ראש מנהלת שיקום הצפון אליעזר (צ'ייני) מרום, עוד לא פגש את כל ראשי הרשויות המפונות, אבל כבר החל בגיוס ראשוני של עשרה מנהלים בכירים שיעמדו בראש שלל אגפים ותחומים. המנהלת תפעל מקריית הממשלה בנוף הגליל, הרחק מהרשויות שלהן היא אמורה לסייע.
2 צפייה בגלריה
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום, בזירת הנפילה במגרש במג'דל שמס
אלוף במיל' אליעזר מרום ותא"ל במיל' אלון פרידמן בזירה במג'דל שמס
ברשויות קו העימות בגבול לבנון חוששים כי גיוס הבכירים הוא צעד ראשון להקמת מנגנון מנופח שזוכה לביקורת קשה ולאכזבה בקרב ראשי הרשויות ובכירי המועצות האזוריות והיישובים בצפון. "זו פשוט יריקה בפרצוף שלנו, בזבוז משווע של כספי ציבור", אמר מנכ"ל אחת הרשויות מקו העימות בתגובה לפרסום המשרות החדשות.
לדבריו, "אנחנו נקרעים פה לבד כבר 10 חודשים ולא מאשרים לנו אפילו תקן אחד לסיוע, בזמן שבמנהלת נמצאים בעיצומו של גיוס נרחב. זה הדבר השגוי ביותר לעשות, להקים מנהלת מנופחת של מייעצים בכרוניקה ידועה מראש של כישלון, בדיוק כמו במנהלת תקומה של הדרום".
2 צפייה בגלריה
תקיפות במטולה
תקיפות במטולה
נפילות בגבול הצפון. "לפעול מול ראשי הרשויות לגבי הצרכים"
בין שלל המשרות הבכירות, הפטורות ממכרז, שיועסקו במטה המנהלת: מנהלי אגפים לתכנון, דוברות, ייעוץ משפטי, קשרי ממשלה, מועצות ועוד. הגשת קורות החיים למועמדים תיסגר מחר (רביעי). "לפני שיוצאים לגיוס משרות, צריך לפעול מול ראשי הרשויות ולחשוב יחד מה הם הצרכים ואיך נותנים מענה במקום לפתוח עוד תקנים ולגייס כוח אדם שאנחנו לא יודעים מה תכליתו", אמר משה דוידוביץ יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר.
הוא מסביר כי מינוי 10 עובדים במנהלת הוא סביר בעיניו אבל מזהיר: "ברור כי צ'ייני לבדו לא יכול להרים את נטל המשימה והוא צריך סיוע, אבל קודם כל צריך להגדיר את המשימות והמענים ולדבר איתנו. אם תכלית התוכנית הזאת לייצר עוד תפקידים ומנהלות נוספות שרק יסרבלו ויעניקו לאנשים ג'ובים אז יצא שכרנו בהפסדנו".
עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל הסכים כי צ'ייני לא יכול לעבוד לבד, אבל ציין כי "האנשים הטובים שכבר מכירים היטב את הצרכים נמצאים ברשויות המקומיות, רק צריך לבוא ולשמוע ולעבוד איתנו. הצורך הגדול הוא לא בעוד מנהלים, מתכללים ויועצים". לדבריו, "אנחנו ממתינים ליישום החלטת הממשלה שתבוא לידי ביטוי בתקציבים שיגיעו לשטח ולצרכים של התושבים גם בטווח המיידי ובוודאי בטווח הביניים והארוך שהמנהלת אמונה עליו".
עמיתו בני בן-מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון ויו"ר אשכול רשויות גליל מזרחי, מכיר את הפרויקטור צ'ייני מזה שנים רבות והשניים חברים. הוא אומר כי "זו צריכה להיות מנהלת שנותנת מענה למה שצריך לבצע ואני סומך עליו".
החשש הגדול של המועצות האזוריות והרשויות בצפון ש-43 מיישוביהן נעקרו מתושביהם, וזקוקים למענה שיקום חסר תקדים, הוא כי מול עומס המנהלות - המנהלת הצפונית החדשה, מפקדת אלון של פיקוד העורף ו"אופק צפוני" של משרד הביטחון וגופים נוספים כמו ג'וינט אלכא, המציאות בניהול המשבר בצפון רק תחריף.
בכירים בצפון על המצב בזירה
(צילום: ירון ברנר)

"מילא אם צ'ייני היה רק לוקח מזכירה ורכז לצידו, ואת כל המשרות האלו שם ברשויות שירכזו עבורו את הצרכים והמענים והיו נרתמים לאירוע, עכשיו גם המנהלים החדשים רק יעבידו אותנו בכל מיני דרישות לטבלאות אקסל וכמו בעשרת החודשים האחרונים יגיעו אלינו וכל הזמן יבקשו לשמוע מה הצורך שלנו", אומר גורם ברשויות באזור.
הגורם הוסיף כי "נמאס לנו שכל המפקדות והמנהלות שולחות לכאן בכירים ששואלים מה הצורך שלנו ונמאס לנו לענות, אם בסוף ממילא הם הולכים מבלי לענות על הצרכים שלנו. מרוב מנהלות אף אחד לא עושה את העבודה חוץ מהרשויות המקומיות שבהן אנחנו קורעים את עצמנו ואין לנו מספר 2 ובטח לא מספר 3 מול האחריות העצומה שעל כתפינו. בסוף כל האנשים הטובים מהרשויות יעזבו כי זה ג'וב יותר טוב ומשלמים בו בטח יותר".
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "לאחר עבודה בין-משרדית שנערכה במשך שנתיים ואושרה בממשלה, הוגדרו התקנים, אופיים ומסגרות העבודה של מטה היישום לשיקום ארוך-טווח וניהול אירועי חירום במשרד רה"מ. המטה נדרש ליישם את תוכנית הממשלה לצפון ולהכין תוכנית ארוכת-טווח לשיקום וצמיחת היישובים. כמו כן, על המטה להכין תוכנית לפעולה בחירום בעת משבר לאומי. המטה הנ"ל שהקמתו מושלמת בימים אלו, הינו מטה ייעודי שיפעל במהירות וביעילות כדי לעמוד באתגרים הקיימים. לאור זאת, יאוישו 10 תקנים התואמים את המבנה הארגוני, על-פי הכללים כפי שקבעה נציבות שירות המדינה".