בית משפט בניו יורק הרשיע שלשום (יום ה') את ויקטוריה נסירובה, אזרחית רוסיה, בניסיון לרצוח אישה בעלת מראה דומה לשלה – במטרה לגנוב את זהותה ולהתחזות לה. היא ניסתה להרוג אותה בעזרת עוגת גבינה מורעלת.
3 צפייה בגלריה
נסירובה בתמונה שהעלתה לרשת בימים שבהם הסתובבה חופשייה ברחבי ארה"ב
נסירובה בתמונה שהעלתה לרשת בימים שבהם הסתובבה חופשייה ברחבי ארה"ב
נסירובה בתמונה שהעלתה לרשת בימים שבהם הסתובבה חופשייה ברחבי ארה"ב
(צילום: טוויטר)
פרשת ניסיון הרצח החלה באוגוסט 2016: נסירובה, בת 47 כיום, ניסתה לפי כתב האישום לרצוח את אולגה צביק, אזרחית אוקראינה שעבדה כמעצבת ריסים. נסירובה ביקשה להגיע לטיפול דחוף אצל צביק, וכשהגיעה הודיעה לה שהביאה איתה עוגת גבינה ממאפייה מפורסמת – לכאורה כהוקרה על הנכונות לקיים את הטיפול בהתראה קצרה.
נסירובה אכלה בעצמה שתי חתיכות מהעוגה, ולצביק הגישה חתיכה אחרת. אלא שאל החתיכה הזו החדירה נסירובה את הסם המרדים רב-העוצמה פנאזפאם, וכ-20 דקות אחרי שטעמה ממנה החלה צביק להקיא והתמוטטה על הרצפה.
צביק התגלתה רק יממה אחר כך, על-ידי חברה שבאה לבקר ומצאה אותה מוטלת במיטתה, כשלגופה רק בגדיה התחתונים ולצדה פזורים כדורים של אותו סם מרדים, כדורים שנסירובה פיזרה כנראה כדי לגרום לה להיראות כמי שניסתה לשים קץ לחייה.
3 צפייה בגלריה
עוגת גבינה טבעונית
עוגת גבינה טבעונית
פנאזפאם בעוגת הגבינה. 20 דקות עברו עד להתמוטטות
(צילום: Shutterstock)
צביק פונתה לבית החולים, ושם התאוששה, אף שהרופאים אמרו שהיא הייתה רחוקה רק 20 דקות לערך מהתקף לב. כששבה הביתה גילתה שנעלמו הדרכון האוקראיני שלה, אשרת העבודה האמריקנית שבה החזיקה, תכשיטים ו-4,000 דולר במזומן.
צביק זכרה שלפני שאיבדה את ההכרה הספיקה לראות את נסירובה מסתובבת ברחבי הבית, ובבדיקה שנערכה לשאריות עוגת הגבינה התגלו שרידי הסם שבו השתמשה נסירובה. בחקירתם הגיעו החוקרים למסקנה שנסירובה הייתה נחושה לעשות כל שביכולתה כדי לא לחזור לרוסיה, ועל-ידי רצח צביק ביקשה לנצל את העובדה שהן היו דומות במאפיינים רבים ולהתחזות לה. שתיהן היו בעלות שיער כהה, היה להן גוון עור דומה – ושתיהן דוברות רוסית.
3 צפייה בגלריה
אלה אלכסנקו שכנה ב רוסיה שאותה רצחה ויקטוריה נסירובה
אלה אלכסנקו שכנה ב רוסיה שאותה רצחה ויקטוריה נסירובה
אלה אלכסנקו, שברציחתה נסירובה מואשמת ברוסיה
נסירובה הגיעה לארה"ב אחרי שנמלטה מרוסיה, שם הייתה מבוקשת אחרי שרצחה ב-2014 את שכנתה, הציתה את גופתה וגנבה כסף וזהב מביתה. האינטרפול הוציא נגדה צו מעצר בינלאומי, אך מעצרה התאפשר רק ב-2017, אחרי הניסיון לרצוח את צביק.
בדיעבד התברר כי במהלך שהותה בארה"ב גם נפגשה נסירובה עם גברים שאותם הכירה באתרי היכרויות, סיממה אותם וגנבה מהם כסף ותכשיטים. אחד מהם העיד במשפטה בשבוע וחצי האחרון, וסיפר שנסירובה הרעילה את הדג שהגישה לו בדייט שערכו. לדבריו אחר כך גילה שהשעון החדש שלו נעלם ושבכרטיס האשראי שלו הופיעו חיובים ביותר מ-2,000 דולר שהוא לא אחראי להם.
בבית המשפט בניו יורק הורשעה נסירובה בניסיון רצח, בתקיפה ובכליאת שווא. גזר דינה יימסר בחודש הבא, ועונשה עשוי להגיע ל-25 שנות מאסר.
בתקשורת העולמית זכתה הפרשה לכינוי "ניסיון לרצח דופלגנגר", על בסיס המילה "דופלגנגר" שמשמשת לתיאור אדם הדומה מאוד פיזית לאדם אחר בלי שקיימת קרבה משפחתית ביניהם.