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
5 צפייה בגלריה
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
מפגינים פרצו למתחם ובניין בית הדין הצבאי בבית ליד
(צילום: רענן בן צור)
5 צפייה בגלריה
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב לצד חיילי מילואים חמושים בהפגנה בבית ליד
המהומות היום החלו בבסיס שדה תימן, אחרי שחיילי מצ"ח - חלקם רעולי פנים - עיכבו לחקירה תשעה לוחמי מילואים בחשד למעשה סדום בנסיבות אינוס במחבל שהוחזק במתקן. מיד עם פרסום הסרטונים מהמקום החלו להציף את הרשת קריאות של פוליטיקאים ופעילי ימין להגיע אליו, ובמהרה פרצו לבסיס מאות מפגינים - לעיניי חברי כנסת מהקואליציה. בהמשך, הגיעו מאות מפגינים גם לבסיס בית ליד, לשם נלקחו החיילים לחקירה. הם פרצו מחסום אחד, וצבאו על שער הבסיס במשך שעות ארוכות - עד שחלקם פרצו לבתי הדין הצבאיים. חיילים שמשרתים במקום הדפו אותם פיזית, ורק אז הגיעה המשטרה.
בהמשך, המתפרעים בבית ליד ניסו לפרוץ גם לבית הסוהר הצבאי במקום, וחיילים ריססו לעברם גז וירו לעברם מים מתוך המתקן. גם במקרה זה, המשטרה לקחה תפקיד שולי באירוע, ובאופן כללי - נמנעה מלהכריז על ההפגנה כ"הפגנה לא חוקית" חרף המהומות. שעות קודם לכן, נציין, הותקפו עיתונאים גם בשדה תימן וגם בבית ליד.
בינתיים, חיילים שמשרתים במשטרה הצבאית בבסיס התבקשו לצאת ממנו בלי כומתה, בלי תג יחידה ובלי תג עם השם שלהם - או כל סממן אחר שעלול לזהות אותם כחיילים במשטרה הצבאית, מחשש שיפגעו בהם.

"כל הקווים האדומים נחצו היום"

המערכת הפוליטית, בינתיים, סוערת לאור המהומות. ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "אנחנו לא על סף התהום, אנחנו בתהום. כל הקווים האדומים נחצו היום". הוא טען: "ח"כים ושרים שמשתתפים בפלישה של מיליציות אלימות לתוך בסיסים צבאיים הם הודעה למדינת ישראל - הם גמרו עם הדמוקרטיה, הם גמרו עם שלטון החוק. קבוצה פשיסטית מסוכנת מאיימת על קיומה של מדינת ישראל. הם הדבר הטוב ביותר שקרה לסינוואר ונסראללה. אם לא נתייצב מולם, המדינה תתפרק. אם נתניהו לא יפטר את השרים שהשתתפו היום בפשיטות האלימות האלה, הוא אינו ראוי לייצג את מדינת ישראל".
הפגנה מול בית הפצרי"ת
(צילום: ליאור שרון )

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר מנגד: "המחאה האזרחית על העוול הנורא כלפי המילואימניקים בשדה תימן מוצדקת ואני תומך בה בכל לבי. בניגוד לשמאל הצבוע שהפך את הפרת החוק, הסרבנות והבערת המדינה לשיטה במשך שנה וחצי בחסות היועמ"שית, לנו יש אחריות למדינה. ‏ולכן: אני קורא לכולם לשמור על החוק ועל שלמות הצבא והעם. לא לפרוץ לבסיסים ולא להתעמת עם האחים שלנו החיילים והשוטרים, ולשמור על גבולות המחאה".
בציוץ היחיד של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בנושא נכתב: "הפצ"רית, תורידי את הידיים שלך מהמילואימניקים". הערב הגיעו מפגינים גם לבית שלה, וכינו אותה "בוגדת".