2 צפייה בגלריה
גן ניצן בגבעתיים
גן ניצן בגבעתיים
גן ניצן בגבעתיים. "הגענו לגן וגילינו שהוא סגור"
(צילום: טל שחר)
90 שקלים לשעה לגננת ו-55 שקלים לסייעת בגני הילדים העירוניים בתל אביב - זה הסכום שמציעים מפעילי צהרונים לשלם, מחוסר ברירה, נוכח המחסור החמור בכוח אדם. זאת בעוד שכר הגננות נע בין 50 ל-70 שקלים לשעה, ושכר הסייעות הוא 45-35 שקלים.
המחסור קיים שנים, והשנה הוא החמיר כשהמצוקה הגיעה לשיא חדש. רבות עזבו בגלל הקורונה, בין אם משום שחששו להידבק מהילדים או כי סירבו להתחסן מסיבה זו או אחרת.
לגנים ברחבי הארץ דרושות כיום מאות גננות ומאות סייעות, שכנראה אינן ששות לעבוד כל כך קשה עבור שכר לא מתגמל, גם אם הן חדורות אהבה למקצוע. מפעילי הצהרונים טוענים כי היו רוצים להעלות את השכר. לדבריהם, הם אינם יכולים להרשות זאת לעצמם משום שהם נדרשים לשלם לרשויות המקומיות כסף רב עבור השימוש במבנים.
מאות גנים נסגרים כל בוקר - אלפי ילדים בבית
(צילום: משי בן עמי)

הבעיה קיימת בעיקר ביישובים חלשים. בערים חזקות, כמו תל אביב, העירייה לא גובה דמי שימוש, ולמפעילי הצהרונים יש חופש פעולה גדול יותר.
ואכן, חלקם הודיעו כי יעלו את השכר בניסיון לצמצם את המצוקה. "כל יום אנחנו נלחמים מחדש לגייס סייעות", אמר אחד המפעילים החיצוניים. "אנחנו מוכנים לשלם - רק שיבואו".
לדבריו, הם גם מסיעים במוניות סייעות מיישובים מרוחקים, או לחלופין מעסיקים עובדות עם כישורים נמוכים. כל זאת רק כדי שלא לסגור את הצהרון ולאפשר להורי הילדים להמשיך את יום העבודה הארוך שלהם.
2 צפייה בגלריה
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
אילוס ילדה עם תיק הולכת ל גן ילדים
"אנחנו מוכנים לשלם - רק שיבואו"
(צילום: shutterstock)
נכון לעכשיו בגלל המצוקה נסגרים מאות גנים ברחבי הארץ מדי פעם ליום-יומיים עקב היעדרויות של גננות וסייעות וקושי למצוא מחליפות. אחד המקומות שנפגעו הוא גן "ניצן" בגבעתיים. שלשום נאלצו הורי 35 הילדים להישאר בבית ולא ללכת לעבודה משום שהגננת נעדרה. הסייעת מילאה את מקומה, אבל העירייה לא הצליחה למצוא לה סייעת.
"זה מצב לא מתקבל על הדעת", אמרה מיכל דגן, אמא לילד בגן. "כבר היינו במצב שבו הגענו בבוקר לגן ולהפתעתנו הוא היה סגור. זה גורם מפח נפש לילדים ומונע מההורים ללכת לעבודה. אנחנו מצפים ממשרד החינוך למצוא פתרון".
מנכ"ל איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, אבי קמינסקי, קרא למשרד החינוך למנות ועדה בין-משרדית כדי שתפעל לפתרון המשבר.