ביישובי הגולן גילו כי משרד האוצר לא מכיר בהם כיישובי קו עימות-ספר, וזועמים על המדינה. המשמעות של החלטת האוצר היא שבעלי העסקים בגבול ישראל-סוריה אינם זכאים לפיצויים מרשות המיסים, עבור ההפסדים ברווחיהם בשל המצב הביטחוני.
"במקום לשחרר ולעזור פתאום אני מקבל כזאת בעיטה וסכין בגב", אמר לynet דימי אפרצב, ראש מועצת קצרין. אפרצב, ראשי המועצה האזורית גולן ויישובי הדרוזים בצפון הרמה פנו במכתב תקיף לראש הממשלה בנימין נתניהו. הם דרשו ממנו שתושביהם יקבלו מהמדינה את הזכויות המגיעות להם, בדומה לשאר תושבי קו העימות.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
החוק קובע כי בעלי עסקים ביישובי הספר זכאים לפיצוי מקרן הפיצויים של רשות המסים, בשיעור של 100% מהנזק העקיף שנגרם להם בשל אירוע מלחמה או פעולות איבה. בנוסף הם זכאים להגיש תביעה בגין נזק עקיף בכל עת, מבלי להידרש לחקיקה מיוחדת של הכנסת ואף יכולים לקבל מקדמה, עוד טרם הגשת התביעה. מתוך 33 יישובי הגולן, בהם הכפרים הדרוזים, רק מעטים נכללים בהגדרה הזאת. רוב בעלי העסקים הפועלים בקצרין לא זכאים לפיצוי.
אפרצב מסביר כי מאז מתקפת הטבח בדרום ופתיחת החזית הצפונית בידי ארגון הטרור חיזבאללה "אף עסק כאן לא עובד. במקום זה הם כל הזמן מכינים אוכל, מחלקים אותו ודואגים לחיילים במקום הלוגיסטיקה של צה"ל". אפרצב שואל מדוע בעלי העסקים שתורמים למאמץ המלחמתי ננטשים. "כשהם קורסים ולא מרווחים שקל, המדינה אומרת 'אתם לא תקבלו וכל מי שסביבכם כן'".
2 צפייה בגלריה
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף מזון וציוד לדרום
איסוף תרומות בתל אביב. בקצרין מעידים על התגייסות של בעלי עסקים לטובת המאמץ המלחמתי
(צילום: מוטי קמחי)
על פי הרשימה המוכרת לפיצויים, בעוד יישובים רבים המרוחקים יחסית מגבול לבנון וירדן זכאים לפיצוי, ואפילו כמה מהם בתחומי רמת הגולן – יישובי הדרוזים הצמודים לגבול סוריה ויישובים נוספים בגולן אינם נכללים בה.
ברשות המיסים מסרו בתגובה כי הם פועלים בהתאם למדיניות שמוכתבת להם על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. גורמים ברשות המיסים הזכירו כי רק השבוע הורה סמוטריץ' על הוספת העיר אשקלון והיישוב מבקיעים ליישובי הספר, למשך שנה, לעניין חוק מס רכוש וקרן הפיצויים. במסגרת ההחלטה נקבע שיישובים אלה נחשפים למידת פגיעה נרחבת בתקופת מלחמת חרבות ברזל, באופן הדומה ליישובים המוגדרים כיישובי ספר בדרום הארץ.