חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: חומש )

ברשות הפלסטינית זועמים על החלטת הכנסת לבטל את "חוק ההתנתקות". התיקון יאפשר לישראלים לשהות בשטחים שפונו בצפון השומרון לפני 18 שנה, במסגרת תוכנית ההתנתקות. הדובר הרשמי של הנשיאות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה, אמר הערב (יום ג') כי "אישור הכנסת הישראלית לחוק, המאפשר חזרה לארבע התנחלויות בגדה המערבית, שמפר את כל החלטות הלגיטימיות הבינלאומיות, במיוחד את החלטה 2334, הרואה בכל ההתנחלויות בלתי חוקיות, בכל השטחים הפלסטיניים".
אבו רודיינה הוסיף כי ממשלת ישראל נחושה להתנגד לחוק הבינלאומי, ופועלת לסכל מאמצים בינלאומיים למניעת הסלמה ולעצירת המתיחות. הדובר קרא לקהילה הבינלאומית, במיוחד לממשל האמריקני, להפעיל לחץ על ממשלת ישראל ולאלץ אותה להפסיק את מדיניותה החד-צדדית, המפרה את החוקים הבינלאומיים ואת כל ההסכמים החתומים.
במקביל, בחמאס קראו לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום עם ישראל: "אנו מגנים את אישור הכיבוש להחזרת המתנחלים להתנחלויות מפונות, וקוראים לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני עם הכיבוש, ולעמוד נגדו לצד המהפכה של עמנו".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: AFP)
ביטול החוק, שחוקק לפני 18 שנים ושבמסגרתו פונו יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, יסדיר בין היתר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. למעשה לאחר אישור תיקון החוק בקריאה שנייה ושלישית, השהות בישיבת חומש בצפון השומרון כבר אינה בלתי חוקית, ולראשונה מדינת ישראל מאשרת חזרה למקום שפונה מסיבות מדיניות.
עם זאת, בבג"ץ עדיין עומדת עתירה בנוגע למאחז, שאותו הגישו פלסטינים תושבי הכפר הסמוך בורקה וארגוני זכויות אדם, בטענה כי האדמות שעליהן נמצא המאחז שייכות להם. אם בג"ץ יקבע לטובת העותרים, המדינה תצטרך לפנות את הבנייה שיושבת על אדמה פרטית, או לחילופין להסדיר אותה, למשל באמצעות צווי-תפיסה. כמו כן, כרגע כל הבנייה במאחז היא בלתי-חוקית, ותצטרך לעבור הליך של הסדרה.
3 צפייה בגלריה
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: חומש )
3 צפייה בגלריה
משמאל: בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן, מנחם בן שחר, שמואל וונדי
משמאל: בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן, מנחם בן שחר, שמואל וונדי
משמאל: תושב חומש בני גל, השרה אורית סטרוק, ראש מועצת שומרון יוסי דגן, הרב מנחם בן שחר ומנכ"ל הישיבה שמואל וונדי
(צילום: חומש )
ממפוני צפון השומרון בריאיון לאולפן: יום מרגש, סגירת מעגל
(צילום: טל אזולאי)

במאחז הבלתי-חוקי חומש חגגו הבוקר את החלטת הכנסת. "זה יום גדול למדינת ישראל, יום של תשובה גדולה. זה לא רק שאנחנו חוזרים לחומש ולצפון השומרון, אלא שגם אנחנו משנים את כיוון התנועה. התנועה של מדינת ישראל הייתה לאורך שנים תנועה אחורה של נסיגות, ומעכשיו היא תנועה קדימה של חזרה לארץ שלנו", אמרה השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק, שנמנית עם יוזמי ההצעה לביטול חוק ההתנתקות.
שמואל וונדי, מנכ"ל ישיבת חומש שתלמידיה שהו מעת לעת במאחז מאז שעבר חוק ההתנתקות ב-2005, אמר: "איזה כיף לקום לבשורות המשמחות כל כך של תיקון חטא הגירוש שמלווה אותנו 18 שנה, שבו יהודים לא יכולים להסתובב בארץ ישראל. עכשיו אפשר לחזור לחומש ולהראות שאפשר לתקן את העוול".
בני גל, אחד מתושבי חומש שפונה במסגרת תוכנית ההתנתקות, אמר כי "באותו הלילה שבו נעקרנו מכאן היה לנו ברור שזה לא סוף פסוק. שנים של מאבק, געגועים וחלום הגיעו לסיומן, זו סגירת מעגל. ביטול החוק והסרת חרפת הגירוש וההכרה של ממשלת ישראל בכך שארץ ישראל היא שלנו זו רק ההתחלה".